Annons:
Etikettallmänt
Läst 1640 ggr
[copicaddicted]
2012-03-23 11:47

De positiva sakerna med att ha marsvin

Vi hade katt för många år sen och har sen vi fick avliva dom varit utan djur helt, om man bortser från dammråttorna.

Vi fick ta över ett marsvin för ett tag sen och väntar nu hem fler. Men vi har redan sett både för och nackdelar. Här är det jag har märkt skillnader på i vårat hem:

- Jag är pälsallergiker så lite klåda får jag stå ut med, men till skillnad från katter och hundar så sprider smågrisarna inte alls lika mycket päls.

- Jag har pollen/hösnuva och astma, vilket medför att jag måste verkligen hålla koll på att jag sköter medicinerna rätt samt stå ut med en del nysningar. Framförallt vid städning och påfyllning av hö.

- Spån och hö finns lite varstans. Funderar på Fleece och toa-lätt men det får nog bli när alla grisarna har kommit hem isf.

+ Barnen får lära sig ta lite ansvar genom att hjälpa till vid städningar, byta vatten, mata, kela och lära sig hur man tar hand om djur.

+ Jag har någon att kela med när sambon jobbar (han jobbar ofta sena kvällar/natt) och jag sitter i soffan och ser på tv eller surfar.

+ Jag finner det avstressande att rengöra buren.

+ det har aldrig funnits så mycket frukt och grönt här hemma och både jag och barnen har börjat äta mer av sånt.

+ Det är roligt att pyssla ihop saker till dom såsom hus.

+ Dom blir ju lyckliga av så lite, vilket är hemskt roligt att se :)

Vad har ni sett för + och - i era hem?

Annons:
ho0mii3z
2012-03-23 12:49
#1

Min positiv och negativ lista är

(-)

*att djuren lätt blir sjuka o får svamp eller liknande

(+)

*Jag har alltid kompisar i närheten
*Mina barn lär sig från tidig ålder att vara snäll om djur värna om dem och gosa är bra för alla barn tror jag.
*Jag dammsuger så mycket så spånet har aldrig stört mig,
*Mysigt med kuttrande ljudet :)
* Vi har en bra försäkring hos agira så det blir inte så dyrt hos vet.
*Bra familje sammanhållning att sköta djuren, prata med dem, fixa inredning och liknande..
*Sen är det bra att man alltid ha färska grönsaker hemma för vi alla i huset äter det :)

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Fridaaaa
2012-03-23 18:42
#2

**Plus-lista
**+ Helmysa sociala djur

+ Kräver inte enorm plats

+ Kan leva i flock (roligare med lite fler marsvin)

+ Ganska billig kost

+ Mysigt prat, superbra husdjur tycker jag.

+ Varkens svårskötta eller lättskötta, lagom :)

**Minus-listan
**- Prat på nätterna (hehe)

- Kan inte bo ute på vintern (dock mysigt att ha dem inne såklart)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buffen
2012-03-23 21:31
#3

-

  • Har för kort livslängd
  • Hö och spån skräpar en del

+

  • Klarar sig själva längre stunder under dagen
  • Är billiga i drift
  • Är givande att titta på
  • Ger mycket sällskapskänsla genom sitt verbala språk.
  • Deras boendeformer tillfredsställer kreativitet hos ägaren

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Mixxie
2012-03-23 21:58
#4

Min lista:

-

Envisa ( Mina kan tigga godis hur länge som helst men det är ju lite charmigt)

Massor med spån & hö överallt

+

Mysiga och sociala

Är bra sällskap

Är bra med barn

Roliga att titta på

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

godisgrisen
2012-03-24 01:47
#5

-Som alla skriver så är det väl lite sådår med spån, hö och damm överallt i sitt hem.

-Tråkigt att diska vattenflaskor och byta vatten.

-De blir lätt fler marsvin än man tänkt sig ;-).

-det är hemskt tråkigt när de blir sjuka och hur hemskt som helst när de dör.

+Sociala djur både med varandra och med sina människor.

+Älskar alla deras ljud… eller nej inte chirp och tandhack men det mysiga babblet och tuggandet.

+De är så lättroade och är nästan alltid glada.

+Jag gillar pysslet med burar och matning.

+Gosiga.

+Söta.

+Kul att studera när de lever i grupp.

+Marsvinsutställningar är hur kul som helst.

+Deär så söta när de tigger godis och blir så glada när de får något gott.

+De har så starka perssonligheter ingen är den andra lik.

+De finns i alla pälstyper och färger. Alla kan hitta sin favoritsort.

+Vackra åtminstone korthår ;-).

+Tokrolga djur som ofta får en att skratta.

+Intressanta djur att avla på eftersom de är så kartlagda man kan styra vad man vill ha.

+De passar alla både vuxna och barn.

+Det är så trevligt med djur man kan ha i flock.

+De trivs att sitta i sin bur man behöver inte ha dåligt samvete för de trivs hemma men de behöver ju självklart komma ut och rastas ofta ändå.

+De är mycket mer beroende av sina burkompisar än av sin ägare därför klarar de sig själva om dagarna och klarar sig bra med morgon och kvällspysslet.

+De är som miniatyrhästar eller miniboskap. Även stadsmänniskor får chansen att ha flockdjur som äter hö.

+De är bäst.

[copicaddicted]
2012-03-25 14:16
#6

Jag glömde ju en sak. 

Så många år har vi sagt att vi ska ut i skogen och plocka bär, men aldrig blitt av.

I år ska vi fan ut och plocka blåbär! Skrattande

Annons:
tantnett
2012-03-25 15:43
#7

Positiva saker: Marsvin är det idealiska lägenhetsdjuret.

Man älskar deras ljud samt att studera deras flockbeteende.

Ekonomiskt är dom relativt billiga att hålla.

Man får en oerhörd lyckokänsla bara av att hålla om dom.

Negativa saker: Lägenhetsgolvet ser alltid ut som man strött hö och halm direkt på golvet, för givetvis när man passerat buren med sopkvasten hänger gänget på burluckorna och pockar på mer hö. Skrattande

Marsvinen får för snabbt pli på en, innan man vet ordet av upptäcker man att man ständigt springer på tå för för dom små egoisterna. Skrattande

Ett marsvin har för kort liv och tyvär även lätt att få sjukdomar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Ilya
2012-12-18 15:02
#8

+

+ Oerhört söta

+ Snällare djur finns inte

+ Finns i många olika pälssorter, personligheter, färger, teckningar

+ Pratar (mysigt att lyssna på)

+ Är flockdjur (älskar att se dom prata med varandra, sova tillsammans, leka och se hur dom beter sig mot varandra)

+ Lagom storlek

+ Vegetarianer (eftersom jag själv är det, eller ja "halvt")

+ Sociala

+ Man behöver inte ha dåligt samvete ifall man inte tar ut dom på golvet varje dag (som man måste med kaniner) eftersom dom trivs om dom bara har artfränder omkring sig

+ Gosdjur, man kan ha dom i knät i längre stunder än andra gnagare och djur överhuvudtaget, dom är helt enkelt det bästa djuret att ha om man vill gosa!

-

- Att dom skräpar ner en hel del (är alltid spån/hö på golvet samt att dom bajsar och kissar ner väldigt fort)

- Lättskrämda (att göra dom tama kan därför lätt ta tid..)

- Dyrare i drift än t.ex hamster


[Sandi92]
2012-12-18 16:50
#9

Jag har inte marsvin längre, men har haft i sju år.

Positivt:

* Väldigt sociala och mysiga djur.

* De har en massa roliga ljud för sig och kommunicerar med en på ett helt annat sätt än t.ex hamstrar och kaniner.

* Väldigt snälla och bits i stort sett aldrig. Under de sju åren jag hade marsvin blev jag biten en gång och det var av misstag när jag matade henne med en bit frukt.

Negativt:

* De blir sjuka väldigt lätt. Det är anledningen till att jag valde att inte skaffa fler marsvin.

* De bajsar och kissar mycket och ofta, så man bör inte vara pedant. :p

* De är väldigt känsliga när det gäller maten. Man får inte ge för mycket av ditt, inte för lite av datt osv. Experterna säger dessutom olika. Vissa påstår att man ska ge dem c-vitamin direkt i vattenflaskan, vissa säger att dem ska ha det genom grönsakerna och att det t.om kan vara skadligt med det andra. Vissa säger att man ska ge dem pellets, vissa säger att man inte ska göra det.

juliino
2012-12-18 16:57
#10

Min + lista

+ Man kan ha dom i flock villket är en fördel. Man slipper ha fler burar som man behöver med tex guldhamster.

+ Vegetarianer. Det är lätt att ge dom grönsaker. Hamstrarna och råttor måste ju ha en mer varierad kost så det kräver ju lite mer jobb.

+ Kan äta havregryn som är billigt och bra.

+ Pratar. Jag gillar djur som pratar när dom är glada. Tycker det är piss tråkigt att mina hamstrar inte pratar.. eller jo en gör det men hon gör det fö att hon är grinig oh morrar åt mig.

+ Marsvin bits gärna inte.

+ Man kan ta ut dom på sommaren.

+ Matvrak. Jag tycker det är jätte mysigt att ha små matvrak. ;)

+ Personliga Dom är extremt egna.

+ Dom kan sitta i knät och gosa i timmar om dom får lite matsäck (eller får lov att smaska på en plutt) Oskyldig

+ Älskar deras päron formade kropp ;)

+ Pussmun

Min - lista

- Ringorm står just nu högst upp på min minus lista.

- Alla sjukdomar som exiterar bölder Ohyra tandproblem osv.

- Att dom just har lätt att bli sjuka

- Spån och hö överallt. En liten hund med skägg som går och nosar i höet som hamnar på golvet och så fastnar höet i pälsen så drar han med sig det ut i resten av huset…

- Att man inte kan ha hur många som helst! STORT minus där! :]

- Förhårdnader. Hatar dom där sakerna som poppar upp hur man en gör!

- Att vissa damer och herrar inte kan hålla tätt vid gos stunder.

- När man råkar sätta sig i en nu lagd klutt när man tagit på sig rena byxor…

- Att så få veterinärer är riktigt kunniga på marsvin.

Det är vad jag kom på nu.. Hehe lång listan blev. ;)

kangas
2012-12-18 19:00
#11

Jag vill bara säga att för mig som ev funderar på att skaffa marsvin är de här listorna väldigt intressanta. De verkar vara väldigt goa!

Men det är tråkigt att flera av er skriver att marsvin lätt blir sjuka. Vad är det de drabbas av? Är de allmänt känsliga eller kan man påverka själv med skötsel och val av "rätt" uppfödare? Vad är det för Ohyra de får och hur får de det? Det låter som de är mycket känsligare än andra gnagare och kaniner, stämmer det?

#10 Vad är det för förhårdnader du skriver om?

Ilya
2012-12-18 19:23
#12

#11 Nej, det stämmer inte att dom är känsligare än andra gnagare. Tycker personligen inte att dom är mer sjuka än andra gnagare. Råttor är ju mest utsatta för sjukdomar, så råttor skulle jag vilja påpeka är dom som mest blir sjuka.

Förstår inte varför folk påstår att dom lätt blir sjuka.. skulle gärna vilja veta vilka andra djur dom jämför med då, samt hur skötsel, motion, mat och hantering sett ut samt om marsvinen är från en seriös uppfödare eller inte.

Jag tycker inte att marsvin är särskilt utmärkande alls när det gäller sjukdomar.


liinneakangas
2012-12-18 19:25
#13

+ Mysiga! :)

+ Roliga att titta på!

+ Deras ljud! :D

+ Lagom billigt!

+ Lagom stora

+ Mycket mer!…

- Hårar mycket! (Iallfall mina abessinier)

- Hö överallt på golvet… :D

- De borde leva längre

- När de dör. :/

Annons:
Fridaaaa
2012-12-18 19:26
#14

#11 Jag upplever inte att marsvin blir lätt sjuka.
Ringorm och Nossvamp är inte så ovanligt men det är ingen dödligt och lättbotat :)

Förhårdnader kan de få på tramdynorna.
Vissa av mina har det men jag filar bort det och smörjer så är det fixat :)

Jag håller inte med om att marsvin blir sjukare än andra gnagare eller kaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sandi92]
2012-12-18 22:11
#15

Jag kan inte jämföra med andra gnagare då jag inte haft några, men om jag jämför med hund och katt så blev marsvinen mycket lättare sjuka. Två av mina var från djuraffär och två från uppfödare och alla blev sjuka.

Några saker som de drabbades av:

* Ohyra.

* Svamp.

* Tandproblem (tänder som bröts av, tänder som blev inflammerade och gjorde att hon fick en stor böld på halsen).

* Tumörer (Det ena marsvinen fick tre tumörer. Ett annat fick två. De andra två var dock utan).

* Urinvägsinfektion, uringrus och urinsten.

* Förkylning/allergi.

* Obalans i hormonerna som gjorde att de blev magra, tappade päls och ibland andades tungt.

BeaIL
2012-12-18 22:18
#16

+ Snällast i världen

+ Keliga (Mina älskar att "pussas")

+ Smarta (De vet att det inte biter att tjata på mamma, men pappa kan man övertyga att ge en extra mumsbit. Och om de piper på kvällarna får de ofta respons fort eftersom vi inte vill irritera grannarna)

+ Överlyckliga när de får mer hö och mat, supersött!

+ Smarta x2! (Jag har övat med mina pojkar 3 x 15 minuter och de kan redan tricks)

+ Fruktansvärt söta

+ Riktiga personligheter (mina två pojkar är inte lika varandra i sättet alls. Blomma är blyg men mysig och Chopper är superframmåt men är nästan aldrig stilla )

+ Pussa på mage är det gosigaste någonsin.

- Vår hall är deras utebur och vi är för lata för att plocka bort deras grejer när de inte är där = Stökigt

- Lite omständigt nu när jag ska ta med dem till mor&far över jul eftersom jag inte kan ta med mig hela bokhylleburen :P

- Jag pratar om dem konstant med mina vänner och nu verkar jag galen

- Jobbigt känslomässigt att klippa klorna och bada dem eftersom de inte tycker om det.

Marsvin är det bästa som finns. Fantastiska husdjur.

Upp till toppen
Annons: