Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1736 ggr
Wand
1/16/12, 11:56 AM

Namninsamling - Förbjud djur i affärer

Jag har skapat en namninsamling om lagändring för djur i affär. Alltså, att vi ska förbjuda försäljning av djur i djuraffärer.

Skulle djuraffärer förlora sin rätt att sälja levande djur, så skulle vi förebygga att dåliga djurägare får tag på djur som behandlas fel.

När fler än 500 namn har skrivits på, kommer jag skicka in listan + förslaget till regeringen.

Läs mer om mina tankar här och sprid vidare.

Namninsamlingen finner ni här.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Charlotta-B
1/16/12, 12:36 PM
#1

Skrivit på :)

Charlotta-B

alskarkolhydrater
1/16/12, 12:42 PM
#2

Jättebra!!

Har tänkt på det länge men inte vetat hur man går tillväga!

[linneasandberg]
1/16/12, 12:44 PM
#3

skrivit på :)

Wand
1/16/12, 12:53 PM
#4

#2 Ja, samma här. Nu håller vi på med just detta i skolan, och Martin tyckte att vi skulle skicka in våra lagförslag på riktigt om vi kommer på något bra. Så då tänkte jag nu att varför inte fixa något som verkligen kan vara bra att få igenom?! Då får jag ju hjälp av honom med, så då blir allt mycket lättare. Jätteskönt att få något gjort emot allt detta.

Jättebra till alla som skriver på!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

godisgrisen
1/16/12, 12:53 PM
#5

Självklart har jag skrivit på!

På SMFs årsmöte 2011 röstades en motion igenom som rörde denna fråga. Jag har arbetat med detta under hösten. Jag skickade en förfrågan till andra smådjurorganisationer om de ville hänga på SMF i en skrivelse till Jordbruksverket och kräva detta. Förvånande nog blev det väldigt svalt mottaget. Bara fyra organisationer orkade överhuvudtaget svara en av dem ville absolut inte förbjuda djurförsäljningen, en skulle ta upp det på ett möte sen har jag inte hört mer men en verkar vara på vår linje. Jag är jätteförvånad över detta svala intresse. Det har också gjort att SMF valt att ligga lågt med detta ett tag men jag hoppas vi kan komma igen när iden mognat.

Det här är en bra grej!

Wand
1/16/12, 12:56 PM
#6

#5 Usch vad tråkigt att det blir så. Jag har fått en del "hugg" emot detta redan också, men man får stå på sig. Det finns ju många djurägare, uppfödare och sådant som är villiga att försöka, och allt som krävs just nu är ju påskrift. 

Det vore såklart bäst att göra som du/ni kom på, och förena olika organisationer. Jättekonstigt att det var så få som nappade på det… Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[linneasandberg]
1/16/12, 1:15 PM
#7

Jag har bett mina kompisar göra det också om det gick bra :)

CepeSnuffe
1/16/12, 2:45 PM
#8

Underbart! Hade skrivit på 100 gånger om ifall jag kunnat. Äntligen :D *Sprider vidare*

Cola&Bacardi
1/16/12, 2:46 PM
#9

super bra!

Mvh Linnea 

Sandra-B
1/16/12, 3:04 PM
#10

Har självklart skrivit på!

Arbetar med detta på annat håll, dock ingenting som jag kan diskutera öppet i dagsläget tyvärr.

Jag hoppas verkligen på en lagändring, men tyvärr tror jag att det ska väldigt mycket till för att det ska hända…

I förslaget till den nya djurskyddslagen som släpptes för ett tag sedan anser utredaren (Eva Eriksson) bland annat att försäljning av djur i djuraffärer är något som ska främjas eftersom man då vet att de nyblivna djurägarna får med sig skötselråd (vilket inte är självklart när djuren köps från privatpersoner) och att det således är bättre…

Jag hoppas verkligen att det kan komma in tillräckligt med protester angående det här innan den nya lagen går genom så att det kan ändras.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Toffsen
1/16/12, 3:10 PM
#11

Skrivit på ;)

[090403]
1/16/12, 4:18 PM
#12

Hur är det med akvariefiskar då? Det är ju väldigt svårt att hålla akvariehobbyn vid liv om man Inte får sälja fiskar i affärer.

Annars håller jag med om att djur inte ska kunna säljas som "vilken vara som helst" i affärer…

[Stripez]
1/16/12, 5:19 PM
#13

Skriver på! :)

Dessutom så måste alla äckliga grossister kanske lägga ner för att de inte har nån affär att sälja till ;) Woopwoop

Annons:
elinenglund
1/16/12, 6:11 PM
#14

Har skrivit på nu! :)

[Jölia]
1/16/12, 6:26 PM
#15

Skrivit på

Wand
1/16/12, 6:32 PM
#16

#12 Tycker att fiskar räknas in i detta då de också är levande individer. Det finns faktiskt en del fiskuppfödare vet jag, men hur många de är, det vet jag inte. Jag är inte så inne i fiskvärlden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[090403]
1/16/12, 11:27 PM
#17

Nja, det blir nog svårt att "nå ut" med fiskarna till folk, eller hur man ska förklara. Kommer tillbaks med ett bättre svar imorgon, är lite trött nu. självklart har du rätt i det du säger, om bara affärerna kunde bli bättre på att informera om de krav även fiskar ställer på akvariet och skötsel/mat, så tycker jag det är okej. Tyvärr är ju affärerna dåliga på det…

Creation
1/17/12, 12:53 AM
#18

Jag tänker nog skriva på sen - men jag har en kommentar.

I motionen skriver du att köp från en uppfödare nästan ger en garanti till ett riktigt bra djur. Jag tycker inte att det är ett sant påstående. Vem som helst som föder upp kan kalla sig för en uppfödare, men det betyder inte direkt att de garanterat är bra sådana.

Det finns seriösa uppfödare och oseriösa uppfödare. Man måste dela på dessa två och inte dra hela gruppen för en kam, vare sig det skulle vara för gruppens fördel eller nackdel.

Jag tycker att du ska ändra denna del om uppfödare till att understryka att det kanske handlar om många uppfödare, seriösa uppfödare, specifika uppfödare och inte alla uppfödare som leder till "bättre" djur och välinformerade nya hussar/mattar, osv. Även om det kanske inte låter precis lika övertygande..

De värsta privata uppfödarna skulle jag nämligen vilja garantera är minst lika illa som eller, mer troligt, t.o.m. värre än de värsta djuraffärerna. Det är ju lättare för en privat uppfödning att undanhålla usla djurförhållanden(såsom ohygienisk miljö, för små burar och dåligt foder) än det är för en djuraffär. En djuraffär kan lätt upptäckas och anmälas. Ett avskilt rum i ett privat hem är inte lika svårt att dölja.

Jag är personligen inte för försäljning i djuraffär(absolut inte!), men detta är ett av de argument du kan möta som är mot din motion och det är något du bör ha i åtanke. Hur bemöter du olika motargument? Jag kan själv bemöta mitt eget ovanstående stycke med andra argument, som talar för förslaget. :p Så att du förstår att jag bara ville visa ett exempel.

Hur skulle man kunna lösa eventuella efterföljande komplikationer, som t.ex. stigande priser som lockar till sig vinstgiriga(blivande oseriösa uppfödare som föder upp i vinstsyfte)? Hur skulle man se till att samtliga uppfödare som säljer djur ger med korrekt information till köparna? Hur blir det med akvariefiskförsäljningen? Det är mycket man behöver tänka på…

Jag vet inte om det kanske är bäst att komma fram till svar och möjliga lösningar till ev. motargument redan innan, och alltså föra in det i motionen? För att övertyga mer.

Superbra att detta tas tag i förresten! Eloge!

(Hjälp vad långt det blev! Ursäktar!)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

godisgrisen
1/17/12, 9:04 AM
#19

#18 Jätteviktigt och bra inlägg :-). Det är klart att det finns problem i detta resonomang och de sakerna som du tar upp här är absolut viktiga att komma ihåg och arbeta med och det är kända problem. Jättebra att du tog upp det för det behövs disskuteras. Inget är som bekant bara svart eller vitt ;-).

Nej alla privata uppfödare är absolut inte bra uppfödare och det är alltid svårt det där med att människor så lätt kan lägga på sig en titel. Naturligtvis är det omöjligt att kontrollera alla små aktiviteter runt om i landet och precis som #18 skriver är det mycket lättare att hålla koll på djuraffärerna som är öppna för insyn de har dessutom ett regelverk att leva upp till. Nu har jag personligen aldrig tyckt att situationen för djuren i butiken varit problemet utan det är uppfödningsmetoderna på djuren som hamnar där till försäljning, lättillgängligheten på djur och den bristande kunskapen och informationen som ges vid köp i butik som är problemet.

Det som jag ser som det stora problemet med ett förbud för försäljning i butik är naturligtvis att det kommer att pluppa upp en massa icke nogräknade back yard breeders som vill tjäna pengar på att föda upp marsvin. Många av dessa kommer säkerligen inte att ha en bra djurhållning eller skicka med god info till sina köpare.

Men jag tror ändå att vinsterna med ett förbud är större än förlusterna. Det totala antalet marsvin kommer att minska det kommer att bli mer exklusivt att äga marsvin och deras värde som husdjur kommer att öka. De kommer säkerligen att bli både dyrare i inköp och svårare att få tag på och det kommer att sålla ut de flesta olämpliaga ägarna redan innan köpet. Jag tror att detta kommer att leda till färre ensamma bortglömda marsvin med långa klor i små burar i vårt land…

De höjda priserna kommer att locka Back yard breeders som vill tjäna pengar men eftersom det inte kommer att finnas några djuraffärer att dumpa sina marsvinsungar i kommer de att behöva kränga marsvinen på egen hand. Det är tidsödande så jag förutsätter att dessa verksamheter inte kommer att kunna bli så stora och därför inte så lönsamma och långvariga.

Akvariefisk försäljningen är också som #18 påpekar ett problem här för det känns ju som en lag borde vara konsekvent och förbjuda all djurförsäljning i butik. Just när det gäller fisk blir detta ett stort problem eftersom den försäljningen har en stor funktion för akvaristiken, Nu kan jag i egenskap av hängiven akvarist och fiskmatte säga att även fiskförsäljningen i butik fungerar i många fall katstrofdåligt och behöver verkligen ses över. Fiskar är också djur de ska också ha rättigheter och denna verksamhet behöver också ses över men jag är inte säker på att ett butiksförbud är rätt väg att gå för fiskarnas skull.

Ett stopp för försäljning av smådjur och fåglar i butik kommer inte att gå smärtfritt. Det kommer att dyka upp problem. Det gäller att förebygga och ta tag i de problemen. Jag tror det kommer att ligga ett stort ansvar på Länstyrelser, Jordbruksveret och på organistioner som Svenska marsvinsföreningen och Marsvinshjälpen för att detta ska fungera. Men som sagt tror jag att marsvinen i stort kommer att tjäna på detta.

Wand
1/17/12, 9:14 AM
#20

Nej det är absolut inte det jag menar, att alla uppfödare är bra och pålitliga. Men det finns betydligt fler seriösa uppfödare, än affärer. Och skulle man få bort djuraffärer så skulle grossistdjuren minska, och tillslut skulle det bli främst uppfödardjur som de bra uppfödarna arbetar vidare på, etc. 

Det man hoppas på är väl att de flesta ska välja sig till en bra uppfödare, de kommer ju tvingas leta om djuraffärerna försvinner, och då kanske de väljer någon bättre. Jag kan inte tro att det kommer bli så hela tiden, men det kommer enligt min mening fortfarande bli bättre.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
RosaKiwi
1/17/12, 1:21 PM
#21

Jag skrev på! Men ni har inte riktigt sambon på den sidan än.

Han förstår om det hade varit aktuellt för gnagare, pälsdjur osv. Men han som sysslar med akvarium kommer det bli svårt för att få tag på fiskar m.m. Finns inte i närheten så många odlare som det finns med smådjur.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

 

Min hemsida &   Min blogg

Smultronskrutt
1/17/12, 4:51 PM
#22

Har skrivit på! (:

Sweety
1/17/12, 7:37 PM
#23

Skrivit på. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Isnona
1/17/12, 9:07 PM
#24

Har också skrivit på, men håller med om att det skulle bli problem med akvariefiskar. Har själv akvarium.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

[apprecier]
1/17/12, 11:12 PM
#25

Jag har skrivit på. Bra att börja med detta, så kanske det kommer iväg någonstans med det.

wingren
1/17/12, 11:22 PM
#26

Givetvis skrivit på samt länkat på Facebook :) Hoppas fler gör det då man når ut till så många och förhoppningsvis kan det leda till en debatt angående ämnet. Bra gjort Wand och alla som hjälper till att skriva under samt sprider länken vidare!

Rumblebee
1/23/12, 2:39 PM
#27

Något jag undrar lite över är de som har ormar som totalvägrar att ta död föda hur ägarna än har försökt, var ska dessa få tag på ormföda om dom inte har möjlighet att föda upp egna gnagare? (har man bara en orm, så kan det bli dyrare att föda upp egen mat till dom, förutsatt att man tar hand om gnagarna på bästa möjliga sätt). Då är ju djuraffärer den enklaste källan till ormföda. För hur många seriösa uppfödare finns det som inte har något emot att sälja sina möss/råttor som ormföda?

(med seriösa så syftar jag på de som vill ge bästa möjliga mat till sina pälsklingar, ordentliga och välskötta burar, leksaker…)

Annons:
Mojma
1/23/12, 4:08 PM
#28

Superbra! Båda jag & sambo skrivit på!

exitingsvillemo
2/23/12, 8:39 AM
#29

skriver inte på, detta är inte genomtänkt ordentligt anser jag. Då jag själv jobbar i djurbutik så tar jag faktiskt lite illa vid mig, när ni drar alla butiker över en kam…

Vi är väl insatta i våra djurs välmående samt vad lagar och regler säger. De flesta djuraffärer idag har oftast någon privat uppfödare, där vi köper in våra djur från. Vi har kunskaper om inte bara 1 art utan flertalet arter. Gnagare, fiskar, fåglar. För att få driva en djuraffär krävs viss utbildning inom djurhållning vilket vi alla får göra. De absolut flesta av oss har ju djur som ett stort intresse, det är ju i grund och botten därför vi valt detta yrke, så den kunskap vi inte får, tar vi reda på. Vi använder inte avel som försäljningsargument till våra gnagare, dom är främst sällskapsdjur samt högt älskade familjemedlemmar.

Att vi skulle avliva djur som blivit "för gamla" är en myt, detta förekommer inte. Självklart finns det säkert vissa oseriösa djuraffärer, precis som det finns oseriösa privata uppfödare, men de absolut flesta djuraffärer tar sitt yrke seriöst och på största allvar.

Vi säljer inte djur som är defekta på ngt vis, alla djur genomgår en besiktan när de kommer till oss och vid köp ytterligare en. Självklart kan man missa ngt, det är fullt mänskligt, men det är ju inget vi skulle göra medvetet…

Istället för att sitta här och dividera om hur oseriösa vi är, varför inte fråga personalen hur tanken är om ni ser ngt som ni anser vara galet? Det finns förklaringar till de mesta.

Jag skulle hellre se högre krav på kunskap inom den privata sektorn bla vad gällande aveln på våra gnagare. Säkert hälften av alla sk uppfödare, har inte en aning om vad dom sysslar med.
Men som sagt, jag anser inte att man kan dra alla över en kant, man måste sålla bort de oseriösa, det gäller inom både fackhandeln och privat.

Jordbruksverket har större koll på oss än vad de ngnsin kommer ha över alla privata djurhållare, så nog är vi granskade allt och de absolut flesta av oss gör ingenting som skulle kunna upplevas som skadligt för djuren (burar, foder, mm)

En hel novell blev det visst, men nu har jag fått sagt det jag ville säga =)

[saphirasmarsvin]
2/23/12, 10:56 AM
#30

#29; Jag förstår inte varför du använder ordet "vi" i så många meningar? Inte kan väl du ha insyn i Sveriges alla djuraffärer och på så vis ha alla dessa om ryggen? Det är verkligen ingen som påstår att ALLA djuraffärer är dåliga - verkligen inte :) Men det är liksom inte helt taget ur luften; många här inne har egna erfarenheter och bär med sig egna upplevelser från olika djurbutiker; och själv anser jag det vara riktigt dåliga bortförklaringar (vad det än är) om personalen skulle ha "anledningar" till att djuren inte har gömslen, saknar hö eller sitter alldeles för många i små burar - vilket är det jag personligen har fått se i en del djuraffärer. Jag håller med dig att det borde finnas utbildning och lite mer koll även på den privata sektorn! Men hur kan du veta att "säkert hälften av alla s k uppfödare" inte vet vad dom sysslar med?

I övrigt håller jag med #18 - viktigt att tänka på!

Jag ogillar djurgrossister och faktiskt även uppfödare som inte tar sitt uppfödaransvar och lämnar sina bebisar till djuraffärer. Uppfödaren avsäger då en av sina huvuduppgifter; att placera sina djur i hem som enligt denna bäst kan beskriva det "optimala" hemmet, där matte/husse känns intresserade av sitt djurslag, är pålästa och vet vad dom ger sig in i. Dessutom: hur ska uppfödaren få reda på hur djuren mår, hur de utvecklas, vilka sjukdomar som linjerna kanske ev. har osv? 

Så länge djuraffärer tar in djur från utomstående uppfödare, inte ställer några särskilda krav på sina köpare, främjar impulsköp och en ostabil marsvinsmarknad - tänker jag rösta för försäljningsstopp på levande djur från butik.

exitingsvillemo
2/23/12, 11:05 AM
#31

#30 jag använder ordet "vi" därför att en påskrift av detta, innebär att alla VI som arbetar inom zoofackhandeln blir drabbade och alla blir dragna över en kam. Inte bara de oseriösa utan VI alla…

"Så länge djuraffärer tar in djur från utomstående uppfödare, inte ställer några särskilda krav på sina köpare, främjar impulsköp och en ostabil marsvinsmarknad - tänker jag rösta för försäljningsstopp på levande djur från butik."

Så var vi där igen… Drar alla över en kant…

Fråga personalen nästa gång istället, du kanske får en vettig förklaring. Att marsvinen inte har ngt gömsle, KAN ju bero på att det är dags att städa rent burarna och en personal kanske precis var och hämtade ett nytt hus…?

Binajis
2/23/12, 11:54 AM
#32

#31 Men kan du inte hålla med om att försäljning av djur i butik är rätt obehagligt? Man kan stega rakt in och peka ut det djur man vill ha, lika enkelt som man köper kaffe på Ica.

För mig kvittar det om det finns bra djuraffärer, jag tycker att försäljning av djur över disk ska bort.

Men jag blir ju nyfiken… ställer ni, i den affär du jobbar, krav på era köpare? Nekar ni till köp av t ex marsvin, om någon vägrar köpa två (och inte har ett annat marsvin hemma redan)? Har ni funderat på att inte sälja djur utan bara tillbehör? Och på tal om tillbehör - säljer ni gnagarblandningar, hamsterhjul, gnagarstänger och annat rent av onyttigt?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

nimroda
2/23/12, 11:59 AM
#33

håller med 29  helt och hållet. precis som att alla privat uppfödare skulle vara bra är en lögn så anser jag att de här med att alla djuraffärer skulle vara dåliga är lögn oxå. jag vet flera djuraffärer som är bra .

men samtidigt vet jag oxå att de finns dåligare djuraffärer med.

så ett förbud tycker jag inte de ska vara men  stängare reglr med fler  oväntade besök till djuraffärerna tycker jag är bättre

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[saphirasmarsvin]
2/23/12, 12:02 PM
#34

#31; Det viktigaste är väl att man ser till djurens bästa och inte till vems fördel det står?

Jag var väldigt noga med att skriva djuraffärer i mitt inlägg, just för att understryka att jag inte drar alla över en kam, utan mer menar allmänt att det existerar. Men jag ska sönderdela vad jag menar lite kortfattat:

* Djuraffärer tar oftast in sina djur från utomstående uppfödare = uppfödaransvaret bortfaller, se längre upp i mitt tidigare inlägg.

* Ställer inga särskilda krav på sina köpare = en seriös uppfödare försöker ta reda på så mycket som möjligt om den eventuella köparen och gör sitt bästa för att denna ska bli så påläst och välinformerad om djurslaget som möjligt. Jag har svårt att tro att en seriös djuraffär har möjlighet att lägga ner samma arbete (eftersom det i regel tar många samtal, många mail eller hur nu kontakten sköts) på att utbilda köparen både innan och efter köpet om det behövs. Den seriösa uppfödaren väljer sina köpare med omsorg, i en djuraffär är det väl snarare köparen som väljer om den ska köpa ett djur eller inte? 

* Främjar impulsköp = det är lätt att gå in i en djuraffär och känna sig lockad att ta med sig ett sött litet djur hem, utan att riktigt ha tänkt igenom det hela ordentligt. Är köparen kunnig och medveten om vad djuret/djuren behöver, behöver det inte vara negativt - men för den otänksamme kanske det inte slutar riktigt lika lyckligt. En seriös uppfödare kan genom väl ställda frågor och samtal undvika impulsköpare, en seriös djuraffär ställer troligast inte samma raka frågor.

Annons:
[saphirasmarsvin]
2/23/12, 12:05 PM
#35

#32; Du satte ord på precis det jag försökte få fram! ;)

Recca1
2/23/12, 12:31 PM
#36

Tyvärr vill jag inte lämna ut mitt namn. Men jag önskar dig all lycka till!! Och hoppas att det blir en förendring! =D

CepeSnuffe
2/23/12, 2:23 PM
#37

Jag har praktiserat mycket i olika djuraffärer och har varit med om helt otroliga kunder! ;( Jag kommer ihåg en gång speciellt, det va en barnfamilj som kom in med sin kanin (han var ca 8-9 månader) och ville byta honom mot två nya ungar. Helatiden pratade flickan om hur söt och snäll kaninen va mot henne och pussade henne på kinden och sånt. Så jag hade ganska svårt att förstå varför dom skulle göra sig av med honom. Men det slutade iallafall med att dom dumpade sin gamla kanin i djuraffären och tog med sig två nya ungar hem.

Han satt där helt ensam och bortglömd och jag tyckte så fruktansvärt synd om honom. jag och en annan praktikant gick på lunch och när vi kom tillbaka hade personalen nackat honom.

Två veckor senare kom familjen tillbaka och dumpade de två kaninungarna.

Jag tänker ofta på detta och får sån fruktansvärd ånger. Jag ser den stackaren sitta där alldeles ensam, lämnad av sin älskade familj. Som en leksak man tröttnat på, inte som en levande och tänkande varelse. Om jag bara tagit hand om honom eller något, gjort något.

Efter detta tog jag dock hand om iallafall två kaniner som dök upp i djuraffären under liknande omständigheter innan jag slutade. Nu bor dom hemma hos mig har det bra :)

Detta är bara en av många anledningar till varför jag tycker att detta är en så bra namninsamling. Djur är inga saker, och så enkelt är det. Dom förtjänar att få växa upp hos serösa uppfödare och komma till kompetenta djurägare som ger dom obegränsad kärlek och ett hem för livet.

Upp till toppen
Annons: