Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 7006 ggr
Buffen
2011-03-25 14:41

Hampaströ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej tänkte dela med mig av mina erfarenheter av hampaströ.

Jag har ganska nyss börjat använda det (ca 1 månad nu). När jag först köpte det trodde jag att det skulle vara alldelens för vasst då det består av små hampabitar, men jag är helt motbevisad nu. Jag har trampat i det och kramat det i händerna etc. men upplever det inte alls som vasst även om det är lite grövre än spån. Mina marsvin ligger dock aldrig direkt på underlaget då jag har liggdynor och bäddar utspridda i burarna. Hur som helst;

Fördelar såhär långt är att det inte dammar/flyger på samma sätt som spån, det är liksom "tyngre". Dessutom är det helt ekologiskt och nedbrytbart, det går alltså att slänga i komposten. Något jag också gillar med det är att det inte innehåller terpentin mest som en parentes.

Nackdelar är att det är dyrt (99kr för 10kg), det säljs även i stora balar (18kg) men dessa går inte att använda till marsvin då bitarna är mycket grövre och större.

Jag använder alltså granngårdens 10kg balar "lätt" hampaströ. Och hittills tycker jag att det är ett bra underlag.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Annons:
Buffen
2011-03-25 14:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild;

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

[donkeyqueen]
2011-03-25 15:01
#2

Verkar vara ett bra underlagGlad

Buffen
2011-03-26 10:18
#3

#2 Jo faktiskt :)

Någon annan som har hampa till sina grisar?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Abico
2011-03-26 11:07
#4

Kul att få lite fler alternativ till spån presenterade som burunderlag :) Synd att det är såpass dyrt bara.

Hanna 

Mari
2011-03-26 11:18
#5

Jag använder inte detta men fundera över vad du skriver om spånet? Det bryts väl ner? Jag slänger på komposten och det blir till jord, dock tar det lite lång tid men det blir till jord.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Charlotta-B
2011-03-26 12:06
#6

Vi testade hampa här hemma till vårat gäng.
Håller med dej om att det är väldigt dammfritt. man tror det ska vara stickigt men som ts sa känns det inte så farligt.

Dock tycker jag att det luktar väldigt mycket av det, gillade inte riktigt uppsugningsförmågan. Vi städar varje dag i våra burar. men det började lukta väldigt mycket. Nu har vi bytt till spån igen, och lukten är borta.
Men kan tänka mej att det funkar om man inte har en så stor grupp i samma bur. Utan att man kanske bara har 2 st eller så.

Men det är min erfarenhet, kanske var en dålig bale vi fick tag på.

Charlotta-B

Annons:
Buffen
2011-03-26 12:35
#7

#5 Jo spån går också att slänga i kompost jag har inte menat nåt annat? kanske var jag otydlig :)

#6 Där ser man, jag upplever det precis tvärtom, jag tycket det luktar mycket mindre än när jag hade spån. Då vet jag ju inte om det beror på att jag bara har två per bur och ganska stor yta. Jag använder också ett väldigt tjockt lager som jag packar. Jag tycker också att kisset ligger mer under och mer stilla än när man hade spån :)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Charlotta-B
2011-03-26 12:59
#8

#7 vi hade med tjockt lager , ca 5 cm tjock, sedan hade vi lakan över. och testade även att inte ha lakan. Vår största bur är nästan 2m lång och dryga 1m bred tror jag. så den är ganska stor med :P hehe

Men som sagt kanske var det en knasbale jag fick tag på. Men det är skoj att det funkar bra för dej! För det är ju ett bra strö på många perspektiv =)

Charlotta-B

Lexxi
2011-03-26 23:00
#9

Jag använde hampaströ ett tag och tycker att det på alla plan (utom priset) är bättre än spån.

Inget spån i lägenheten, inget damm och mindre lukt.

Nu får jag dock gratis spånbalar , så har gått tillbaka till det.

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Charlotta-B
2011-03-26 23:05
#10

Härligt med gratis =)

Charlotta-B

Lexxi
2011-03-26 23:18
#11

#10 Ja det är underbart! Har precis öppnat en bal och har 4 till liggande på lager ;)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Buffen
2011-03-27 12:24
#12

#9 Åhå vilken lycka :)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

FeliciaS
2011-03-27 12:27
#13

Jag tycker att det låter intressant, hoppas efterfrågan ökar så priset sänks :) Om det kostar 99 kr/10 kg är det mycket dyrare än vad jag betalar för mitt spån som kostar 75 kr/25 kg. StL-ströet där kostar 48 kr/10 kg vilket också är billigare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
[Aquelegia]
2011-03-27 16:35
#14

ställer lite frågor då jag är nyfiken på alternativ till killarnas bur (gallerbur) skvätter runt mängder med spån utanför :S

Hur är uppsugningsförmågan?
Behöver du byta oftare/mer sällan än med spån?
Fastnar det i filtarna som spån eller är det mer "lättavskakat" ?
har grisarna tendens att äta av det ? mina äter på nästan allt strö dem haft ^^

Buffen
2011-03-27 20:57
#15

#24 jag byter faktiskt snäppet mer sällan med hampa än när jag hade spån, uppsungingsförmågan är en aning bättre. Det fastnar inte i samma grad eftersom det är mer "bitar", alltså lättare att borsta bort vilket jag uppskattar då jag har mycket fleece och tygprodukter i burarna. Mina äter ju inte på sitt strö överhuvudtaget så jag vet inte hur små provsmakare som du verkar ha skulle göra :P Överlag påminner det om spån, förutom att det bl.a inte far runt i samma grad.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Isnona
2011-03-27 23:37
#16

Jag har varit nyfiken på hampaströ ett tag nu och ska nog prova det snart :) Har alltid undrat om det är stickigt men nu vet jag ;) Synd att det är så dyrt bara.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[Aquelegia]
2011-03-29 01:10
#17

Ska be syrran köpa med sig en bale låter fin fint so long hoppas det funkar för oss med :)

[Aquelegia]
2011-04-13 18:14
#18

Oj vad "dryg" hampan var behövde inte alls mycket ifrån balen för att få ett fint lager :D slipper tidningspapper under med då det inte flyger runt som spånet gjorde Vågar tom dammsuga idag utan att behöva dammsuga imorgon igen :D Var lite spännande att det bildar lite som en matta när man strödde ut det. Sambon är grymt glad med ^^ ska kolla hur många byten jag får gjort utav en bale så kan man ju räkna ut om det i längden blir så fasligt mycket dyrare. I en gallerbur är det absolut värt det iaf !

zune
2011-04-14 16:31
#19

jag kör med hampa i botten och lite spån över. det är tyngre och mindre flygigt, dessutom luktar det mindre. Det funkar bra för mig för då behöver jag bara städa buren i gång i veckan. :)

giowanna
2011-08-03 12:48
#20

Återupplivar tråden!

Köpte en bal hampaströ idag, och ska testa det! Även en bal STL-strö :-)

Mycket spännande är det!

Annons:
FeliciaS
2011-08-06 20:49
#21

Jag köpte en bal Lättströ (149 kr för 18 kg) i onsdags. De stora balarna har inte större bitar än de små förpackningarna. Än så länge tycker jag det verkar jättebra - dammar mindre än spån men är visserligen inte riktigt lika mjukt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

luneas
2011-10-07 19:12
#22

Jag körde med lättströ i ca 2 månader men bytte nyligen tillbaka till spån igen eftersom jag tyckte att lättströ luktar så illa när det blir blött - liksom sött och unket. :-/ De marknadsför sig ju för att lukta mindre än vanligt spån och det kanske stämmer i torrt tillstånd men jag tycker att det luktar riktigt illa när det blir kissigt, dessutom har det inte lika bra uppsugningsförmåga som spån enligt mig.

FeliciaS
2011-11-03 21:29
#23

Granngården verkar ha ändrat lite på lättströet nu. Den senaste balen jag köpte innehåller mycket ljusare strö, det ser ut som vanligt spån i färgen fast inte lika gult utan mer björkträ-färg. Dessutom är det mindre, mjukare bitar och inte de hårda flisorna som förut. Jag är verkligen glad över förändringen, nu är det toppenbra! Det blir inte sämre av att jag fick en rabattkupong när jag blev medlem så balen blev 50 kr billigare, woho ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

gnagarlover
2011-11-04 08:35
#24

har easy strö och det funkar kanon mjukt o luktfritt.har aldrig varit så nöjd med något=))

Sammetskatt
2011-11-04 10:51
#25

#23 Jaså har de ändrat hampaströet också? Jag köpte en STL-bal för några månader sedan och blev förfärligt besviken! Förut vad det ju stora kartongbitar och jag gillade det starkt som underlag, men NU var det små kartongbitar blandat med tunna pappersbitar (stora). Sådant papper som typ "torky". Det började lukta illa SNABBT och var betydligt mindre drygt. Så inget mer STL-strö.

Jag har också funderat på köpa hampaströ när min spånbal tar slut, men jag är tveksam nu när jag hör att vissa tycker att det luktar illa. Jag (och framförallt sambon) är väldigt känsliga för urinlukt blandat med vissa undrlag. Exempelvis använder många "toa-lätt" och tycker det funkar jättebra, medan andra (inkl vi) tycker det luktar gräsligt! Samma sak med träpellets. Så nu vågar jag nog inte prova hampaströ :( Synd för det låter så bra. MEN nu har jag gjort en speciallösning och delat in buren i "ramar" så spånet inte kan glida runt så mycket (och glida över burkanten) och sedan dess har jag sluppit mer än enstaka spånflingor på golvet. Är jättenöjd! Närmast soffan har jag dock även lagt ett lager halm över spånet för att hålla ner det och undvika att det flyger upp spån i soffan. Det har också funkat fantastiskt :) SÅ nu kan jag använda spån+få ett oskräpigt hem! JIPPI! :)

FeliciaS
2011-11-05 16:36
#26

#25 Jaså, vad dumt. Jag gillar tyvärr inte STL-strö alls.

Jag förstår faktiskt inte hur man kan klaga på lukten, mitt luktar knappt något varken som det är eller när det har legat i buren en vecka. Jag skulle verkligen prova Lättströ om jag vore dig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Upp till toppen
Annons: