Annons:
Etikettaktivering
Läst 14335 ggr
Mimmitroll
6/17/10, 1:43 AM

Egen-gjorda "leksaker" =)

Jag tycker det skulle vara kul om vi hade en tråd om våra hemmagjorda leksaker eller hus etc. till våra djur. Då kan man få lite ideer om vad man kan göra hemma till sina grisar i stället för att åka och handla =) Man kan gårna lägga in beskrivning till hur man gör det om man vill, så fler kan överraska sina grisar med något nytt.

Själv har jag ingen bild på mina egengjorda grejor, men kan fixa det när jag har tid.

Skrattande

Annons:
Abico
6/21/10, 11:45 PM
#1

Rolig tråd :) Jag har inte så mycket egengjort *host* tummen mitt i handen *harkel* men har lyckats såga (med en morakniv Cool) upp hål i ett par plastlådor till hus. Så det kan jag visa bild på om det önskas ;)

Hanna 

Moa-16
6/21/10, 11:57 PM
#2

Hehe, för några år sen försöka jag göra ett hus, med två våningar dessutom! Men tyvärr gick det åt skogen. Så det har jag lagt ner!

#1Imponerande måste jag säga! *väntar på bilden ;)*

Abico
6/22/10, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2 - För din skull ;)
Mina marsvin tycker sällan att det jag gör är färdigt och brukar justera lite själva, utvidgning och formgivning av hushålen är ett lysande exempel, haha.

Hanna 

Moa-16
6/22/10, 12:10 AM
#4

#3 Aja, utseendet är inte det viktigaste:-d Skulle faktiskt gärna använda mig av såna där lådor, ser billigt ut(A) Men mina grisar skulle nog gnaga i sig dom är det värsta -.-

Abico
6/22/10, 12:14 AM
#5

#5 - Tror att dom kostar typ 5 kronor på IKEA ;)

Hanna 

Lyan
6/22/10, 12:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mina har haft allt från "palats" med avsatser och två våningar, labyrinter, hagar inne i buren som de måste hoppa över för att få mat, broar, en rosa och ljusblå hängbro med namnet hallonbron, papprör och massor av hus gjorda av kattsandskartonger.

Sedan har de massor av kuddar och har även haft dockhus, men de har jag ju inte gjort själv :-P

Här är hallonbron innan målning och byte till ljusblåa snören, man kan se fläckarna som gav bron sitt namn. Lägg inte tinade hallon på obehandlat trä :-P

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Strawberi]
6/22/10, 12:38 AM
#7

#6 -BRON OMG!!!! VILL HA SHIT ÅHH SÅ ROLIGT MÅSTE FÖRSÖKA BYGGA EN SÅN! FÖRKLARA HUR DU GJORT!! *över lycklig för se något riktigt annorlunda*

HumlanochJuvel
6/22/10, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Syrran har gjort det här huset till marsvinen i träslöjden, inte så jätte bra bild men det syns nog på ett ungefär i alla fall :) Marsvinen tycker det är lättare att hoppa upp på övervåningen så stegen brukar dom inte använda :P (syrran har även gjort en "mysrulle" men den har jag ingen bild på^^)

Moa-16
6/22/10, 12:46 AM
#9

#5 Köp några, såga hål i dom & sälj dom för 15 kr till marsvins ägare! (Ibland överträffar jag mig själv!)

Lyan
6/22/10, 12:51 AM
#10

#7 Hahaha. Jag hade tråkigt och råkade ha lite plywood och en skohylla över :-P Tog kanterna till skohyllan och bara sågade till plywooden, skruvade dit med skruvband och drog snöret genom befintliga hål.

Tror den hade blivit betydligt bättre om jag byggt den från scratch dock.

Hade nog kunnat fixa en ritning men just nu orkar jag inte :-(

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

[Strawberi]
6/22/10, 1:10 AM
#11

hahaha jag gjorde just två sånna plast hus ;-)

Ett blått med två hål så dom kan springa rätt igenom det gillade dom! Sedan delade jag på en av mina två röda så det blev två små hus! :-)

1da98
6/22/10, 1:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hej! jag har också köpt en plastlåda på IKEA och gjort ett hus av,så här ser mitt hus ut ;)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

[Strawberi]
6/22/10, 1:42 AM
#13

#12 - sött! Smart att borra ut, men tar det inte tid? haha jag sågade och sen sa jag. Ärsh *hugger med morakniven*

Annons:
Lyan
6/22/10, 1:46 AM
#14

#13 Med en hålsåg går sådant på ett kick, mycket lättare än kniv :-) Bara man passar sig så den inte hugger

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Moa-16
6/22/10, 1:51 AM
#15

#14 Hugger lådan? O.o

1da98
6/22/10, 2:04 AM
#16

#13 jag tog en sån som man stoppar pennan i så det blir en rund cirkel vet du vad jag menar ?

Jag tog den en massa varv sen gick det igenom så det blev ett hål det tog väll 5 min ;)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

[Strawberi]
6/22/10, 6:18 AM
#17

#16 - förstår precis smart! ;-)

Tss, ibland behöver man ta ut sin ilska och göra ett konstverk på samma gång! Då tar man knivet till hjälp ;)

1da98
6/22/10, 1:36 PM
#18

#17 Haha,okejj! :)

// Ida och marsvin.

"Djur är som vatten, det går inte att leva utan de ♥"

Lyan
6/22/10, 2:17 PM
#19

#15 Sågtänderna hugger fast i det man sågar, har fått många blåmärken och halvt avvridna armar när jag sågat dörrarna till mina trähus

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Moa-16
6/22/10, 2:31 PM
#20

#19 Okej.. Låter lite otäckt!

Annons:
Lyan
6/22/10, 10:33 PM
#21

#20 Ja, det kan vara riktigt farligt, speciellt om maskinen är stark och man inte är beredd

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

MarsvinsGrisarna
7/3/10, 1:24 PM
#22

Har gjort ett tvånings hus till marsvinen. Genom att ta en störe trä låda från en byro och en en helften så stor. Som jag sat på den en kanten där dem kan ta sig up, sågede ju självklart upp hål så dem kunde komma ut. syde som en flis filt med plastat frote på inn sidan(man kan ta bort den för att det är kaboreknäppe). tog plastat frote så att det inte kulle läcka igenom kiss så det börjar droppa igenom taket på den andra.

Blomkrukan
11/17/10, 3:14 PM
#23

Jag köpte ett sånt tråkigt hus som finns i djuraffären först. Efter ett tag höll grisarna på att slå ihjäl varandra om huset så jag fick pappa att bygga ett tvåvåningshus Skrattande som dom ääälskar!! Dom turas om att ligga uppe och nere och numera håller dom sams om husen.

elsasputte
11/17/10, 3:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är ett kort på huset jag gjorde till min lilla skrutt i början när han kom, dock används det inte längre :)

Miolina
11/17/10, 4:22 PM
#25

Jag har gjort ett eget hus med fyra ben och tak och idag kom jag hem med en mysrulle till marsvinen som jag gjorde i syslöjden :) Har inga bilder för tillfället

Min blogg hittar ni här

[Aquelegia]
11/18/10, 1:19 AM
#26

tagit en låda från foderbilen och skurit hål i olika varianter springs ut och in i den som om grisarna blivit bitna ^^ sen har jag en hängmatta som jag snott från kattens klösträd som är mycket upskattad dock bara under en liten stund så får flytta den mellan han och honburen annars används den bara som tak att mysa under :) Mina grisar roar sig väldigt bra själva bara jag flyttar runt på deras "möblering"

Misarn
11/18/10, 10:03 AM
#27

Vilken rolig tråd, är jätte tråkig så jag har också köpt direkt från djuraffären men hoppas jag kommer få lite idéerFlört Ska köpa papptunnlar som man juter betong i, hade det till våra kaniner och dom blev som helt tokiga av lycka. Ska försöka få svärmor att sy mystunnlar och en hängmatta till grisarna nu när det nalkas jul och alltGlad

Annons:
Svea-
11/18/10, 10:12 AM
#28

Jag tar kartoner och gör hus och sänglådor utav,med en mysfilt i.Sen när kartongen ej är så fin längre åker den ner i återvinningen.

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Fabiola
11/18/10, 10:32 AM
#29

Jag brukar klippa öppningen i ikeas plastlådor. tycker det är så jobbigt att såga med kniv.

Sofieproppan
11/18/10, 10:49 AM
#30

Det roligaste mina har haft på länge är en papperspåse med lite hö i. Det ska vara en liten påse inte en sån stor påse du får i mataffären. Den ska ligga ner och ha lite hö i sig. De springer in och ut, snurrar runt i den och äter lite. De får inte plats båda samtidigt så de turas om att springa in och ut. Ser jättekul ut. Klipp av handtagen först bara så de inte fastnar.

Det dumma är att de inte är så lätt att hitta sådana små papperskassar och efter en eller två gånger så är den nerkissad och äcklig.

Lyan
11/18/10, 2:12 PM
#31

Jag ska iväg och hämta ett bil-lass med kattsandskartonger så jag kan bygga nya "palats" till  grisarna :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

emelie92
11/18/10, 8:02 PM
#32

Jag har tillverkat hus av skokartonger, det är väl som en leksak? Jag föredrar att använda papper istället för plast för jag är rädd att de ska skada sig ifall de får för sig att smaka på huset :)

Sedan har jag tillverkat tunnlar av tyg som är från IKEA & de är mycket populära!

Misarn
11/18/10, 8:57 PM
#33

Tyckte sovbädden som #28 skrev, ska testa det när jag får en liten kartong. Hade många små pappkassar förut dum man var att man inte tänkte på det #30. Tror det skulle vara uppskattatGlad

Svea-
11/18/10, 11:23 PM
#34

Japp,det här var en kul och givnade tråd!

Äggkartonger brukar jag lägga godis i och stänga och lägga in hos marsvien.det tar en stund innan dom fått upp den men ack så kul det är under tiden.dom får jobba lite för godiset.samma sak gör jag med toarullarna.

toarullarna tycker för övrigt många av dom är mycket roliga som dom bara är!dom puttar runt dom,hoppar över dom,bär runt på dom,ser så kul ut!

gömma grönsaker & ibland godis i den stora höhögen är oxå något som är jätteskoj!

en sak är säker,dom är så tacksamma djur,för så "billig" peng kan man göra så mycket kul för dessa underbara rara djur!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Annons:
Misarn
11/18/10, 11:32 PM
#35

Jag skulle vilja göra runda hus eller hus som är lite annorlunda som grisarna kan ha mycket roligt med inte bara krype in och myse i.Tungan ute

Svea-
11/18/10, 11:42 PM
#36

#35

kul ide! jag har ju sett sk hötunnlar. tunnlar gjorda av hö,som ser mysiga och GODA ut för marsvien. borde gå att göra nån liknande,en höboll alltså ! om man typ tänker sig så som vissa fålar bygger sina bon,runda bon med ett hål i ! Bra ide !

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

EvaLuna
11/19/10, 12:19 AM
#37

De va länge sen nu, me ibland trär jag upp en gurkbit eller morotsbit på bomullsgarn & hänger på lagom marsvinshöjd. Inte så jättekul kanske men lite aktivering för en glupsk gris  ;-)

Lyan
11/19/10, 2:09 AM
#38

#37 Smart! Det ska jag testa med mina!

Likaså toarullar ska jag prova! Får be släkten att spara alla toarullar ;-) Hundarna får godis i mjölkkartonger och små medicinkartonger. Exets hund öppnade petflaskor, gällde att hålla dem undan för henne, hon knyckte dem, öppnade utan att förstöra korken och utan att spilla! Om flaskan inte var full då förstås

Hängmattor har de inga :-( Har aldrig blivit av trots att tanken har funnits fler gånger än jag kan räkna… Dock har ju mina kuddar som de sover på och använder som ramper för högre popcornskutt :-)

När jag hade jätteburen gjorde jag också lite labyrinter så det inte bara var att knata fram till maten.

En ny bro hade inte varit helt fel heller, den blev ved när grisarna hade Ringorm, fast med tanke på ca 50 kattsandskartonger ligger och väntar kan jag göra hur många och roliga broar som helst!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
11/19/10, 2:16 AM
#39

Kom på att jag har ju husen jag säljer också ;-) Fast mina marsvin får hålla till godo med dem som gått fel i produktionen (stackars lidande grisar som bara får kattsandskartonger när matte har en hel hög trähus i vackra färger :-P)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

EvaLuna
11/19/10, 10:20 PM
#40

Dräneringsrör, ca 15 cm i diameter, i olika längder är omåttligt populära! Tom tant Tova, 5 år, tar sej ett rörspring då & då

Teddymarsvinet
8/18/12, 6:12 PM
#41

#30 Ta kompost påsar ;)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Annons:
musse_lusse
1/7/17, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Har en fråga :)

Är ganska ny med marsvin har haft de i ett par månader och har haft kaniner några år innan.

Men om man gör en sak av kartong, gör det något om marsvinen biter i den lite och så?? 

Mitt ena marsvin biter på allt nästan 😛

Hoppas på svar nu, xD

Om dom kan "bita" på det ska jag testa att göra #8 eller något xD

/// Musse_lusse 

Instagram: MusseAndLusse

Mirre03
1/9/17, 2:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

Jag har byggt en massa saker till mina marsvin som bland annat en balkong Med en mystunnel uppe på som de gillar att ligga och mysa i och spana ut över buren. Balkongen funkar ju också bra som ett stort hus där flera av marsvinen kan sitta och äta samtidigt. Jag har också byggt en "höbur" som var tänkt till att hålla höet borta från kiss, men höet far lätt ut ur buren. De gillar att vara där inne eftersom att det är både hö och tak.

Upp till toppen
Annons: