Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 7061 ggr
VilmaKristina
2011-08-21 17:58

Kanin och marsvin tillsammans!?

Jag och min mamma har små funderingar över att fråga min klasskompis om vifår köpa/''ta över'' hans kanin.

Jag har ju mina marsvin men frågan är om dom kan gå tillsammans med kaninen?

Nu menar jag utomhus i trädgården i deras lilla inhängnad.

Eller är det bättre om dom får varsin ute plats?

För om dom ska gå tillsammans så måste man ha galler under eftersom kaninen gräver sig ut.

Men kommer marsvin och kaniner överrens?

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Annons:
Fridaaaa
2011-08-21 18:01
#1

Dem ska ha varsin bur att bo i.

  • Kaninen kan lätt skada marsvinen
  • Dem äter inte samma kost riktigt
  • Dem talar inte samma språk

Dock har jag haft några av mina kaniner med marsvin i jättestor hage (bara några timmar då och då) men det är såna kaniner jag verkligen vet är väldigt lugna och som jag vet gillar marsvin, annars ska man inte chansa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VilmaKristina
2011-08-21 18:07
#2

#1

Såklart ska jag ha dom i olika burarar.

Kaninen är en hona(Jag kanske skrev hane)

Och mina marsvin är hanar.

Jag ska nog skaffa en till utehage då så slipper nog marsvinen gå på galler.

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


Fridaaaa
2011-08-21 18:15
#3

#2 Jag har inte galler i botten till mina kaniner i deras utehage, men nu gräver inte mina kaniner heller så :)
Men har man inte full uppsikt ska man ha det ja, men det räcker med tunnt nät :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VilmaKristina
2011-08-21 18:19
#4

#2

Okej:)

Men denna kaninen har rymt mer än 3 gånger(tror jag)

Pga av att han grävt egenom.

Jag har varit med om att leta och ''jaga'' kanin några gånger xP

  • Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.


FruJohansson
2011-08-21 19:55
#5

Kaniner har visst nånting i sin bakterieflora som kan göra marsvin sjuka, så de ska inte ens träffas. Har jag läst, mer än så vet jag inte.

Fridaaaa
2011-08-21 21:23
#6

#4 Aha hehe

#5 Alla kaniner bär inte på den bakterien plus att det är ytters ovanligt att en kanin smittar ett marsvin. Så den risken är ytterst liten

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
imoon
2011-08-21 22:18
#7

#6 Är du säker på det? Vad jag kan hitta bär kaniner på Bordetella bronchiseptica vilket är skadligt för flera andra djur ex. marsvin och hund (kennelhosta).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

FeliciaS
2011-08-21 23:01
#8

Marsvin och kanin ska inte bo tillsammans eller vara i samma inhägnad/hage. De är olika djurarter med olika behov och för främst marsvinens skull (det är lättare för en kanin att skada marsvin än tvärtom pga. storleken och benstyrkan) bör de inte vara med kaniner.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
2011-08-22 09:21
#9

#7 ja det är jag. Är vad jag har läst.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
2011-08-23 21:01
#10

#7 Du kan läsa vad jag kom fram till i denna tråd, främst inlägg #4. Jag fann i samma veva flera andra vetenskapliga källor som sa samma sak(att det var så det överfördes), men vet inte vart jag sparade de länkarna… du kan ju söka runt lite själv och se om du finner annan information.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[donkeyqueen]
2011-09-01 21:27
#11

putt

sandraedlund
2011-09-01 22:10
#12

#2 Mitt marsvin är en femårig hane. Han har bott med en honkanin hela sitt liv (hon dog i måndags) jag hade inga som helst problem alls vare sig med den där bakterien eller några skador. Dock bodde de med varandra sedan de var mycket små.

Så jag skulle inte sätta ihop dina äldre marsvin med en fullvuxen kanin.

Jag vill även poängtera att jag själv i dagsläget inte heller skulle sätta ihop en kanin och ett marsvin - jag har ju sett hur de beter sig. 
Men jag hade inte hjärta att dela på dessa två - det skulle ha inneburit döden för kaninen tyvärr. Hon blev jättedeppig varenda gång marsvinet försvann. Hon var som hans mamma. Tvättade honom ren varje kväll och bäddade in honom i höet.

Men det var ett speciellt fall skulle jag säga. Jag skulle nog aldrig göra om det faktiskt. Marsvin skall gå tillsammans med några av samma art. Varenda gång han fick "träffa" mamma och pappas marsvin blev han alldeles lyrisk och ignorerade kaninen totalt. Därför förespråkar jag ett nej på din fråga:p

[CatsOnMars]
2011-09-11 01:24
#13

Om de inte bott med varandra sedan de var jättesmå ska de inte föras ihop senare. Det med bakteriefloran är sant och det är så att kaniner och marsvin inte har mer gemensamt än ett marsvin och en elefant, om man kan säga så. Denna illusion om att hamstrar, marsvin och kaniner är samma släkte är helt fel och leder ofta till små stackars marsvin som blir ihjälstampade av kaniner.

Annons:
Fridaaaa
2011-09-11 07:53
#14

#13 Alla kaniner har inte den "farliga" bakteriefloran, det har jag läst  (hittad dock ej källan nu). Så väldigt långt ifrån alla marsvin blir sjuka.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
2011-09-11 08:54
#15

#14# Hur ska man veta vilka kaniner som har den och inte? Ska man chansa och hoppas på det bästa?

Linnet
2011-09-11 09:22
#16

#2 Om marsvinen är hanar ska du absolut inte sätta in en kanin där, då kan marsvinen börja slåss. Man ska aldrig ha fler än två marsvinshanar tillsammans. Sen är ju djuren vuxna och då är det alltid svårare att sätta ihop dom.

[linneasandberg]
2011-09-11 09:49
#17

i början hade jag mitt marsvin tillsammans med min kanin (som är 6mån) och kaninen pussa på den och tog hand om den som hennes egen. det var alltså 1marsvin och 1kanin i en bur m Men sen fick jag reda på bakterien i avföringen och att dem måste vara 2 marsvin! jag trodde att den bara skulle ha en slags kompis,  så jag fick skaffa en till bur.  nu är det 2marsvin i en bur, och 2kaniner i en bur i mitt lilla rum xD kaninen och marsvinet träffas ibland fortfarande och hon putsar lite extra :) men nu har hon en pojkvän hon kan pussa på ist :D (dem var ovänner förut så nu håller dem på att gosa, tillomed hanen (som var skitarg på honan, det var bara han som var ovän typ för honan drömde typ om han, hon var så kär) söker sig till honan så hon ska pussa på han :3 )

hehe :D detta var inget viktigt ville bara skriva lite ;)

Fridaaaa
2011-09-11 10:10
#18

#16 Jag har haft kanin med mina marsvinshanar, har fungerat utmärkt (inte permanent utan i stor hage då).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ilma
2011-09-11 10:32
#19

Jag har haft en kanin med en marsvinsflock i flera år. han levde sitt eget liv där och hade eg inte så mycket med marsvinen att göra.  han slapp iaf vara ensam. men det var en mycket stor voljär på ca 2*3 meter vi byggde i källaren.
Det var aldrig några problem med dom. =)

[Alexis78]
2011-09-11 13:30
#20

#18# Så man ska chansa då med andra ord? För vi vet att en del kaniner bär på denna bakterie som är direkt farlig för marsvin, men åter igen, har inte din kanin burit på den så är det riskfritt med alla kaniner?

Annons:
[bettiebus]
2011-09-11 13:41
#21

Jag har haft kanin och marsvin tillsammans de senaste 13 åren och har aldrig haft några porblem. Men de är jätte viktigt att man har koll på sin kanins temprament, vissa passar absolut inte tillsammans med marsvin (stampiga mm)…och att de har stort utrymme att röra sig på samt att det alltid är minst två marsvin. Jag vet att åsikterna skiljer sig i denna fråga men som sagt min erfarenhet är att det fungerar bra =)

[raowr]
2011-09-11 14:49
#22

Det som oroar mig är om kaninen av någon anledning skulle sparka till när marsvinet är bakom? Det är en rätt så stor kraft.

Jag har aldrig haft marsvin och kanin ihop men ajg har hört så mycket om det att jag skulle råda dig att skita i det.

Varför ta risken liksom när den inte är nödvändig?
Både kaninen styrka, storlek och bakterieflora kan vara skadlig.

[CatsOnMars]
2011-09-11 15:52
#23

#14, jag sa inte att alla kaniner har den, utan att det faktum att en del kaniner har den är sant. Och det vore ju dumt att chansa, eller? Speciellt eftersom det finns så många andra risker med att ha dem tillsammans.

jossan...
2015-03-25 08:04
#24

Jag vet en djuraffär där de faktiskt tar mycket väl hand om djuren där de har kaniner och marsvin ihop hela tiden och det går ju hur bra som helst, de är friska och bråkar inte. Och detta med att de inte pratar samma språk och därför inte kommer var sociala med varandra är bullshit, de kanske inte pratar samma språk men gör hundar och katter det? hästar och hundar? katt och kanin? nej och det fins så många fina kombinationer av djur som ändå blivit så bra vänner och det gäller ju marsvin och kanin också.

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
2015-03-25 08:13
#25

#24 En seriös djuraffär har inte kaniner och marsvin tillsammans. Dessutom en stor risk. De är där så kort tid också, så inte säkert att det hinner bli något. 
De talar inte samma språk nej. Och man kan inte jämföra t.ex hundar och katter eller hundar och hästar. De bor inte tillsammans så som kaniner och marsvin gör. Man kan inte jämföra olika arter heller med varandra.

Dessuom bär kaniner på en bakteri som kan göra marsvin sjuka, de kan skada varandra riktigt illa också. Det kan fungera flera år men vips är det någon som skadat någon riktigt illa. Bättre att kanin får kaninkompis och marsvinen är i sitt. Visst kan man låta dem träffas ibland men ha dem tillsammans i bur är inte att rekommendera, specieltl för marsvinens skull

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan...
2015-03-28 11:16
#26

#25 Joo det kan dn uppenbarligen och jag sa dessutom inte att de talade samma språk .självklart kan man jämföra olika raser med varandra, det var dessutom bara exempel. Kanin hona går bra ihop med marsvin vilket jag har sett så otroligt många gånger och ja bakterien vet jag om men den verkar fortfarande inte ha påverkat några av alla dessa marsvin som jag har sett ihop med kaniner.

Gud vad bra jag stavar…

philippazon
2015-03-28 11:23
#27

Marsvin ska inte gå med kaniner. punkt slut. 🙂

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Fridaaaa
2015-03-28 11:24
#28

#26 Kan vadå? 

Raser och arter är inte samma sak, nej man kan inte skilja helt skilda arter med varandra. Samma sak som att du skulle jämföra ett marsvin med en människa, fungerar liksom inte. 

Det KAN fungera, ja men ändå stor risk och onödig chansning. Mångakaninhonor kan dessutom bli tjuriga vid brunst = marsvinen kan råka illa ut för det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
2015-03-28 11:25
#29

Ja, en extremt onödig chansning 😉

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

jossan...
2015-03-28 11:55
#30

#28att en seriös djur affär kan ha marsvin och kanin tillsammans:)

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
2015-03-28 11:58
#31

#30 Helt seriös räknar jag inte en djuraffär som har dem tillsammans nej. Sedan kanske du räknar det som det men jag skulle aldrig benämna en djuraffär som helt seriös som har det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan...
2015-03-28 12:13
#32

#31 hur du benämner det behöver inte vara hur det är, de håller dock bra uppsikt över djuren och alla är friska så jag förstår då inte vad problemet är.

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
2015-03-28 12:21
#33

#32 Hur du benämner det behöver det inte heller vara, samma sak.
Uppsikt eller inte, det är många timmar utan uppsikt och kan gå snabbt även under uppsikt. De har inte personal som kollar jämt, finns ingen djuraffär som har det.
Plus finns flertalet anledningar till att de inte bör gå ihop. Nej det är inte seriöst och finns ingen anledning att ha dem tillsammans heller. "spara plats" är den största anledningar och har man inte plats för båda djurslagen att ha varsin bur så ja då får man ha antingen eller.

Helst skulle inte kaniner, marsvin mm säljas alls i djuraffärer.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
2015-03-28 13:22
#34

En seriös djuraffär säljer inte djur öht. Punkt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
jossan...
2015-03-28 14:48
#35

Ok #33 jag sa inte att min åsikt var fakta men du framstår som om att du tycker att din är det. Nej de har inte uppsikt dygnet runt so what?! De mår bra, de kommer överens! och nej den kaninen som inte går ihop med marsvin har de i en separat bur! Jag tänker dock inte fortsätta detta då jag tycker att du låter ganska så otrevlig och det bara går mig på dåligt humör.

Gud vad bra jag stavar…

[Smålandsbrud]
2015-03-28 22:25
#36

Kaniner kan som sagt stampa  i hjäl marsvinet och skada det sen kanske kaninen bär på den bakterien som skadar marsvinet.  Kanin ska bo med kanin och marsvin med deras art vän. Har som sagt fyra djur och det funkar fint Ts  låta dom träffas funkar fint. Min ena hona blir super lugn av vår ena pojke Raggaren när dom träffas på golvet eller sängen i mellan åt  🙂

Upp till toppen
Annons: