Annons:
Etiketterallmäntavelhälsaartikel
Läst 7240 ggr
godisgrisen
2012-08-21 10:18

För mammornas skull!

Det finns fyra olika sätt att köpa marsvin på:

1. Att köpa från en uppfödare. Det kan vara en registrerad SMFuppfödare eller inte det spelar inte så stor roll.

2. Från omplaceringshem.

3. Från privatpersoner från Blocket eller andra kontakter.

4. Från djuraffär.

De tre första sätten tycker jag är bra sätt att skaffa marsvin på. Att överta vuxna djur och ge dem ett nytt bra hem är alltid en bra sak oavsett varifrån de från början kommer. Att köpa från uppfödare ger också massor av fördelar då man alltid får en kunnig back up och i de flesta fall väl hanterade tama marsvin. Man har också möjlighet att se föräldradjur eller veta något om föräldradjuren.

Däremot tycker jag att man verkligen ska undvika att köpa marsvin från butik. Jag vet att det finns bra djuraffärer och att många butiker tar in djur från uppfödare och det är klart att det är bättre att köpa från dessa butiker än från övriga men det handlar om så mycket mer än det man ser. Nästan överallt sköter personalen i zoobutikerna djuren där aldeles utmärkt så problemen med detta syns inte eller rättare sagt problemet med detta är för djuens del redan över då de hamnat i butiken… eller nåja i vissa butiker säljs förtfarande ensamma marsvin och pytteburar men ofta funkar det okej.

Den stora anledningen till att man ska undvika att köpa från butik är att de djur som säljs väldigt ofta kommer från stora grossistuppfödare. Det är en verksamhet som enligt mig absolut inte ska stödjas. Ofta skryter butiken med att djuren kommer från en uppfödare men vad betyder "uppfödare"? En uppfödare kan vara en person som tar ett tiotal kullar om året med total kontroll och god omvårdnad men det kan lika bra vara en som föder upp i stordrift och sprutar ut ungar i en skitig miljö. Båda är väl uppfödare men på olika sätt. Tyvärr är det ofta djur från den senare kategorin som hamnar i zoobutiker. Väldigt vanligt är att honorna går i täta grupper i flockburar konstant med hane och får kull på kull tills de stupar. Ungarna plockas upp och skickas till butikerna när de ser lagom stora ut ( är det stor efterfrågan kan de ibland vara väldigt små när de skickas vidare) de har ju ingen koll på när alla är födda. Som vi vet kan marsvinsungars storlek variera massor, de normala födelsevikterna varierar mellan 50-130g. Man inser lätt att det kan bli fel om man plockar ungarna efter storlek då vissa får lämna mamma för tidigt medans andra lämnar försent vilket ofta kan få tråkiga följder eftersom detta ofta är anledningen till att så många unga marsvinshonor säljs dräktiga på zoobutiker.

För ungarna som kommer till butiken och kanske blir sålda till goda hem ganska direkt är det inte någon större fara MEN det är deras mammor jag tänker på. För dessa massproducerande marsvinshonor skull önskar jag att ingen någonsin mer köper marsvin på butik! Även om man vet att just den butiken inte säljer marsvin från grossistuppfödare så stödjer man ändå traditionen att köpa djur från butik och därmed även massproduktionen. Om så många som möjligt väljer att skaffa sina marsvin på alternativa sätt kommer färre djur att säljas på butik och färre marsvinshonor kommer att sitta konstant dräktiga och slita ut sig hos stordriftsuppfödarna. Och om inga köper marsvin på butik får vi säkert ner överskottet på marsvin och färre djur kommer att dumpas och marsvinets status kommer att höjas!

Våga vägra att köpa smådjur på zoobutik!

  • Redigerat 2023-02-02 15:24 av Ljungåsen
  • Redigerat 2022-07-06 19:33 av Ida Adler
Annons:
_Charlie
2012-08-21 10:24
#1

*tumme upp*


Fridaaaa
2012-08-21 10:31
#2

Bra inlägg som vanligt! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
2012-08-24 09:48
#3

Puttar tråden för att jag tycker att detta är så viktigt.

carsbo
2012-08-24 11:25
#4

fantastiskt bra skrivet! tycker vi kan putta upp denna tråden då och då, för marsvinsmammornas skull. smådjur i affären borde bort då man inte kan försäkra sig om vart marsvinen kommer ifrån.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Teddymarsvinet
2012-08-24 19:42
#5

Jätte bra tråd!

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Aristarcos
2012-08-24 23:17
#6

Du är så klok godisgrisen :) bästa argumentet hittils…för att inte köpa i butik..

Annons:
godisgrisen
2012-08-30 18:31
#7

.

wingren
2012-08-31 00:15
#8

Tycker detta ska läggas till som en artikell! Som många redan skrivit så är det väldigt viktigt eftersom det är föräldrar som för över sin syn på djur och djurhandel till sina barn osv :) Fler som tycker som jag? :)

Sandra-B
2012-08-31 00:19
#9

#8

Jag håller helt och hållet med dig!

Har tänkt att jag skulleprata med godisgrisen om judt det, men har inte riktigt haft tid än :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
2012-08-31 08:52
#10

Ja gör det.

Vill du att jag ska skicka bilder på mammor med ungar till texten?

tantnett
2012-08-31 10:34
#11

En stilla undran bara är att vad skall hända med dom marsvinen som nu redan finns i djuraffärerna?

Om det nu skall totalbojkottas att köpa marsvin i zoohandeln så bidrar vi ju till att dom skickas till ormföda samt kunderna som hädanefter köper lär inte tillhöra kategorin seriösa?

Jag håller fullständigt med att grossistuppfödning samt vissa zoohandlare absolut inte gynnar djuren. Men det borde finnas andra sätt att gå till väga på för att få stopp på denna form av djurhandel.

Det jag tänker på är att gå ut med information på alla tänkbara nätsidor alltså inte enbart på iFokus. Även upplysa via infoblad till allmänheten med texter samt bilder hur dessa djur föds upp samt hanteras som säljs via zoobutikerna.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

godisgrisen
2012-08-31 12:54
#12

#11 Det hade jag också tänkt på… Jag tror inte några förändringar blir bra om de genomförs för hastigt. Om en artilel på MiF + annan information sprids kommer det ändå inte att nå ut till alla. Det jag hoppas på är en minskning i lagom långsam takt, jhust för att inga marsvin ska komma i kläm.

carsbo
2012-09-26 19:28
#13

puttar upp den lite

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Annons:
[jjennyeklundd]
2012-09-26 19:58
#14

Du är så klok!

Elvar och Aslan hälsar och håller med! :-)

[jjennyeklundd]
2012-09-26 20:04
#15

Istället för att marsvinen ska säljas direkt i butiken så kan djuraffären hänvisa köparna till de godkända uppfödarna! För vissa som inte är så insatta kanske tycker det är svårt att ta reda på var de bra uppfödarna finns och köper därför marsvinen på djuraffären av ren lathet. Skulle däremot djuraffären ha nummer till uppfödarna så kan köparna höra av sig till de. Det borde inte bara gälla marsvin utan alla djur!! Det är ju redan så när det gäller hundar och katter så det är bara väldigt underligt att det inte är så med smådjur också. 

Det här kanske bara är ett rykte jag hört men kan det inte också vara så att marsvin som inte säljs i djuraffären avlivas eller skickas till labb? Kanske inte stämmer men vill bara kolla! Jag hoppas inte det stämmer för det vore hemskt.

PiggieVille
2012-09-26 20:04
#16

Jag håller absolut med! Men vill ändå berätta, zoobutiken här i trakten har de senaste 7 åren köpt alla sina marsvin från privata uppfödare. Hittar för en tid sen små ungar till salu på blocket. Från en som sägs ha en liten uppfödning. Får hem en pytteliten hona full med static och sellnic!! Om det är någon tröst så sa djuraffären där jag bor att det är så gott som omöjligt att få tag på marsvinsungar idag. Ber om ursäkt för osammanhängande text…

Picasso
2012-09-29 06:43
#17

En liten tanke så här på lördags morgonen.

Låt säga att folk slutade köpa smådjur i zoobutik, för att inte gyna storgrossisterna. Skulle det inte bli så att grossisterna fortsatte spotta fram marsvinsungar ändå? Men i stället för att sälja ungarna till zoobutik säljs alla ungarna som ormföda och honorna får ändå kullar tills de stupar?

[texel]
2012-09-29 09:02
#18

#12 mkt bra tänkt!!!! #15 vill inte tänka tanken :( #9 håller med dig, alla kollar på nian (9)!! #0 Väldigt väldigt bra skrivet :)

godisgrisen
2013-04-12 14:25
#19

Puttar denna viktiga tråd eftersom frågor kommit upp som får svar här.🙂

Kristall88
2013-04-12 14:54
#20

Köper hellre ifrån en kunnig uppfödare än från djuraffären. Tumme upp till alla uppfödare som vet hur det är att avla sunt och tänka på djurens bästa!

Annons:
godisgrisen
2013-10-06 10:38
#21

Dax att putta tråden igen.😃

Mirinda
2013-10-07 23:11
#22

Kloka ord TS. Jag hoppas alla som går i köpetankar läser och tar till sig detta.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Twili
2014-11-04 18:13
#23

Tycker det är dags att denna puttas upp igen. 

Köper man ifrån djurbutik finns det ingen garanti för vad du  får med dig hem. Sjukdommar, fel råd osv. 
Köper man från uppfödare med gott rykte får man så mycket mer.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


JonnaCecilia
2014-11-04 18:29
#24

Finns det eller kan vi starta en namninsamling till att det ska bli olagligt att sälja djur i affär? Med tillräckligt många underskrifter måste de ta upp det till lagförslag! (Väl?) Frågan är vem underskrifterna ska skickas till men det är säkert nån som vet ;) Djurskyddsmyndigheten kanske? :)

Twili
2014-11-04 18:54
#25

#24 jag skrev  under en sådan insamling för ett tag sedan. Men jag hörde aldrig något av vad som blev av det.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


jojjehanna
2014-11-04 22:06
#26

Önska jag hade tittat in här INNAN vi köpte våra två på zoo. Skäms gör jag men nu vet jag.

JonnaCecilia
2014-11-05 11:17
#27

#26 Man kan inte veta allt här i världen, visst är det bra om man läser på så mycket som möjligt innan man skaffar ett djur, men som sagt, nu vet du!

Annons:
[Eining]
2014-11-05 13:34
#28

Skulle aldrig någonsin köpa något djur i en djuraffär. Tillbehör och i vissa fall foder - det tycker jag djuraffärer ska sälja. Inte levande djur. De tre jag haft har jag köpt hos reggade uppfödare. Nästa gång kan jag tänka mig att ta omplaceringsdjur, men aldrig att jag köper från en djuraffär.

godisgrisen
2015-10-01 13:43
#29

Dax att putta upp tråden igen.🙂

philippazon
2015-10-03 19:20
#30

jätte bra text. varför blir det inte en artikel? :-)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Katniss
2016-03-17 15:22
#31

Putt, viktig text

R.I.P. Anton 💔

Lovegs
2017-10-31 07:47
#32

Viktigt

[Wijnja]
2017-10-31 22:01
#33

Super bra inlägg tummen upp

Winstona
2018-10-25 17:31
#34

De tre vi har haft kom alla från Eragons omplaceringshem i Göteborg. Superservice där:)

Annons:
[Wijnja]
2018-10-25 17:49
#35

Djuraffär har ingen koll på smittor

Melinda2002
2019-09-16 08:56
#36

Jag har bara sett marsvin i djuraffär en gång och tyckte så synd om dem. Sitta dagarna i ända med massa snoriga barn som klappar. Adopterade mina två blandrashanar från uppfödare. Känner mig dock besviken över att hon efter en vecka inte ville ha någon kontakt. Men känner helt klart att jag gjorde rätt val som gick till uppfödare. Om jag adopterar något husdjur någon annan gång tänker jag dock satsa på djur från omplaceringshem/djurshelter. Fenomenet att folk köper marsvin från djurbutiker för att "rädda dem" påminer mig om något program jag såg på tv där någon man köpte levande fisk från ett butikstånd för att sedan släppa ut dem. Så himla idiotiskt, varför rädda en enstaka individ om du bidrar till att försörja ett företag som utsätter individerna. Blev så besviken när några vänner jag hade över en sommar skaffade marsvin från djuraffär för att föräldrarna gav med åt tjat och tyckte att det Melinda hade skulle de ha. Efter ett tag märkte jag att de inte klippte klorna, så jag fick informera om att klorna ska klippas och de betalade någon för att göra det. För ett tag sen fick jag veta att de sedan gav bort marsvinen. Noll research iförväg och inget ansvsrstagande, det är tyvärr typiskt för marsvin att hamna i en sån situation. Dessutom hade de planer på att para marsvinen, fast de inte ens kunde behålla två.

Ljungåsen
2019-09-16 09:09
#37

#36 Det är just det som är ett av problemen med djur i butik. Det blir alldeles för lätt att skaffa, så man kan köpa på impuls utan att ha någon koll alls. Och de som blir lidande är marsvinen.

Soffan123
2019-09-20 22:45
#38

Så viktigt håller med, jag märker också att själva burarna dom lever i inte är så fräscha och gerbilerna springer i sitt eget bajs. Hamstrarnas vatten är blandat med bajs och spån, och kaninerna är hoppackade i en bur och på tal om fåglarna. Och man får absolut inte glömma barnen som bankar på glasrutan till djurens bur och tittar och skriker, så obehagligt för dom små djuren.

Min tvillingsyster är det finaste jag har

Hopptass
2022-07-04 22:00
#39

Puttar upp tråden då det var ett tag senast ;)

Riktigt bra tråd! :)

Ljungåsen
2022-07-06 08:46
#40

#39: Ja, visst är det!

Den dagen vi får ett förbud mot försäljning av smådjur i butik kommer vara en mycket lycklig dag.

Upp till toppen
Annons: