Annons:
Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 6633 ggr
thildatessie
7/25/11, 1:41 PM

skillnad på nonself och self?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vad är skillnaden på self och nonselfmarsvin? Trodde att det var "virveln" på huvudet men heter det crested då? Eller är det färger/teckningar som är skillnaden? Trodde att Tessie är ett nonselfmarsvin, men har jag fel då, är hon en crested? oh jag fattar verkligen inget av det här med alla namn hit och dit ;) hjälp tack :)

Annons:
Abico
7/25/11, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Self är ett enfärgat marsvin, som t.ex. Abicos Solchanar på bild som är en self dark eyed white.

Hanna 

Abico
7/25/11, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

English crested är ett enfärgat marsvin med en virvel i pannan, som Witiwis Tindra på bild som är en eng. crested dark eyed white, virveln (cresten) ska ha samma färg som resten av marsvinet. Det finns också American crested som har crested i en avvikande färg (marsvinet kan vara black med en crest i golden exempelvis).

Hanna 

Abico
7/25/11, 1:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nonself är ett flerfärgat marsvin. Det finns ett antal olika godkända teckningar, se här, men även ett marsvin med "fel" teckning kan vara en nonself. Chokladfabrikens Gigabyte på bild är en Nonself black magpie, men ser inte ut som hon ska riktigt (tvinga mig inte att gå in på magpiestandarden för den kan jag inte, jag har försökt reda ut den men blir bara snurrig ;) Som tur är finns det duktigt magpiefolk härinne).

Hanna 

Abico
7/25/11, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och här är en annan Nonself, en trefärgad lilac/golden/white vid namn Kickback. Som du ser är Nonselfar av olika teckning inte alls lika, eller vad man ska säga :P Selfar av olika färg är förstås inte heller lika men skillnaderna är (ofta) större på Nonself.

Din hona är en Crested nonself, jag är lite osäker på färgen dock.

Hanna 

thildatessie
7/25/11, 2:28 PM
#5

tack tack, blev lite klarare :) så snurrigt med alla namn och teckningar tycker jag haha

Marsvin_Love
7/21/14, 2:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Haha jag förstod inte heller riktigt skillnaden och det visar sig då att jag har en English crested och en Nonself. Jag trodde att den på bilden under var en blandras :)

Annons:
Marsvin_Love
7/21/14, 2:23 PM
#7

Man ser det kanske inte så bra på bilden men aja

millib
7/22/14, 10:58 PM
#8

Nu är ju self och nonself korthåriga släthåriga marsvin. Din Tessie har lite långhår på rumpan så hon går ej u det den kategorin. Vill du nu ändå benämna henne kan du säga tex Crested semilånghår. Semilånghår finns inte i rasstandarden utan benämnen pälsen på ett halvlånghårigt marsvin. Kanske går att säga Semicrested med, finns inge rätt eller fel när det gäller Pet, för ett Pet marsvin är hon helt klart, dvs en blandras :)

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Upp till toppen
Annons: