Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 5843 ggr
[Theriss]
6/19/07, 5:10 PM

Osteodystrofi (satinsjukan)

Osteodystrofi (OD), även kallad satinsjukan, är en sjukdom som satinmarsvin kan få (vad jag vet har man inte hittat några ickesatiner som drabbats av det). Symptom är bland annat att de skuttar likt en kanin när de går (om de ens vill gå), de ligger ner mest hela tiden och aptiten är dålig. Sjukdomen visar sig oftast runt ettårsåldern. Man kan möjligen bromsa förloppet ibland genom att tillsätta kalk, men det slutar ändå alltid på samma sätt: döden. 

OD är mycket plågsamt för marsvinet och upptäcker man dessa symptom på sitt (satin)marsvin är det enda rätta att åka till veterinären och avliva det innan det blir värre. Och om man tagit ungar efter det, avelsförbud på ungarna.

En länk om OD: http://oginet.com/Cavies/satin.htm

Startade denna tråd eftersom satinsjukan dök upp i en annan tråd (som handlade om helt andra saker). Så skrev lite där, men skriver om det igen.

Jag hade en satinhane, buff, stor och maffig, väldigt vacker och gosig. Vid två års ålder fick han symptom för OD och han avlivades innan det blev värre. På två veckor gick han från knappt märkbara symptom till riktigt tydliga, så det var inget snack om saken. Det var hemskt att se honom bli sjuk.

Har fått för mig att vissa färger är mer drabbade än andra. Vad tror ni?

Har ni några erfarenheter av OD?

Annons:
trocadero
6/19/07, 5:17 PM
#1

får jag lägga till några frågor som jag alltid undrar? hur vanligt är det att satiner drabbas av denna sjukdom och hur kommer det sej att det är lagligt att avla på om det nu är en rasbunden sjukdom som är mycket plågsam för den som drabbas?

[Liinda]
6/19/07, 10:36 PM
#2

Tackar för informationen jag hade nämligen inte aning om vad satinsjukan var och jag undrade vad det var.

Vad hemsk sjukdom :( Och vad tråkigt att ditt marsvin drabbades av det . :(

jojo96
6/19/07, 11:31 PM
#3

Har för mej att i Finland är det förbjudet att avla satiner just pga den här sjukdomen??? rätta mej gärna om jag har helt fel!

Annna
6/20/07, 12:01 AM
#4

Jag har själv aldrig råkat ut för satin sjukan, så någon IRL upplevelse av satinsjukan har jag inte haft.
Den erfarenhet jag har av OD är genom andra uppfödare och genom olika artilar på internet/tidningar.

Att vissa färger skulle vara mer drabbade vet jag inte… men av de marsvin som jag har läst/hört om som drabbats av OD så har de flesta varit i samma färg.
Detta kan ju vara en tillfällighet att det bara är de uppfödarna i dessa färgvarianterna som erkänt att de fått OD, troligen är det så…..
Jag vet inte ihäller vilka färger det var på satinerna som var med i Berlin studien.

Det står inte ihäller om det var några andra raser än bara släthåriga satins som ingik i studien.
För det finns ju faktiskt både satinlånghår och satinteddy.
Dessa två raser som också har satinanlaget borde också "utredas" enligt mig, det skulle vara intressant att höra om det är andra satinraser som drabbats av OD, och inte bara de släthåriga.

Något som jag verkligen tycker är för jävligt är att det finns de uppfödare i Sverige som avlar på marsvin som fått OD diagnoserat.
Detta är verkligen inget som är bra, om man vill bli av med sjukdomen.

#3 Vet inte om det är förbjudet, men jag har hört talas om det.
Jag tycker absolut inte att det är rätt sak att göra för att "bli av med problemet", utan det bästa man kan göra, enligt mig, är att endast avla på friska och sunda satins så att man får fram bra och starka satinlinjer.

 Jag vill under stryka att det är inte alla satins som drabbas av OD, detta verkar väldigt många tro.

paronskrutten
6/20/07, 12:12 AM
#5

Jag köpte ju McGuiver av Emma Sörensson, Puresounds marsvin.

Hon hade fått in ett marsvin som hon skickade hem igen, just pga. satinsjuka..

Helena

Annna
6/20/07, 12:20 AM
#6

#5 Skicka tillbaka?
Var skulle det marsvinet? Inte bättre att avliva honom….. det hade ju varit det absolut bästa för marsvinet, då det endå inte är något att avla vidare på.

Iofs så kanske inte du vet det.

Annons:
paronskrutten
6/20/07, 12:58 AM
#7

Näe, men jag tror hon sände tbx honom/henne till ägaren så dom fick avliva, jag tycker inte att hon ska betala för den, när hon precis köpt ett marsvin som visade sig ha satinsjuka :)

Helena

dreamiz
6/20/07, 5:35 PM
#8

Håller med om att det bästa för att undvika/bli av med sjukdomen måste vara att avla på friska djur! Det finns ju många sjukdomar på våra sällskapsdjur men man slutar ju inte avla helt på dom för det utan som seriös uppfödare så avlar man ju bara på friska djur för att på så sätt få en friskare stam.

idipidi
6/21/07, 1:20 PM
#9

Jag orkar inte skriva så himla mycket, men OD verkar spritt till alla färgvarianter. jag kan på rak arm rabbla upp fall från egentligen alla färgvarianter där satin förekommer.

I den tyska studien visade sig alla satiner vara mer eller mindre drabbade. Det handalde bara om hur sent i livet det debuterade, om de dog av andra orsaer innan de visar symptom eller ej.

Om man verkligen seriöst skulle försöka bli av med sjukdomen skulle det krävas att man så långt det går bara avlade på äldre djur där det fått en chans att hinna debutera. Med honor är det omöjligt, men hanar åtminstone. Dessutom skulle man behöva röntga alla avelsdjuren. Dyrt…

Det stämmer att i Finland kan man inte längre stälal ut satiner då en undersökning man gjort är visade så negativa resultat, precis som den finska undesökningen. 

 Anna - jag vet att du är väldigt seriös. Hur gamla har dina satiner blivit? Vad har de dött av?

Det är ytterst ovanligt friska satiner över fyra år. jag har bara stött på ett fåtal.  :(

Sandra-B
6/21/07, 1:36 PM
#10

Jag har haft en satin PEG (från Annna, SMF 206 Starlight's), hon föddes 21 oktober 1999 och dog 8 september 2003 så hon blev nästan 4 år. Hon visade inga symptom på OD och dog knall och fall. Hon var pigg och åt dagen innan, på morgonen låg hon död i buren.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annna
6/21/07, 1:55 PM
#11

#9 Vet tyvärr inte hur gamla några blev, då jag endast har ägt 4st satins själv, de andra har varit min mammas eller systers. Men jag har letat upp deras gamla reg. bevis och hittat när de flesta dött.

Våran första satin Bumbelbie's Pepper, satin + satin, levde mellan 980109 - 021127, blev alltså 4 år och 11 mån.
Somna in i sin bur.

Starlight's Bella (dotter till pepper), levde mellan 981219 - 010918, blev 2 år och 9 mån.
Låg död i buren en morgon

Starlight's Cleo (dotter till Bella), 991021 - sommaren 04, blev nästan 5.
Somna in 12 dagar efter att burkompisen dött.

Starlight's Caissa (dotter till Bella, ägdes av en kompis), 991021 - 030908, blev nästan 4 år.

Starlight's Elektra, 010326 - 040218, blev nästan 3.
Låg död i sin bur på kvällen när marsvinen skulle få grönsaker.

Duetten's Älva 990430 - 000429, blev 1 år.
Dog i toxicos när det var en vecka kvar. Denna honnan hade jätte svårt för att bli dräktig, så vi fick prova med 3 hanar innan det gick, kanske berode toxicosen på det?

Vi har haft 2 satins till Duetten's Carissa och Starlight's Daisy, men jag kan inte hittar någon stanns när dessa två dog.

Jag har absolut inget minne av att någon av våra skulle ha haft symtomen för OD, har även pratat med min mamma och syster och de säger att våra satins bara har somnat in i sina burar.

Annna
6/21/07, 2:00 PM
#12

För tillfället så har jag 3 satin här hemma.

Starlight's Captain Jack Sparrow, född 060629, blir alltså 1 år snart.

Imargos Bellona, född 060616, blev 1 år för bara någon dag sedan.
Fick för 5v sedan sin första kull på 4st stora ungar.

Starlight's Naomi (dotter till Jack & Bellona), född 070516, allstå inte allas gammal:P

idipidi
6/21/07, 2:38 PM
#13

Det där är jättebra statistik för satins! Kul att höra!

Det tråkiga är att när vi efterlyste såna här siffror i MM var det ingen som hörde av sig och varken ville berätta att de hade friska satins eller sjuka. De enda var ett par oroliga pet-satinägare.

Måste säga också att om det är som man tror, att det är något som är kopplat tills atinanlaget så har det ingenting att göra med att man parar satin + satin och man kan inte få bort det genom att para med selfar och sen göra satins i nästa generation.

Annons:
Annna
6/21/07, 2:50 PM
#14

#13 Skrattande  Jag läste artiklen nu den andra gången den publicerades, men eftersom det stod att det var en gammal artikel, så visste jag inte om ni fortfarande ville ha in någon information.

Men om det skulle bli tal om någon forskning runt satinsjukan, så skulle jag mer än gärna ställa upp!!
Då jag verkligen inte vill att denna fina marsvinsras ska förbjudas/försvinna:(

Jag får hoppas att de satins jag har nu får ett långt liv, och inte drabbas av OD:)
De är tyvärr inte så närma släckt med våra gamla satins, men några släcktingar har jag hittat i stamtavlorna:)

Stormviskaren
6/21/07, 4:48 PM
#15

Min satin golden augoti hane är snart 3år :S hans pappa som var satin grey dog av satinsjukan.

[Liinda]
6/21/07, 7:12 PM
#16

Hur syns det på en röntgen att marsvinet har satinsjukan?

Annna
6/21/07, 7:31 PM
#17

#16 Om du går in på länken som #1 skrev så finns där bild både på ett friskt marsvin och ett marsvin som har OD.

Om du kollar på knäna hos det marsvinet som har OD, så ser man att sklettet är uppluckrat.

idipidi
6/21/07, 7:33 PM
#18

Jag tycker att det är svårt att se, men om man är duktig eller utbildad på det så syns det tydligt att benen liksom är uppluckrade, urkalkade.

Sophie har mer koll än jag och har bl.a. låtit röntga satiner. Tror att hon har inscannade exempel på röntgenbilder också om man är intresserad: http://www.luneas.se

dreamiz
6/21/07, 7:40 PM
#19

Synd att det inte visades nåt intresse vid efterlysningen i MM. En sjukdom försvinner ju inte om man inte vill låtsas om den. Bättre att vara ärlig o samarbeta så man tillsammans kan hitta friska djur att avla vidare på.

Packe_alicia
6/21/07, 7:58 PM
#20

Ja klart man bara ska avla på djur från friska stammar inom satin.

Annons:
idipidi
6/21/07, 8:24 PM
#21

#20 Problemet är bara att ingen hittills kunnat/velat visa att det finns en enda frisk linje.

dreamiz
6/21/07, 10:41 PM
#22

#21 Låter ju som ett problem. Hur ärvs det? Vet man det? Om det recessivt eller dominant (dvs måste ärvas från båda föräldrarna eller räcker med en)?

idipidi
6/22/07, 12:07 AM
#23

I de studier som gjorts har samtliga satiner haft problemet så det mesta tyder på att det är kopplat (det genetiska begreppet kopplat) till satinanlaget, som är recessivt.

Det betyder inte att det är omöjligt att det finns friska linjer där anlagen skiljts åt!

FeliciaS
6/22/07, 12:49 AM
#24

Jag läste någon gång att de satiner som hade mor och far som var satiner fick satinsjukan men de som ex. hade en satinförälder och en self inte fick sjukdomen. Men vet ju inte om det stämmer eller så… Har bara hört det.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annna
6/22/07, 1:51 AM
#25

#24 Om selfen inte bär satinanlag, så är det klart att ungarna inte kan drabbas av OD, eftersom de inte blir några satins i kullen.
Däremot blir ungarna i kullen bärare av satingenen och kan då lämna satinungar som kan drabbas av OD.

Att satinungar efter satin + satin skulle få sjukdomen oftare än de satinungar som är efter satin + bärare, är bara en myt.

Upp till toppen
Annons: