Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 4217 ggr
Lixim
11/22/11, 6:01 PM

Angående fleece som underlag

Jag har mailat med jordbruksverket och man får INTE ha enbart fleece som underlag. Minst halva buren måste vara täckt av strö material.

Vi hade ingen aning om det så vi ska organisera om burarna och ha 50/50 -.-

Tänkte om de var någon mer som missat detta.

Tråkigt då fleecen funkar så bra med våra naken grisar. Anledningen till att fleece inte får andvändas är för att i lagen står det att burbotten ska vara täckt av STRÖ material. Men de var inte medvetna om att man kunde andvända fleece och troligtvis därför de inte tagit med fleece i lagen.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Annons:
Isnona
11/22/11, 6:21 PM
#1

Detta gäller även lakan över ströet antar jag? :( Isåfall måste även jag tänka om. Tack för informationen!

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Lixim
11/22/11, 6:39 PM
#2

japp minst halva buren ska vara täckt av strö

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

godisgrisen
11/22/11, 7:31 PM
#3

Även om jag själv är en hängiven spånanvändare tycker jag att det är tråkigt för fleece verkar ju vara uppskattat av marsvinen. Det känns som TS skriver att det bra ska vara så för att så är det skrivet. Trist.

_Charlie
11/22/11, 7:34 PM
#4

Men alltså… hmm… Ponera att jag har 2 marsvin i en bur. Enligt jordbruksverket skulle det vara okej om jag hade dessa i en 50x60 bur med strö. Helt lagligt att ha 2 marsvin i.

Om jag i stället erbjuder 2 marsvin en 60x200 bur med fleece, som även har en 50x30 låda med strö och hö i. Det är ju lika mycket strö jag hade kunnat erbjuda i hälften av en 50x60 bur.

Är detta fortfarande inte tillåtet? Det blir ju samma mängd strö?


diva
11/22/11, 7:38 PM
#5

Sa dom varför det skulle vara så. Jag har buren med fleece och hölådorna med strö och hö.

Lixim
11/22/11, 8:28 PM
#6

Ska citera in lite från mail kontakten med jordbruksverket.

''

Hej!
Det anges i författningen att de ska ett strömedel i buren,
 förutom i betesburar, och fleece räknas inte som strömedel.
 Därför ska du ha en del av buren med täckt med annat än fleece.''

Jag skrev då att jag var skinny uppfödare och skinnysarna här
 hemma föredrar fleece. Samt att vi hade en unge som faktiskt
 reagerade på spån.Frågade henne med när lagen skrevs
och om de tagit t.e.x skinny marsvin
i beaktning som kom till sverige runt 2004.
Samt om de uteslöt fleece för
att de bara inte tänk på det.
Fick då som svar:
''

Hej!

Jag vet inte om tänkte på fleece när man skrev lagen,

troligen inte eftersom det inte är ett strömedel.

Vissa delar av författningen är från 1997,

men har ändrats i omgångar.

Om de endast har fleece har de svårt att utföra sina

naturliga beteenden som att gräva och krafsa.

Minst halva bör vara av annat strömedel än fleece. ''

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Annons:
Lixim
11/22/11, 8:29 PM
#7

oj vad hände med det medelandet…

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
11/22/11, 8:31 PM
#8

Jag frågade även om vi kunde få tillstånd att ha fleece då våra grisar trivs på det så mycket bättre. det fick jag dock inget svar på.

Gräva och krafsa tycker jag marsvinen kan ha en hö låda till. Och vad krafsar dom i om inte i höet??

Tycker det är så urlöjligt faktiskt, nä jordbruksverket uppdatera era lagar lite!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

NinaS
11/22/11, 8:33 PM
#9

#6 det står BÖR i det meddelandet du klistrat in, inte samma sak som måste :)

Lixim
11/22/11, 8:38 PM
#10

#9 på henne framstog det som att det är ett MÅSTE, då jag tog upp att marsvinsägare fått anmärkningar på deras fleece burar.

Jag frågade hur stor en del av buren är och då sa hon minst halva. Tanken är ju att om någon skulle komma hit så vill jag kunna visa det mailet så jag slipper anmärkningar, och jag tror inte man kan hänga upp sig på ''bör'' då. Men de e jag det :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
11/22/11, 8:40 PM
#11

men jag ska maila tillbaka till henne och fråga då eftersom hon skriver ''bör''

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
11/22/11, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag ändrar inte på min bur. Mina grisar går fem stycken i en bur med måtten 205 * 80 plus övervåningar. Buren har två "lådor" med måtten 80 * 35 där dom har tjockt lager spån och massor av hö. Mellan dessa lådor är det en yta som är täckt med fleece. Jag anser att de har det riktigt lyxigt och vill någon komma hit och klaga får de gärna göra det.

_Charlie
11/22/11, 8:42 PM
#13

#10 Om du ändå mailar tillbaka, kan du inte be om ett exakt mått på hur mycket som måste vara spån, om det nu är en LAG och inte en rekommendation? För att säga "minst halva" går ju inte. Vissa har 70 cm bur, vissa har 250 cm bur, enorm skillnad på spånmängd vid "minst halva". Finns det lag på att en del måste vara spån måste de ju också kunna komma med en exakt yta som måste bestå av spån.

;)


Annons:
Lixim
11/22/11, 8:42 PM
#14

#12 jag tycker jordbruksverket inte tänkt till, såklart marsvin ska ha fleece om dom trivs med det.

Men vad jag förstått får man betala om de hittar anmärkningar? de har jag ingen lust med =/

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Hultan
11/22/11, 8:56 PM
#15

Som med dom flesta lagar kring djurhållning så är dom till för folk som missköter sina djur. Anledningen till att det står så är för att det inte ska vara tillåtet att ha endast tidningar eller ännu värre, ingenting i buren. Om man har lådor med ngn form av strö och hö så räcker det nog gott. Jag förstår att du inte vill få ngn anmärkning men man får inte bli petnoga när man har med jordbruksverket att göra, det har jag lärt mig den hårda vägen. Min rek är: släpp det! Du kommer bli tokig och inte få några bra svar. Står det BÖR är det att tolka som en stark rekommendation. Det mesta i djurskyddslagarna är rekommendationer.

Med sunt förnuft kommer man långt!

diva
11/22/11, 9:15 PM
#16

Jag tänker inte heller ändra på underlaget. Mina grisar mår så mycket bättre fysiskt av fleece så det där tar jag med en nypa salt.

Gabriel123
11/22/11, 10:15 PM
#17

Mycket bättre med sågspån, om du bara har fleece som underlag blir det under ett dygn täckt med massa avföring och urin medans sågspån begraver avföringen, absorberar urinet samt lukten.

[Alexis78]
11/22/11, 10:18 PM
#18

#17# Man har spånet under lakanet och fleecen och på så vis släpps urinen igenom och spånet absorberar det. Läs gärna på om vad det innebär att ha fleece i buren så är det lättare för dig att diskutera hur det fungerar sedan :)

Charlotta-B
11/22/11, 10:19 PM
#19

#17 Vi har inga problem med lukt i våra burar, inte blöta fleecar heller av kiss. vi byter varranan dag och det funkar super bra!

Charlotta-B

Lillisen
11/23/11, 9:27 AM
#20

Jag har också varit i kontakt med dom och det är som Ts skriver. Sedan så är själva Djurskyddslagen en LAG som gäller gennerellt för alla djur.

sedan kommer en massa Artiklar på varje djurart som är underlaget för själva lagen, det är de som exempel talar om vilka mått på burar, antalet marsvin, underlag man BÖR ha osv.

Annons:
Lixim
11/23/11, 11:53 AM
#21

#20 Du har inget mer konkret än så? Jag vill så gärna fortsätta ha enbart fleece till mina grisar, men jag måste ha något jag kan visa för dom om dom skulle komma hit då jag inte vill ha anmärkningar.

Håller på att fråga ut jordbruksverket ännu mer också.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lillisen
11/23/11, 3:06 PM
#22

#21 Nä det är luddigt efterrsom de ger vite dvs böter då måste det ju vara en regel som är stark. Annars kan man ju strunta i alla andra Artiklar under lagen och fortsätta ha minimala burar, ett ensamt marsvin osv.

För säkerhetskull har jag strömaterial i buren och flecce och lakan när de är utanför och mina trivs jättebra med det och far omkring i spånet.

Jag förstår verkligen er med nakenfisar :)  att det är skönt med fleece.

[Alexis78]
11/23/11, 3:16 PM
#23

#22# Precis, det är ju jätteskönt för nakenfisar och även för behårade grisar. Men det är ju även så praktiskt då det går åt så mycket mindre spån. Hade jag inte haft fleece så hade jag haft en betydligt mindre bur eftersom en stor bur ger väldigt mycket "sopor" vid rengöring och det är inte populärt när man har gemensamt soprum.

Lixim
11/23/11, 3:33 PM
#24

Vi ska bygga om burarna så de får en del spån och en del fleece. Är bara så förbannad på jordbruksverket. förnya lagen och lyssna på oss marsvins ägare som faktiskt vet våra grisars bästa.  tycker bara det är löjligt.

Sen förstår jag varför lagen finns där, men lägg till fleece…

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
11/23/11, 3:34 PM
#25

#23 hehehe vi får ofta mördande blickar av våra grannar när vi slänger en sopsäck spån. Just därför är ju fleece så bra med.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
11/23/11, 4:25 PM
#26

#25# Precis, det är inte populärt. Vi bor i ett litet parhusområde med grannsamveran och allt det där så här vill man inte stöta sig med grannarna.

Melden
2/19/17, 9:14 PM
#27

En snabb fråga bara kommer jordbruksverket hem och kollar och ser ifall man använder fleece eller inte

Annons:
Upp till toppen
Annons: