Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 4952 ggr
ParaKiss
1/30/09, 8:57 PM

Gnager på galler

Hur får man marsvin att sluta o gnaga på galler? Man blir mer eller mindre galen på att lyssna när djur ganager galler och vägrar ge upp ;/

Annons:
Fiona
1/30/09, 9:07 PM
#1

Minstingen hos mig har också börjat gnaga galler nu när dom sitter avskiljda. Funkar kanske att styka på ättika? eller gäller det bara kaniner tro Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

emelie92
1/30/09, 9:33 PM
#2

Mina marsvin gnager aldrig på gallret, bara när dem är riktigt hungriga. Kanske dina marsvin är uttråkade? får dem tillräckligt med motion o stimulans?

ParaKiss
1/30/09, 10:04 PM
#3

Jorå. de rör sig o sånt. Bara de att jag har 5 st marsvins hanar och 3 burar bredvid. och alla går inte ihop. så när ena buren är öppen så kan den marsvin i den andra buren gnaga och ska ut. När ena är ute så kan den även gnaga och vill in till dom andra. Och ibland så känns det som att dom gnager bara för gnagandets skull. Nä jag längtar tills jag får hem burskåpet så får dom lite mera problem att gnaga =)

FeliciaS
1/30/09, 10:13 PM
#4

Skönt att man har bokhyllebur ^^

Haha, skämt å sido, men en av mina första marsvinsgrabbar gnagde något så otroligt på gallret -.-'
Jag gjorde inte direkt någonting åt det, men det var bättre när han hade grenar och knäckebröd att gnaga på i buren. Men det lär inte vara bar för tänderna, tyvärr har jag ingen lösning på problemet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
1/30/09, 10:27 PM
#5

Min Albin började gnaga på gallret ett tag (nu har jag dem i bokhyllebur och han gnage rpå huset istället) Varför han gjorde det vet inte men jag antar att han behövde det…

Han var inte uttråkad men däremot ganska lite så kanske var det bebisfasoner. Ganska irriterande dock med gnagljudet.. Hoppas de gör över för dig å dina marsvin.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

ParaKiss
2/2/09, 7:02 PM
#6

åå vad dom är billiga nu. får huvudvärk och jag är så jä**a irriterad på dom just nu ;/

Annons:
Mari
2/2/09, 7:12 PM
#7

#6 Vet hur det känns!

Fast jag har bara EN utav 6st som gnager, han gnager när han tycker att det är dags för mat, fast i natt märkte jag att lill-bebisen verkar ha tagit över sin pappas beteende för han satt och smågnagde i gallret ! Jag vill ju inte att han också ska börja :(

Har testat med ettika, citron, bit-ej-spray och en hel del andra saker men ingen har hjälpt. Knäpper jag till honom eller slår i gallret så det dallrar i hans tänder så slutar han för stunden men börjar igen efter en liten stund.

Det jag har mest problem med just nu är att de skriker så fort de hör någon röra sig i mitt rum eller utanför (kan avra kl 06 på morgonen då mina föräldrar åker till jobbet) och det är evrkligen jobbigt!
De har ju mat så jag förstår inte varför de skriker…..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ParaKiss
2/2/09, 7:18 PM
#8

vet itne hur det är me marsvin som skriker hela tiden tyvärr.  Men detta me galler. Inte för att jag skulle göra det, men man har god lust att slänga ut dom, slänga in dom i vägen eller något. Lika mkt som jag även vill me min dator just nu. så irriterande me detta galler gnagande. 

Ena gnager på gallret pga han vill in till dom andra tror jag. för när han är på golvet så går han till deras burar och gnager.

Den andra marsvinen i en utav dom andra burarna gnager så brukar han sluta när jag släpper ut honom.

Men just denna som ganger hela tiden nästan. så irriterad, slutar inte fast man ger massa hö, grönsaker o gotta, släpper hon han på golvet eller nåt. bara fortsätter. funderar på att släppa lös alla marsvinen på golvet så får han träffa dom andra me. Men orkar inte me deras bråk mellan varann. Jag hoppas på att jag får hem burskåpet snart och att han kan då sluta! för då ser han inte dom. Så det kan ju hjälpa?

Mari
2/2/09, 7:45 PM
#9

#8 Bråkar de jättemycket om de går ihop? För om du har de lösa på golvet under dagarna och sen släpper in dem i sina burar på natten så kanske de har fått leka av sig och den ensamma fått sällskap så han kanske vill vara ensam när det är dags att sova?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ParaKiss
2/2/09, 7:57 PM
#10

Har inte testat ännu att ha alla tsm. Tre av dem går någorlunda ihop. Och det är dem som kom till mig senare.

Benedikt och Curre går ihop och som är mina sen tidigare. Benedikt som gnager på galler. Både i sin bur och när han är ute på dom andra burarna.

Jerry och Curre som kom hem till mig. Dom har ALDRIG gnaggit på galler. Så mina egna sen tidigare (Benedikt & Curre) är billigare än dessa två. Då det inte alls är nå problem med dom hära 2 <3 Så lugna och snälla.

Frodo den hanen som går ensamen. Brukar kunna gnaga i gallret i sin bur. men slutar så fort han får komma ut.

Funderar på att testa någon dag o se om alla vill gå ihop. Dom två yngsta, Curre och Cesar, är nog kanske inga broblem. Allafall Cesar då han är snäll mot dom flesta och går hellre undan. Jerry som är den äldsta vill vara herren på teppan. Men han har nu även åldern emot sig nu. Så då kanske han ger upp sin plats. Benedikt kan bråka en del. Även Frodo som inte har gått ihop me äldre hanar förut knappt. Men gick ibland ihop med Jerry och Cesar i det tidigare hemmet på golvet. Gick si o så. Tyvärr mera på minus än plus. Men kanske bäst o låta dom som bråkar göra upp med. Skönast var om alla kunde gå ihop. Men det är väll bara önske tänkande ifån bara min sida, med en liten större marsvins flock som går bra ihop tsm i en hage ^^

Sannich
2/2/09, 8:03 PM
#11

Jag hade en bokhylla som stod i marsvinens lekhage, en i järn, och de bet på den som tokar, tills jag smetade tandkräm på den. Då slutade de direkt. Tror inte att de smakade på tandkrämen, den sticker nog dem bara i nosen när de luktar på det.. Det räckte nog. :)

Mari
2/2/09, 8:03 PM
#12

Hoppas att det löser sig :) Det är inte roligt när de gnager.

Föresten, vad har du för bur? När min gnager så lyfter jag upp gallret så han kan sitta och titta ut, han har aldrig hoppat ut och inte de två ungarna heller, än så länge :P De står på golvet så om de skulle hoppa ur så är det inge farligt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
2/2/09, 8:05 PM
#13

#11 Det ska jag testa, vad för sorts tandkräm använde du ?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Sannich
2/2/09, 8:07 PM
#14

#13, kommer inte ihåg, det var så många år sen. :) Men det funkar nog med vilken som.

Kammarfelt
2/3/09, 9:42 PM
#15

Mina gnager bara när dom inte har gnagarpinnar :D (ni vet sånna där med massa grejs på) då är det tyst om nätterna ! :D

Denna kommentar har tagits bort.
ParaKiss
2/5/09, 6:01 PM
#17

Det är vanliga gallerburar som dom har. sen så va dom heter är en annan femma.  =) testade o öppna, men han började sträcka sig till den buren bredvid o började gnaga på den. och sen så flyttade jag bort hans bur. och då hoppade han ut och gick till buren o började gnaga på dom andra burarna. envis eller envis.

Ska snart städa hos dom. så då tänkte jag att jag ska testa o släppa lös dom små monstrerna på golvet så får dom träffa varann. sen så om det blir värre eller ej vet jag inte :P märks väll. om inte annat så aktiverar det väll av dom så att dom kanske sedan sover resten av kvällen :D

svampi
2/5/09, 10:13 PM
#18

Jobbigt läge :S har tyvärr inget bra förslag för att hjälpa dig :(

ParaKiss
2/5/09, 10:32 PM
#19

Gick jätte bra att ha alla tsm på golvet allafall. =)

Och han har knappt gnaggit på gallret sen dess ^^ bara lite. men inte så mkt som han brukar kunna göra på kvällarna. Så han vart väll kanske nöjd med att få träffa dom andra =)

ParaKiss
2/11/09, 6:00 PM
#20

Benedikt har slutad o gnaga helt på gallret sen dom andra marsvinen i grannburarna försvann. Och lugnade ner sig efter att alla dom fick träffas på golvet (innan dom andra försvann). Såååå lugnt och skönt!

Annons:
FeliciaS
2/12/09, 5:06 PM
#21

#15 Det är ju inte bra om de har sådana ständigt. De innehåller massa fett som inte är nyttigt för marsvinen ^^ Som godis ibland är det ok men inte att ha det jämt ;) Varför inte sätta upp grenar och blåbärsris på gallret istället :)

ParaKiss - bra att det löst sig! ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moder1
2/19/14, 6:12 AM
#22

Sökte och hittade denna gamla tråden, så skapar inte en ny. Men hur bör man göra rent praktiskt om man har en bur med honor och en med hanar? Ska man ha dem i separata rum? Just nu står de i samma rum och ena hanen försöker febrilt gnaga sig ut och vill till flickorna. Jag har en halv meter mellan burarna, så de kan prata med varandra allihop. Kanske dumt ? Att ha kakan så nära? Hur har ni som har både har honor och hanar placerat era burar?


Alla är värda att älskas

idipidi
2/19/14, 7:45 AM
#23

Hur gammal är hanen? Bor han ensam och har han alltid gjort det?

tenevallaren
10/26/14, 6:31 PM
#24

Jag har både honor och hanar i samma rum. Honorna är en bit högra upp så det är honorna som ser hanarna och hanarna kan inte göra så mycket. För mig funkar det iaf jätte bra. Dom bryr sig inte så mycket om varandra fast burarna bara är några cm från varandra :) 

När jag läste hela den här tråden. Så lade jag märket till att mitt ena marsvin också har börjat gnaga på gallret jag har i buren -.- samt att hon tjuter direkt man kommer in i rummet, eller kommer in i huset (när hon hör ytterdörren stängas) haha. 

Hon kan tjuta så högt att hon inte får fram ett ljud, och ibland blir det mer som ett vrål när hon egentligen ska tjuta som dom gör när dom vill ha mat haha

Opalen
10/27/14, 11:23 AM
#25

Mina marsvin gnagde på gallret dygnet runt förut, men sedan jag byggde ut med en liten hage som dom kan gå in och ut i som dom vill så har dem slutat. Dina marsvin kanske är rastlösa och behöver motion? :)

MVH Lovisa och kaninerna.

Fridaaaa
10/27/14, 12:25 PM
#26

Gammal tråd 😉

Hade en hane som gnagde och röck i gallret, men verkar inte göra det i nya hemmet nu, så var nog något som störde honom här hemma

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tenevallaren
10/27/14, 6:32 PM
#27

Haha, ja tråden är ju inte den nyaste precis! 

#25: Jag har en bur som är 180 x 60 cm. Den har en liten övervåning också. Den är väll inte för liten för två marsvins honor? :) 

Ja det kan ju vara så att hon är lite trastlös. Jag får ha henne ute mer på golvet! Sen är hon ju ganska ung fortfarande hon är inte ens 6 månader, hon är i det stadiet då hon ska smaka på ALLT haha ;)

Annons:
Fridaaaa
10/27/14, 6:34 PM
#28

#27 Den är definitivt inte förliten för 2 marsvin, superbra mått! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tenevallaren
10/29/14, 9:10 AM
#29

#28: Okej skönt att höra! :)

Upp till toppen
Annons: