Annons:
Etiketteravelungar
Läst 7698 ggr
_Charlie
2012-08-30 13:04

Vi som väntar kull!

Eftersom min dräktighetstråd som oväntat blev till en väldigt trevlig "vi som väntar kull-tråd" kommer låsa sig för nya svar om några inlägg pga maxantalet kommentarer, startar jag en ny tråd för alla som väntar smått.

Jag hoppas vi kan fortsätta följas åt och dela väntan och längtan, frågor och funderingar, bilder och vikter och allt annat som har med bebbningar att göra. Skrattande

Originaltråden hittas här.

Vill du få den här tråden att komma upp bland dina senaste inlägg när någon skriver i den?

Istället för att skriva *tass* eller liknande kan du 'bokmärka' den genom att trycka på "bokmärke" som finns högst upp till höger i det här inlägget (i den bruna "listen" precis ovanför där klockslaget står). Du hittar då även tråden i ämneskategorin 'Bokmärken' som finns under 'Senaste inlägg' och 'Mina inlägg' i ämneskategorierna till vänster).

Vi som följs åt är:

Aneema med

  • Wii, beräknad till den 29 augusti
    Den 27 augusti kom Wiis bebis - se här för bebistråd.

_Charlie med

  • Haiya, beräknad till den 4 september
    Den 3 september fick Haiya tre stycken bebisar, här är bebistråden.

  • Humla, beräknad till den 6 september.
    Den 27 augusti kastade Humla tyvärr sina fyra ungar.

Eulwen med

  • Embla, beräknad till den 30 augusti
  • Fryla, beräknad till den 5 september
    _Den 6 september fick Fryla fyra stycken ungar, tre hanar och en hona. Se bebistråd här.
    _
  • Sibel, beräknad till den alternativt 5 september
    Den 5 september fick Sibel två stycken söner, se bebistråd här.

gnagarlover med

  • Kajsa, beräknad till vecka 33 (13 augusti - 19 augusti)
    _Den 26 augusti fick Kajsa fyra ungar, tre hanar och en hona - alla lunkaryor.

    _

  • **Mimmi
    **Den 2 september fick Mimmi fem stycken ungar varav två stycken var dödfödda. Lever gör tre stycken lunkaryahanar.

godisgrisen med

  • Caps, beräknad till den 6 september
    Den 2 september fick Caps fyra stycken ungar, tre hanar och en hona - klicka här för bebistråd.

Jarlein med

  • Amexia, beräknad till den 3 september
    Den 31 augusti fick Amexia tre ungar, en hane och två honor. Bebistråd här.

jejjas med

  • Zuck, beräknade till slutet av augusti/början på september
    _Den 6 september fick Zuck fyra stycken ungar, två hanar och två honor, tyvärr dog den minsta hanen strax efter födseln. Bebistråd här.

    _

  • Akta, beräknade till slutet av augusti/början på september
    Den 2 september fick Aktra tre stycken ungar, en hane och två honor. Tyvärr fick hanen avlivas den 7 september eftersom hans bakdel inte fungerade. Bebistråd här.

juliino med

  • Kira, beräknad till senast den 23 augusti
    Tyvärr visade det sig att Kira inte var dräktig.

Lixim med

  • Amy, beräknad till den 11 september

  • Geisha, beräknad till den 14 september

  • Disa, beräknad till den 17 september

Lyan med

  • Aitlin, beräknad till vecka 36-37 (3 september - 16 september)
    _Den 29 augusti kastade Aitlin tyvärr sina fem ungar. Här kan man läsa om mattes och Aitlins kamp, den 3 september orkade hon själv tyvärr inte längre. Aitlins minnestråd finns här :'-(

    _

  • Dovv, beräknad till vecka 36-37 (3 september - 16 september)
    Den 1 september fick Dovv tre bebisar, två hanar och en hona. Bebistråd hittas här.

marsvin-90

  • Lady, beräknad till vecka 36 (3 september - 9 september)
    Den 2 september fick Lady tre stycken ungar, två hanar och en hona. Bebistråd här.

  • Hona, beräknad till vecka 37-38 (10 september - 23 september)?

millib med

  • Tjoffs, beräknade till vecka 33 (13 augusti - 19 augusti)
    Den 19 augusti fick Tjoffs två ungar, en texelhona och en död unge - se här för bebistråd.

  • Panpoxa, beräknade till vecka 33 (13 augusti - 19 augusti)
    Den 25 augusti fick Panpoxa tre stycken ungar, en hane och två honor - bebistråd här.

Sandra-B med

  • Alice, beräknad till den 9 september
    Den 6 september fick Alice fyra stycken ungar, en hane och tre honor - se bebistråd här.


Annons:
Lixim
2012-08-30 13:19
#1

Här hemma väntas det tre kullar.

Lixim's Amy + Swanes Isprins beräknas föda 11 september.

Gullegrisens Geisha + Imargos Quinn beräknas föda den 14 september.

Lixim's Disa + Gullegrisens Filur beräknas föda den 17 september.

Alla mammorna mår bra. Geisha hade behövt gå upp lite mer i vikt så hon få extra mycket gott.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[jejjas]
2012-08-30 16:21
#2

Här väntas två kullar

Akta + Malaxis Eclair Tan någon gång i sep har ingen som hälst datum alls

Zuck + Malaxis Eclair Tan någon gång i sep har ingen som hälst datum alls

Zuck har tappat en del i vikt men är ändå pigg och äter, nu får både Zuck och Akta finrivna moröter  med askorbin syra på 3 gånger om dagen plus hö havregryn och vitkål. Har dom i köket så jag kan hålla sten koll på dom nu. Brukar inte ta Kullar på sommaren då jag alltid haft otur med tox då :( men dessa kom hitt parade.

Eulwen
2012-08-30 16:37
#3

Min väntan är dubbelt nervig. Inte nog med hälsoriskerna och den allmänna spänningen, jag vet ju inte förrän jag ser ungarna vem som är pappa till vem… :-/ Så kan det gå när små kåtlimpor inte har haspen på! Sibel är nu på vadjag trodde var dag 73, så jag börjar undra om hon istället blev parad vid den andra rymningen veckan efter och alltså är på dag 64 istället. Och Embla är idag inne på dag 70 sedan hon SÄRADES från hane (ingen rymning här, högst planerad kull) så de måste ju verkligen ha väntat in i det sista med sitt lattjolajbans… Sex veckor satt de ihop. Fryla har fått fatty eye under dräktigheten nu. :-( Jag är inte alls glad över det…. Finns väl ingen möjlighet att det går tillbaka om hon går ner i vikt igen? Vet man att detta är ärftligt? Vill ju hemskt gärna ha en unge kvar efter henne.

Sandra-B
2012-08-30 20:37
#4

Gjorde ett tillägg i TS (länk till originaltråden, information om hur man kan följa tråden utan att skriva i den och en lista på vilka vi är som följs åt samt vilka våra honor är och när de är beräknade att föda - de som redan har fått har en kommentar om det med länk till eventuell bebistråd).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-08-30 21:00
#5

#4 Toppenidé! :)

Nu är Haiya absolut öppen mer än 1,5 finger bak. Inte riktigt 2 ännu dock.

Riktigt usel viktuppgång har hon dock, trots ihärdigt stödmatande. 28-29 ökade hon 4 gram. 29-30 ökade hon 1 gram. Jag tror hon får föda sina bebisar snart, de tar hennes näring. Ikväll har hon gått 65 dygn.


[saphirasmarsvin]
2012-08-30 21:16
#6

Vilken smart tråd! Ska bli spännande att följa alla lite mer lättöverskådligt ;)

Annons:
ellenbellen
2012-08-30 21:33
#7

Tass här med!

/Ellen (:

_Charlie
2012-08-30 21:36
#8

Jag hittade ett gammalt inlägg från mig och såg att CB var öppen 1,5 finger på kvällen och födde tidigt på morgonen efter. Kanske det blir i morgon bitti då. Jaaaaaa jag vet att alla honor är olika och vissa är öppna jättelänge medan vissa öppnar sig och föder jättensnabbt men man MÅSTE jämföra!!!! Flört


_Charlie
2012-08-30 21:47
#9

Jag har nu en bild på 2 röntgade marsvin bredvid varandra på datorn. En ickedräktig, och en som har öppnat sig.

Eftersom det inte är jag som tagit bilderna får jag inte lägga upp dom här, men om någon skulle vilja se för att jämföra och förstå var man ska känna etc, så kan jag skicka den i ett pm?


Sandra-B
2012-08-30 22:12
#10

Idag är Alice på dygn 60 och har ökat totalt 367 gram.

Hon är fortfarande inte alltför matglad i buren, eller det är hon väl kanske egentligen bara det att hon äter lite och sen går och hittar på något annat istället.

När hon däremot kommer ut så äter hon bra, i morse tog hon i och för sig inte mer än sex gram, nu precis vid senaste matningen så åt hon upp allt jag hade tagit fram till henne (persilja och fortimel) och verkade ändå inte helt nöjd. Det fick dock räcka (var trots allt 15 gram hon ätit) och hon ska få mat en gång till innan jag lägger mig tänkte jag :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
2012-08-30 23:14
#11

#8 Jag hade varit överlycklig om jag hade haft något att jämföra med. Är fruktansvärt dålig på att skriva ner sådant som händer här, både med djuren och med mig själv (vilket blir jobbigt när jag vet att jag har något uppbokat men inte har en aning om vad, eller när folk ringer och undrar var sjutton jag är någonstans XD)

Jag känner mig väldigt ringrostig just nu, speciellt efter det som hänt Aitlin.

Jag hoppas dock på att Haiya kniper några dagar till. Vi får starta klubb med de på forumet som sover minst :-P

#10 Vad skönt att Alice verkar piggare :-D Dår hoppas att det fortsätter så!

Dovv är hur pigg som helst och äter bra som tur väl är! Magen växer så det knakar och hon är öppen nästan 1,5 finger. Blev lite orolig idag för jag kunde inte känna några sparkar men sedan kom det en liten kick så de låg antagligen och sov just då. Tror fortfarande på tre ungar och hoppas på tre honor så de kan stanna alla!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
2012-08-31 00:33
#12

#11 Jag är tvärtom. Skriver alltid ner allt, till den graden att det är svårt att hitta tillbaka till informationen jag söker senare eftersom det finns så mycket. ;)


Sandra-B
2012-08-31 07:36
#13

Hur har natten varit, några 'små-Haiyor' än? Har hon ätit (/ökat) bättre tills idag?

Mår Humla fortfarande bra?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
_Charlie
2012-08-31 07:38
#14

#13 Nej! :D Inga små Haiyor ännu och jag har sovit 5,5 timme i sträck. Jag är precis nyuppstigen så jag har inte kollat om hon är mer öppen ännu. Dag 66 idag. :) Tänka sig att jag var bergis på att förlora hela kullen i måndags…


Sandra-B
2012-08-31 08:10
#15

#14

Vad härligt!
Kommer de nu kommer de troligtvis att klara sig, men kan hon hålla dem en eller två dagar till så är de ju pincipiellt fullgågna :-)

Skönt att du har kunnat sova så pass länge i sträck också. Det behöver man, speciellt när man har vakat och oroat sig under flera dagar.

Jag har inte sovit någonting alls inatt…
Det beror dock inte på Alice utan en av hundarna som vi fick åka in akut med till djursjukhuset efter att han blivit rätt dålig och det försämrades förhållandevis snabbt. Veterinären beslutade att lägga in honom för observation, smärtlindring/febernedsättning och vidare undersökningar.

Jag kom hem för cirka en timme sedan, då var det matdags för marsvinen (och jag fick stoppa i mig något också) och jag behövde sätta mig och koppla av lite innan jag kan lägga mig. Ska dock bege mig till sängen och hoppas på ungefär fyra timars sömn nu, om jag kan somna, känner mig orolig för Kevin, han mådde verkligen inte bra och han var långt ifrån sig själv :-( Måste dock försöka sova lite, vid 12-tiden kommer syskonbarnen och jag antar att det är dags för Alice att äta igen då också.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

gnagarlover
2012-08-31 09:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

lilla mimmi som kommer vilken dag som helst nu=))

gnagarlover
2012-08-31 09:07
#17

kolla lilla nosen hihi.tapirvarning=)=)

godisgrisen
2012-08-31 09:17
#18

Caps hälsar att det är jättekul att få vara med och vara en av huvudpersonernai denna spännande tråd!

Hej!

Jag mår bra men att det är et himla liv i magen och den är stor och jobbig. Matte är lite jobbig också för hon springer vid buren och stirrar hela tiden men ofta har hon med sig något gott så det är väl okej. Matte tjatar om att jag är lite smal framför magen så jag borde äta mer… men det går ju inte det får ju inte plats mer mat när det sprattlar och trycker mot matsäcken… att hon inte fattar det. Nej nu ska jag sova man blir lite trött av detta. Föresten så har jag inte chirpat på flera dagar nu… vad gör man inte förr att lugna en hispig matte.

/Capsan

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
_Charlie
2012-08-31 09:42
#21

#15 Usch vad tråkigt! :( Hoppas du sover gott nu och att han blir bra!

#16 Men liten då!! :D

#17 Kämpa på Capsan, snart är du fri och kan mumsa så mycket du vill. Matte minns nog också hur det kändes när det var bebisfullt i hennes mage. ;)


Eulwen
2012-08-31 09:44
#22

Men vad är det här, fortfarande inga ungar?? Embla är idag inne på dag 71 från SEPARATIONEN…?!? Jag börjar tro att mina grisar tycker det är roligt att jäklas med mig… *mutter* "Nu kommer hon igen, kniiiiiiip tjejer….!!"

Sibel har inte heller fått något än så dag 74 från rymning ett men troligare (hah!) dag 65 från rymning 2. Så både hon och Fryla är nu beräknade till 5e sept. istället.

Gu jag blir då alldeles matt av denna väntan….

[jejjas]
2012-08-31 12:17
#23

har nu konstaterat att båda honorna ökar i vikt igen =)

Akta har börjat öppna sig är öppen ca 1,5 finger i båda fogarna =) även Zuck har börjat öppna sig men endast ½ finger

Jarlein
2012-08-31 15:16
#24

Dag 67 på g härborta. När Amexia flyttade ihop med hane vägde hon 839g nu är hon uppe på 1165g.

I morse var jag säker på att nu kommer det bebisar..hon var lite orolig, lade sig steg upp vände på sig och lade sig igen. Så hade väldigt bråttom från jobbet idag.. :) Men nej inga bebisar än. Hon är öppen minst ett finger vad jag försökte känna idag..

Min förra hona fick sina kullar på dag 67 och 68. Vet att alla är ju olika men kan ju inte låta bli att jämföra.. :)

_Charlie
2012-08-31 15:25
#25

#24 "Det är naturligt att jämföra." Flört

http://b.vimeocdn.com/ts/298/171/298171848_640.jpg


Jarlein
2012-08-31 20:17
#26

NUUU Kommer det bebisar här.. Första ute.. Återkommer med bilder vid ett senare tillfälle!! Jeee!!

Lyan
2012-08-31 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Åh, vad kul :-D

Såhär ser Dovv ut nu. Hon är MYCKET större i verkligheten och bebisarna lever om rejält. 1,5 finger öppen bak och ett halvt fram. Hon är hur pigg och glad som helst men rejält orolig är jag iallfall.

Nästan 1400g väger hon

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Lixim
2012-08-31 21:19
#28

#26 grattis!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
2012-08-31 21:28
#29

#26 Gick resten av förlossningen bra? Hur mår alla? Hur många blev det? Och just det, Grattis!! *säger hon helhjärtat men aningens sotis* Flört


Eulwen
2012-08-31 21:28
#30

Fryla har nu passerat 1500g. Vart ska det här sluta…

Sandra-B
2012-08-31 21:31
#31

#26

Grattis!

Hur många blev det och vad blev det?

*Uppdaterar TS*

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-08-31 22:06
#32

Eulwen: Hur går det med Embla? Har du lyckats hitta fogarna? :)


Jarlein
2012-08-31 22:26
#33

Det kom tre bebisar.

Black/golden/white (hane?) vikt.111g

Black/tan (hona?) vikt.96g

Black/white (hona?) vikt. 108g

Och teddysar som sagt.

Är inte än helt 100% säker på könen.

Lägger ut bebisbilder imorgon.. :)

Amexia och bebisarna mår bra.

_Charlie
2012-08-31 22:41
#34

#33 Härligt! :)


Annons:
Sandra-B
2012-08-31 22:44
#35

#21

Så mycket sömn har det inte blivit, tyvärr, men Kevin lever i alla fall och det är ju positivt.

Strax efter att vi hade åkt hem hade han kollapsat och gått in i chock, hade han inte varit på djursjukhuset hade han förmodligen inte klarat sig sa veterinären som ringde vid lunch… :-S

I morse när han kom in hade han feber och eventuellt en förstorad prostata, de röntgade buken på honom men det syntes ingenting. Under dagen har de ultraljudat bland annat buken, om de hittade något där blev jag inte riktigt klok på. De tog även ett urinprov på honom och hittade en urinvägsinfektion.

Imorse fick han morfin mot smärtan och efter det så har de satt in antibiotika och dropp.

Veterinären sa att han verkade lite piggare än i morse, han hade stått upp och till och med viftat lite på svansen när personalen kom till honom.

Han fyllde tolv år för en månad sen, men han är pigg normalt sett och borde ha några år kvar.

Jag hoppas innerligt att vi kommer att få hem honom, levande och välmående, snart!

#33

Teddyar är ju helt klart bäst! ;-P

Ser fram emot lite bilder på dem imorgon!

______

Alice har varken ökat eller minskat något i vikt sedan igår, hon är oförändrad i hur hon äter i buren men uppe i famnen är hon helt galen i fortimelsprutan och äter glatt i sig runt 15 gram per matning (ungefär var fjärde timme).

Bebisarna sprattlar runt värre än någonsin, det rör sig i princip konstant - både sparkar och kullerbyttor, en hel del tandtuggning också.
Jag tycker att det är riktigt mysigt och sitta med Alice på magen och mata henne, samtidigt som jag håller en hand över magen och kliar lite på henne.
Alice uppskattar det dock långt ifrån lika mycket, ja inte att jag kliar på henne eller håller handen på magen, utan att ungarna rör sig så mycket.

Nio dygn kvar idag.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-08-31 22:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Aj då. :( Jag håller tummarna att han repar sig!

Här börjar jag känna att nu får bebisarna komma. 66 dygn idag, nu bör dom klara sig. Haiya inte bara går upp dåligt utan går ner i vikt nu. Hon måste föda snart!

28-29: +4 gram
29-30: +1 gram
30-31: -42 gram

(Dagsfärsk bild på liten tjocktjej.)


Sandra-B
2012-08-31 22:54
#37

#36

En större viktnedgång, 20-50 gram, är inte helt ovanligt några timmar till ett dygn innan ungarna kommer.

Hoppas att det beror på det!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-08-31 22:57
#38

#37 Det visste jag inte, då hoppas jag verkligen att det beror på det och att vi slipper en toxicos här. Hon äter ju men det verkar inte räcka.

Hon har haft en rejält seg öppningsfas måste jag säga. Från ett halvt finger till lite mer än ett och ett halvt finger på 4 dagar.


Eulwen
2012-08-31 23:01
#39

#32 Kände lite på allihop idag men lyckades nog inte riktigt hitta rätt, tyckte allihop kändes likadana… :-P Verkar ju å andra sidan inte säga så mycket heller så jag törs väl erkänna att jag inte ansträngde mig så fasligt. Alla äter, rör sig och går bra upp i vikt och det är jag nöjd med. Fast nu undrar jag ju om Embla luras med mig och bara är rejält gasig eller nåt…. I natt bara måste de ju komma!

_Charlie
2012-08-31 23:08
#40

#39 Men har du känt rejäla fosterrörelser på Embla? Så här efter 71 dagar går det ju inte att ta miste på. :D


_Charlie
2012-08-31 23:10
#41

#39 Förresten när jag ändå har dig på tråden (ha ha) Samsung känner sig nu så pass hemma att han hänger halvt utanför plexiglaset och hojtar när jag går förbi! Så härligt att se honom så. :D

Förhoppningsvis kan vi snart uppdatera tråden med en Samsung-CB-kull! :D


Annons:
Eulwen
2012-08-31 23:20
#42

Jag kände på henne idag men hon blev så stressad att jag inte ville tafsa mer. Hon har blivit känsligare nu på sistone. Kände bara en kort stund och kunde inte urskilja några rörelser då. Har ju inte haft henne så länge och hon är betydligt mer sprättig än mina andra grisar. Snart lär det visa sig ändå… Kul att höra att Samsung trivs! Han brukar vara den som är först fram här också. :-)

_Charlie
2012-09-01 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Dag 67, nu måste ungarna komma snart. Rynkar på näsan


Lixim
2012-09-01 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Liten uppdatering.

Amy har totalt gått upp 262g men hon är dock riktigt stor hon är redan öppen 1 finger, hon har 10 dagar kvar.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
2012-09-01 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Geisha har totalt gått upp 288g, hon har en bra vikt uppgång. Hon är öppen 1,5 finger och har 13 dagar kvar. Varför öppnar hon sig så väldans tidigt?

Oron har kommit nu, tänk om något går fel. Men jag ger dom de bästa förutsättningarna och vet vad jag ska göra om något skulle gå snett. Jag hoppas det kommer gå bra för mina små naken rumpor.

korten är tagna med min usla mobil för systemkameran dog lägligt så fort jag skulle ta den första bilden.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lixim
2012-09-01 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Disa mår hur bra osm helst och går upp stadigt i vikt, magen är inte allt för stor vilket lugnar mig, hon har gått upp totalt 188g och har 16 dagar kvar. Det sparkar mycker men jag tror hon har 1-2 som det känns nu.

Min vackra Disa :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
2012-09-01 11:49
#47

Vad fina dom är!

Håller tummarna att Amy och Geisha har planerat ett väldigt lång och sakta öppningsskede. ;)


Lyan
2012-09-01 12:12
#48

Sandra-B: Men herregud :'( Hoppas verkligen allt går bra med lilla Kevin! Har de ingen aning om vad som kan vara fel? Styrkekramar <3

Skönt att Alice inte har blivit sämre iallafall :-)

Jag har dåliga erfarenheter av stora kullar sedan tidigare, att honan blir så störd av att ungarna far omkring att hon får ont och glömmer/inte orkar äta

_Charlie: Håller tummarna för Haiya!

Alla andra: Vilka underbara små magar <3

Dovv kniper fortfarande (eller gjorde iallafall när jag var nere i morse, ska ner igen så fort Aitlin är matad)

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
godisgrisen
2012-09-01 12:30
#49

Hur lång ska denna skojiga tråd bli. Evighetslång om jag får bestämma!

Har en nyparad hona här och ytterligare en som sitter med samme hane. Det är de forsta kullarna i vårt lilac magpie projekt. Det är Niffers Eliot som sitter med Sch Gp Chokladfabrikens Terabyte och Chokladfabrikens Pa nsy Parkinson.

Capsan mår bra och jag kan knappt vänta till nästa vecka då ungarna ska komma.

Sandra-B
2012-09-01 16:45
#50

Alice är uppe på rekordvikt idag, 398gram total uppgång. Hon ville dock inte äta så mycket av fortimelen idag, men jag antar att det kan bero åå att hon ätit massor inatt. Jag ska bort ikväll så min mamma ska fixa med henne under kvällen, hon testade att mata henne lite så det ska nog gå bra. ------ Även Kevin mår lite bättre idag enligt rapporten från veterinären, han vill dock inte äta så de försöker att mata honom men det går inte så bra. Tidigast måndag får vi hem honom. ------ Kniper Haiya fortfarande?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-09-01 16:50
#51

Skönt att det verkar stabilt för limporna!

Haiya kniper ännu ja. Fortfarande lite mer än 1,5 finger bak och 1 fram. Segaste öppningen jag varit med om. Vikten minskar fortfarande, nu är jag inte speciellt orolig för överlevnadschanserna som bör vara väldigt goda på dygn 67, så nu är jag mer mån om att Haiya ska få börja äta och inte tappa mer i vikt. Nu är ungarna mer än välkomna ut.


Eulwen
2012-09-01 18:30
#52

Idag har jag suttit en längre stund och känt på Embla (som fortfarande inte fått några ungar, dag 72 från separationen nu…). Och alltså, jag är ju riktigt osäker men jag tycker jag känner små rörelser nu, men det är svårt att avgöra för hon sitter inte still utan är spänd och kurrar sig när jag håller på. Vet inte riktigt vad som är hennes rörelser, och bebisrörelser. Tuggar och har sig. När jag känner på Sibel som börjar bli stor så är det jätteskillnad. Dels verkar hennes "klumpar" ligga närmare ytan, hennes mage är mer spänd och där känner jag rörelser. Sibel sitter ju avslappnat så det är lättare att känna.

I Embla känner jag bara en klump och den ligger djupare. Hon är inte alls lika stor som Sibel och Fryla. Embla har suttit i gallerbur under rymningarna så att det är en senare parning med annan hane är uteslutet (Om inte hennes burkompis Ella egentligen är en Elliot, _Charlieeee…?Tungan ute)

Antingen är hon inte dräktig och det är typ hennes magsäck jag sitter och bebispratar med, eller så är det bara en unge och de fick verkligen till det i sista sekunden. Osannlikt men inte omöjligt. Hon har bara gått upp 200g.

Blir det en unge är iaf namnet klart, Enigma….

Jag känner mig bara hemskt osäker på henne just nu och tvivlar på mig själv… Rynkar på näsan "Visst kände jag klumpar förut, visst var det där en spark…? Osv."

_Charlie
2012-09-01 18:50
#53

Haha jag var tvungen att gå och kontrollera - nej, Ella är en Ella! Flört


_Charlie
2012-09-01 21:08
#54

Hur går det för era blivande små mammor? :)

Här har jag vägt Haiya igen och hon tappar fortfarande vikt. Hon springer just nu på golvet här hos mig för att få lite ombyte från buren, och kanske förhoppningsvis snabbar på förlossningen lite. Minns att de tvingade mig gå runt och titta på tavlor i korridorerna på förlossningen. ;)

Ungarna lever lajbans i magen och jag tror att det är stora barn. Det känns verkligen som att en unge sträcker sig från sida till sida. Vet inte om det är möjligt, om inte är det 2 väldigt synkade ungar! :D


jezzijezz
2012-09-01 21:10
#55

# 54

Spännande! Glad

Annons:
Lyan
2012-09-01 21:47
#56

Nu har Dovv ploppat :-D 3 små UNDERBARA stora bebisar blev det, fast två var hanar så de måste tyvärr säljas :'( En egen tråd för dem kommer

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lixim
2012-09-01 21:55
#57

#56 grattis!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

_Charlie
2012-09-01 21:55
#58

#56 GRATTIS!!! :D


Lyan
2012-09-01 22:43
#59

Tack :-D :-D

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
2012-09-01 22:43
#60

"!I/&¤U"%/¤U vad sur jag är på iFokus ERRORsida hela tiden! Nu försvann hela mitt långa inlägg med alla bilder och jag får göra om. Tack iFokus för att ni är så snabba på att fixa fel. Skrikandes


Lyan
2012-09-01 22:45
#61

#60 Därför kopierar jag Alltid texten innan jag postar

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
2012-09-01 22:46
#62

Här kommer bilder från vår dag. 67 dygn avklarade! :D

Gröt med banan och morot är smaskens!! :)

Haiyas lilla bur har fått en inför-förlossningen-städning. Gallskrik för att det inte finns något spån undanbedes, jag skulle inte heller vilja föda barn med hela hönan full av spån. Haiya mår inte bra heller och har nog inte planerat en grävstund inom det närmsta. Hon får spån när hon flyttar tillbaka till sin riktiga bur. ;)

Full speta för att undersöka. Bra Haiya, rör på dig så kanske både aptit och ungar kommer igång. ;)


Annons:
_Charlie
2012-09-01 22:47
#63

#61 Ja, jag får börja vänja in det också. Måste vara ett enooooooormt fel som ingen kunnat fixa på typ ett halvår.


_Charlie
2012-09-01 23:02
#64

H är nu öppen ca ett och tre fjärdedelar bak, och ett och ett halvt fram.


[jejjas]
2012-09-01 23:03
#65

Här kan något bra på g, akta är fruktansvärt orolig nu i kväll får kolla henne i natt bär jag ändå går upp med dottern :) här behövs inte ställas klockor för väckning när man har en 7 v bebis :)

Eulwen
2012-09-01 23:15
#66

Jag vet varken ut eller in längre om Embla. Seriöst, jag blir galen. I ena stunden är jag övertygad om att det kommer en liten unge i natt och andra så tror jag inte ens hon är dräktig längre. Om hon ens var det från början.

Stööööön!

Den länge (!) planerade kullen uteblir, men två tjuvparade madamer vaggar istället runt stora och glada. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men men, den 5e sept är inte långt borta! Och kommer de på dag 68 är de här redan i övermorgon. Glad

Funderar på om jag ska PETA in Embla hos magpajsarna istället så småningom och försöka med en annan hane eftersom jag ändå beslutat mig för att inte fortsätta med himmisarna. Hon är så fint typad och jag vill verkligen ha hennes huvud, öron och ögon med.

Eulwen
2012-09-01 23:16
#67

Och skulle man nu skriva ett lång inlägg och sidan kraschar så trycker man på vänsterpilen i övre vänstra hörnet och backar ett steg så återfår man allt man skrivit innan man postat det. Iaf på min dator. Glad

_Charlie
2012-09-01 23:17
#68

#67 Gjorde det. Blankt. :/


Eulwen
2012-09-01 23:26
#69

#68 Skit.

BLÄ känner jag nu.

Annons:
_Charlie
2012-09-02 00:35
#70

E, jag tror… och nu är ju inte jag någon supererfaren expert här… att du inte skulle haft någon tvekan alls idag om hon var dräktig. Det spelar ju liksom ingen roll hur många magar man känt på förut, en fullgången dräktig mage går ju inte att ta miste på. Jag tror inte ens det är möjligt att inte känna något om det så bara är en enda unge i magen, om man verkligen känner.

Det finns ju de som missat en dräktighet eftersom honan varit så liten, men de har ju inte vid BF letat utan redan då gett upp hoppet om dräktigheten för länge sedan och ställt in sig på detta, och därmed inte haft något att leta efter.

Är hon dräktig har hon ju gått hela 73 dygn idag.

I vilket fall som helst så lär du ju få veta det väldigt snart. Jag tror inte jag sett någon som fått så sent, jo en läste jag om som fick på dag 74. ;)


Eulwen
2012-09-02 00:48
#71

Jag vet. Hon har ju ändå gått upp 200g sedan hon satt med hane och kula har hon. Tvivlet har funnits där några dagar nu när jag så tydligt sett hur stora Sibel och Fryla blivit den senaste veckan. Ändå kan jag inte sluta hoppas…. :-/ Kan ju gömma sig en liiiiiiten där…. Säger hoppet, inte logiken. I morgon bitti ger jag upp helt men jag har redan börjat fundera på vad jag ska göra med henne istället.

_Charlie
2012-09-02 00:52
#72

Sitter det en liten parvel i buren i morgon så gör det. :)

Kan man mixa magpie+helsvart förresten?


Eulwen
2012-09-02 00:57
#73

Ja, fast det dröjer ytterligare någon generation parat med magpie innan det blir "nåt". Nu har ju jag sån tur att jag vet vad hon bär på c-locus, vet man inte det är det lurigare dock.

_Charlie
2012-09-02 01:10
#74

Ah, okej! :)


_Charlie
2012-09-02 01:11
#75

Nu har Haiya och jag krypit in på dygn 68!

Nu är "vi" fullgångna! :D


gnagarlover
2012-09-02 08:30
#76

nu har mimmis anlänt=)) 5st.varav 2 var döfödda=(( men de 3 som e kvar kommer det bilder på snart=))

Annons:
carsbo
2012-09-02 09:30
#77

Jag tror nog att charlies ungar kommer idag;-) de kommer säkert på eftermiddagen.dina grisar har varit udda med saker så varför ska hon föda på normal tid;-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

gnagarlover
2012-09-02 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

gosse nr1

gnagarlover
2012-09-02 09:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

gosse nr2

gnagarlover
2012-09-02 09:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

gosse nr3

esvard
2012-09-02 11:52
#81

Grattis till gossarna gnagarlover :) Jättefina små grisar!

_Charlie
2012-09-02 12:06
#82

Så söta pojkar Gnagarlover!! Grattis! Tråkigt med de andra 2 bara. :/


_Charlie
2012-09-02 12:08
#83

#77 Haha jag hoppas du har rätt. Dag 68 nu, nu är ni välkomnma ut  bebbar små! :D

Har inte känt på henne ännu idag, jag råkade sova till kvart i tolv. Förvånad Min kropp behövde nog det efter denna veckans minimala sömn men oj så mossig man blir i huvudet av att sova så länge! :D


Annons:
jezzijezz
2012-09-02 14:05
#84

# 76

Grattis till småttingarna = )

[jejjas]
2012-09-02 15:32
#85

Inga ungar här i natt :( men båda honorna ökar stadigt igen =) Zuck har tagit igen dom nästan 200g hon tappade =D men det är klart dom står i köket så jag matar dom stup i kvarten med ;)

wingren
2012-09-02 15:55
#86

Supersöta bebisar! herrejisaness! Är det texel eller vad är det? :)

_Charlie
2012-09-02 18:39
#87

Jaha… nehe… det blir väl ingen dygn 68 kull då da. Foten i munnen


gnagarlover
2012-09-02 18:42
#88

lunkaryor=))

gnagarlover
2012-09-02 18:42
#89
marsvin-90
2012-09-02 18:51
#90

Nu håller Lady på att föda sina ungar såg när 2:a o 3:dje ungen kom ut. Precis fått av hinnorna på 3:dje ungen får se om de kommer fler! =)

Annons:
godisgrisen
2012-09-02 19:24
#91

… och vips så hade Caps fått fyra fina bebisar! Glad

Tre black magpie hanar och en halequin hona som tokigt nog är jättemycket vitfläck. Bra vikter runt 90g och allt ser bara bra ut. Undrar om jag gjort något tokigt när jag skrev in parningen for de ser inte prematura ut.

Åh de är så fina! Fast ännu så är de väldigt blota och buckliga!

Aristarcos
2012-09-02 21:07
#92

Grattis till ungarna godisgrisen, marsvin-90 och gnagarlove önskar er lycka till med bebisarna.

[jejjas]
2012-09-02 21:41
#93

Nu för ca 5 min sen födde Akta 3 ungar missade 2 men som tur va jag med när den 3 kom den satt fast så fick hjälpa den ut, alla 3 är svaga så de har nog varit en jobbig förlossning, har fått gnuggat och slunga alla 3, den sista ungen fick jag blåsa liv i för den va helt livlös när den kom ut. I bland är det jobbit att få kullar

godisgrisen
2012-09-02 21:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Nu har de torkat. Skrattande

Sandra-B
2012-09-02 22:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

Grattis till alla bebbarna ni som har fått tillökning idag! :-)

Bara så att ni vet så längtar jag absolut inte ännu mer efter Alice bebbar nu när jag läser om era småttingar och ser bilder på dem, så det så! ;-P *försöker verka övertygande*

_____

Idag är det exakt en vecka till Alice är beräknad att föda. Det verkar som att hon har börjat äta mer av sig själv i buren, hon är inte lika hysterisk i sprutan med fortimel men hon fortsätter att (mycket) långsamt öka i vikt. Under natten ökade hon sex gram, nu ligger hon på 404 gram plus sedan parningen.

Bebbarna sprallar på bra i magen, men Alice verkar inte lika besvärad av det längre så det är kansek som de legat och tryckt illa i henne innan men nu har de kommit på ett bättre sätt.

Hon är öppen ungefär ett halvt finger bak och har även börjat att öppna sig ite fram.

En nytagen bild på min lilla snutta bifogas :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-09-02 23:09
#96

Grattis till alla bebisarna!! :D

Själv har jag gått sjuhundra promenade in till Haiya och har börjat upprepa mantrat "säg att hon föder nu säg att hon föder nu" innan jag kommer fram och ser att hon bara ligger och tittar på mig.

Två fingrar bak nu och ett fram.

Nu klättrar vi in i dygn 69…..


Lyan
2012-09-02 23:20
#97

Grattis till alla bebisar :-D Det blir massor av födelsedagsbarn den  andre september! Även min Ellen fyller idag. Fyra år, tänk vad tiden går!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Eulwen
2012-09-02 23:37
#98

#93 Vilken tur att du kunde hjälpa till! Blir rätt nervös när jag läser det där, dels för att man kanske inte är där just när hon föder men också för att man måste klara av att hålla huvudet kallt och kunna hjälpa till om det behövs. Veta vad man ska göra. Dag 68 här nu, båda äter glatt och är pigga.

jezzijezz
2012-09-02 23:40
#99

Stort grattis till alla som fått bebbar!! Glad vilken babyboom det blev nyss hahahaha

[jejjas]
2012-09-03 05:24
#100

#98 det va en slump att jag kolla ner i buren bara, och rent tur att jag vet hur man ska göra har varit med om andra djur födslar där bebisarna kommit baklänges eller inte andars, men jag är ganska säker på att dom skulle behövt ett par dagar till i magen, lite vingliga på benen än, men varma å torra, hade jag inte satt henne i en transport i går hade dom inte klarat sig över natten ens. Men nu torra och vägda och dubbel kollat kön :) väger 79 och 2 st 80 g två honor en hane :) .får bara hoppas att zuck knippet lite till då hon hjälpte till att tvätta dom :s

[jejjas]
2012-09-03 06:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

bjuder på en dålig mobil bild ;)

hane hona hona

_Charlie
2012-09-03 09:23
#102

Gissa vem som har ploppat 3 alldeles otroligt vackra och pigga och friska bebbuttar??? Skrattande


carsbo
2012-09-03 10:22
#103

jaa grattis charlie!!Skrattandedet är du värd

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

_Charlie
2012-09-03 10:24
#104

Tack!!! :D Jag är så lycklig, trodde aldrig hon skulle hålla ut så länge! De är så små, jag blev förvånad över att vikterna var 80-90 gram, de ser mycket mindre ut. Inte en chans att de hade överlevt om de föddes förra måndagen.


Annons:
carsbo
2012-09-03 10:29
#105

vad är det för raser?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

_Charlie
2012-09-03 10:34
#106

Mamma nonself harlequin fast har en sheltiepappa och pappa self vit magpie. :) Jag hoppas att ingen sheltiepäls slunkit igenom men det får vi se. :)


Lixim
2012-09-03 10:55
#107

Grattis :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Eulwen
2012-09-03 12:57
#108

Grattis _Charlie!!! =) Bilder!! Blev det någon med magpie eller harlequinteckning?

gnagarlover
2012-09-03 15:20
#109

ojj ja har blivit gammelmormor=)) bilder snarast tack=))

Mirinda
2012-09-03 15:24
#110

STORT GRATTIS!

Glad Äntligen får du friska smågrisar….. Vi är så glada för din skull, Dumle, Gozo, deras husse och jag. Är så nyfiken på hur de ser ut. Visst lägger du ut bilder av dem snart?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

_Charlie
2012-09-03 15:30
#111

Tack så mycket allihopa! :D Och grattis till gammelmormortiteln Gnagarlover. ;) Och faktiskt gammelfarmortiteln till Arinah på Flockdjurs marsvin. :)

Jag har suttit hos tandläkaren i över 2 timmar för att laga ett litet sketet hål på sonen som inte bestämde sig för att sammarbeta förrän efter en timme och tre kvart, och har precis kommit hem med dundermigrän. Jag ska bara vila en stund, sedan får de komma upp för en snabb fotografering och förhoppningsvis könsbestämning innan de får hoppa ner och vila igen. ;)

Det finns inte ord att beskriva hur glad jag är över att kullen överlevde, jag var inställd på det värsta och hade glömt hur underbart det är när det faktiskt går bra. :)


Annons:
_Charlie
2012-09-03 15:31
#112

Haiya är förresten en underbar mamma och håller stenkoll på ungarna, och skyddar dom ordentligt under sin mage så man bara ser små runda bebisrumpor sticka ut på rad. Bedårande! :D


Tussa76
2012-09-03 15:54
#113

Hej!

Här väntas också en kull!

Vet dock inte exakt datum… men hon har en rejäl kula, och man kände väldigt tydliga rörelser redan för 3 veckor sedan. Hon går upp 15-20g/dag… så jag gissar på: När som helst!

Hon är en omplaceringshona, från början köpt i djuraffär. Ca 8 månader. Så snälla, håll tummarna att allt går bra!!

Oddsen är ju inte på hennes sida. Men hon verkar må utmärkt just nu iallafall!

Bild kommer…

jezzijezz
2012-09-03 16:18
#114

GRATTIS _Charlie!!!!!! Skrattande

Blev det nån miniPlura????

*skynda skynda med bilder* Flört

_Charlie
2012-09-03 16:22
#115

#114 Tack! Jag försökte få upp bilder i deras tråd nyss men får upp unknown error. :/


_Charlie
2012-09-03 16:23
#116

Provar här?


_Charlie
2012-09-03 16:23
#117

Ser ni också bara ett kryss?? :(


gnagarlover
2012-09-03 16:27
#118

jupp((

Annons:
_Charlie
2012-09-03 16:28
#119

NU funkade det och bebbuttarna har fått en egen tråd. :D


Sandra-B
2012-09-03 19:25
#120

Nu har tretton stycken av honorna fått sina ungar

Tjoffs Den 19 augusti fick Tjoffs två ungar, en texelhona och en död unge - se härför bebistråd.

Panpoxa Den 25 augusti fick Panpoxa tre stycken ungar, en hane och två honor - bebistråd här.

Kajsa Den 26 augusti fick Kajsa fyra ungar, tre hanar och en hona.

Humla Den 27 augusti kastade Humla tyvärr sina fyra ungar.

Wii Den 27 augusti kom Wiis bebis - se här för bebistråd. Aitlin _Den 29 augusti kastade Aitlin tyvärr sina fem ungar. 
_Här kan man läsa om mattes och Aitlins kamp, den 3 september orkade hon själv tyvärr inte längre. Aitlins minnestråd finns här :'-(Amexia Den 31 augusti fick Amexia tre ungar, en hane och två honor. Bebistråd här.

Dovv Den 1 september fick Dovv tre bebisar, två hanar och en hona. Bebistråd hittas här.

*Lady Den 2 september fick Lady tre stycken ungar, två hanar och en hona. Bebistråd här.__*

Mimmi Den 2 september fick Mimmi fem stycken ungar varav två stycken var dödfödda. Lever gör tre stycken lunkaryahanar.

Caps Den 2 september fick Caps fyra stycken ungar, tre hanar och en hona - klicka här för bebistråd.

Akta Den 2 september fick Akta tre stycken ungar, en hane och två honor.

Haiya Den 3 september fick Haiya tre stycken bebisar, här är bebistråden.

Nio stycken honor väntar fortfarande

Embla, beräknad till den 30 augusti

Zuck, beräknade till slutet av augusti/början på september

Sibel, beräknad till den 5 september

Fryla, beräknad till den 5 september

Alice, beräknad till den 9 september

Marsvin-90's Hona, beräknad till vecka 37-38 (10 september - 23 september)?

Amy, beräknad till den 11 september

Geisha, beräknad till den 14 september

Disa, beräknad till den 17 september

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

_Charlie
2012-09-03 20:34
#121

För 2 veckor sedan hämtade vi hem lånegrisen Chokladfabrikens Samsung för att hjälpa Coffee Break med en kull, och de flyttade ihop samma kväll. Dagen efter tyckte jag det var lite liv i buren, men tänkte att det beror nog på att de är nya tillsammans snarare än att CB skulle börja brunsta ett halvt dygn efter hon fick sällskap.

Men på dessa 2 veckor som nu förflutit har jag inte hört någon brunst eller parnings-jakt.

Det kanske blir en ny kull i listan snart då. En oktober-kull! :D


Jarlein
2012-09-03 20:48
#122

Finns ju en massa bebis trådar att titta på för tillfället.. Såå söta allihopa  :)

_Charlie
2012-09-03 21:18
#123

Jag flyttade ju ut Haiya till en ensam bur för en vecka sedan och har inte vågat sätta tillbaka henne igen med risk för att hon skulle föda.

Undrar därför när det är okej att sätta in Haiya och bebisarna till honorna?


Eulwen
2012-09-03 22:21
#124

#121

Haha! Samsung fick igång CB minsann, mhm mhm….? Flört Kan inte klandra henne direkt.

Tussa76
2012-09-04 10:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Usch så orolig jag blir…

Mini borde ju få bebisar vilken dag som helst. Jag har ju ingen aning om hennes bakgrund, eller när hon blev dräktig, men jag har känns tydliga fosterrörelser sedan 3 veckor. Den senaste veckan har hon ökat ca 15-20g/dygn i vikt. Men idag hade hon bara ökat 5g!

Hon verkar pigg och äter nästan konstant. Vilar såklart en hel del, för det är ju tungt, men tar ändå sina promenader runt i buren.

Behöver jag vara orolig för vikten?? Är så länge sedan jag höll på med avel och ungar att jag inte kommer ihåg hur det "brukar" vara…

Annons:
[jejjas]
2012-09-04 10:40
#126

Zuck är nu fullt öppen och borde få sina bebisar när som =) . Akta har fått flytta ner i buren igen med bebisarna, dom är fortfarande lite svaga i bakbenen men dom rör sig nu utan att falla om kull :) och Akta är noga med dom nu :)

gnagarlover
2012-09-04 18:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

upps har ju glömt o lägga in bilder på kajsas bebbarTungan utegosse nr1

gnagarlover
2012-09-04 18:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#128

gosse nr 2

gnagarlover
2012-09-04 18:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

gosse 3

gnagarlover
2012-09-04 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

tösen

Tussa76
2012-09-04 18:20
#131

#127  Jösses så söta!! Är det lunkaryor?? Den första killen tror jag är min favorit… älskar färgen!

Nu är jag ännu mer orolig…. Vägde Mini igen, för jag tänkte att det kanske är bättre att göra samma tid som igår. Och då visade det sig att hon inte hade gått upp någonting alls det senaste dygnet! Hon äter fortfarande mycket och verkar pigg. Är det normalt att det blir såhär i slutet??

Hon ser dessutom lite svullen ut runt könet och lite framåt under magen..

Kan det vara så att bebisarna är på gång, eller bör jag börja stödmata henne?? Hjälp!

gnagarlover
2012-09-04 19:29
#132

brukar bli en liten viktnergång på slutet.så länge hon äter o dricker e det ingen fara.japp det är lunkor=))

Annons:
Tussa76
2012-09-04 19:45
#133

Åh.. det låter ju lugnande :-) Tack!

Eulwen
2012-09-04 20:22
#134

Jaha, i morgon är det dagen D för båda mina töser. Dag 70. Sibel är gigantisk och Embla ENORM! Hon väger nu 1628g och är nästan lika bred som lång… Förvånad Båda verkar dock oförskämt pigga och äter bra ikväll. Får se om det kanske kommer något i natt nu då…? Jag är så less på att vänta…!!! Tungan ute

jezzijezz
2012-09-04 20:57
#135

# 134

Hihihihi ojjj jag det va sannerligen en vikt av guld! Håller tummarna att allt går bra å att du vaknar till ett gäng små bebbar Skrattande

Tussa76
2012-09-05 06:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Titta vad jag hittade i buren nyss!!

Både mamma och bebisar verkar må alldeles utmärkt! :-D

Bättre bilder och vikter kommer om en stund… och kanske kön med om jag kan se ;-)

jezzijezz
2012-09-05 07:47
#137

#136

Åh så söta! Grattis!! Glad

_Charlie
2012-09-05 07:51
#138

#136 Grattis! :D

E- NU har dom kommit! Eller? Skrattande


Eulwen
2012-09-05 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

C, NUUUUUUUUUUUUU har den ena kullen kommit!!! Skrattande

En betydlig smalare Sibel mötte mig vid utfodringen för en stund sedan. Inne i mystältet (á la _Charlie) satt dessa två och kurade.

En liten svart harlequin (jag tror pojke) och en Dew (jag tror flicka). Är inte hundra på könen för mina händer kunde inte sluta skaka…! Haha! Är såååå lycklig och lättad!

Harlequinen har ingen direkt teckning att tala om alls, inga rutor, inga linjer men otroligt söta fläckar i pannan. Båda väger 108g.

Annons:
gnagarlover
2012-09-05 09:31
#140

grattis=)))

Eulwen
2012-09-05 09:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

En till bild.

Sibel verkar ha tagit till sig dem, jag ska sätta mig en stund till och titta. Prillan, hennes burkamrat, är milt nyfiken och vill gärna titta på de små men respekterar mamma Sibel.

Och det här betyder ju att det är Qaramell och blivit pappa så ett grattis till farmor Arinah också! Som faktiskt är mormor också till kullen!

_Charlie
2012-09-05 09:38
#142

Vad roligt!!! Grattis till 2 underbara små bebisar! :D


Lixim
2012-09-05 09:39
#143

Grattis!

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

jezzijezz
2012-09-05 09:44
#144

# 139

Grattis till jättesöta bebisar! Glad

Tussa76
2012-09-05 09:56
#145

#139 Fantastiskt söta!! Grattis!!

Eulwen
2012-09-05 10:06
#146

Tack alla! =) Nu är det bara Fryla kvar, också beräknad till idag.

Annons:
Tussa76
2012-09-05 10:44
#147

Nu har Minis bebisar fått en egen tråd, med mer bilder, vikt och sånt…

http://marsvin.ifokus.se/discussions/50470e3dd4ebea75e700121d-minis-minigrisar?discussions-1

Eulwen
2012-09-05 14:04
#148

Två pojkar tror jag att det är (98% säker) nu när händerna slutat skaka! Skrattande

Men jag har en fundering… Den vita ser ut att ha BLÅ ögon?? Kan det vara möjligt?

_Charlie
2012-09-05 14:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#149

#148 Det har Boise också! Tydligen kan de få en blå cirkel i ögat om de har vita tecken runt ögonen. klicka på bilden så ser man bättre.


Sandra-B
2012-09-05 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Grattis till bebbarna, Eulwen och Tussa76! :-)

_____

Här är vi (Alice) nu på dygn 66, fyra dagar kvar med andra ord :-)

Ungarna har garanterat börjat sjunka ner för nu äter Alice som bara den, 15-20 gram ökar hon per matning nu, vilket jag är väldigt glad för.

Igår fick Alice en egen "gissa antal ungar-tråd" som hittas här för den som är intresserad.

I framfogen är hon fortfarande öppen cirka ett halvt finger, i bakfogen har hon nu öppnat sig ungefär ett och ett halvt finger.

Om inte Alice börjar må dpligt så hoppas jag att ungarna håller sig kvar inne i magen tills åtminstone på lördag, det skulle nog göra dem bra att vara kvar så länge som möjligt med tanke på att de förmodligen är ganska många och inte alltför stora.

_____

Ser att inlägget jag gjorde med uppdateringen av Kevin i måndags inte blivit publicerat…

I måndags var en riktigt bra dag här, vid 15-tiden fick vi äntligen hämta hem honom, efter nästan tre och ett halvt dygn på djursjukhuset och efter att ha varit nära att inte klara sig i fredags.

I söndags fick vi veta att de fått ge honom lugnande eftersom han ylat, skällt och varit allmänt stressad - något som gjorde oss överlyckliga eftersom det verkigen är Kevin när han är där (de brukar alltid få ge honom lugnande, men det hade inte behövts de andra dagarna för att han varit så borta…).

I måndags fick vi då äntligen samtalet att de ville prova att skicka hem honom, de var lite veliga om de verkigen skulle skicka hem honom eftersom de egentligen ville ha honom kvar för observation och intensivbehandling en dag till, men med tanke på hur stressad han var så tyckte de att det var bäst för honom att få komma hem.

Han hade inte ätit någonting alls på dessa dagar så han hade tappat ungefär ett och ett halvt kilo i vikt. Han var fortfarande lite dämpad och extremt trött när vi fick hem honom.

Han blev grymt glad när han kom hem till Albin och Love (de andra hundarna), då la han till och med upp svansen på ryggen och viftade lite glatt på den (till skillnad från när han såg oss… ;-P).

Igår (tisdag) så piggnade han på rätt bra och idag (onsdag) är han ännu piggare. Han sitter och piper när det är dags för mat (och han äter frivilligt en del av maten), när vi tar något att äta kommer han springande och hoppas på att något slinker ner till honom (vilket det ju givetvis gör…) likaså vill han gärna gå ut och gå (precis som han brukar vilja, men inte i måndags och tisdags) även om han inte riktigt orkar de rundorna vi brukar gå på rastningarna.

Det som de kommit fram till är att det var hans prostata som bråkade, den var rejält förstorad och även inflamerad (vilket kan förklara de vita blodkropparna i urinen som de först trodde var en UVI, vilket det kan vara men de tror inte riktigt det längre). Nu äter han medicn för att få bukt på detta och det verkar fungera bra. Skulle det bli problem igen så kan det bli tal om kastrering, men det är långt ifrån säkert att det behövs.

Oavsett så kan jag inte vara mycket gladare just nu, familjen är komplett igen :-D

Bilden på Kevin är tagen i måndags strax efter att vi kom hem, när han ligger i min säng och sover.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

gnagarlover
2012-09-05 15:09
#151

nu är sista kullen på g här.efter att ha gått nästan ett år med en hane och inte blivit dräktig så fick tindra flytta till filur så han inte gick själv eftersom jag trodde hon blivit steril då blåbär fått ungar med andra och även henne innan.

men filur va en filur och fick till det så nu har hon nog ca 14 dagar kvar hm…

tindra är teddy och filur teddypet så det kan ju bli några söta teddybebbar där.

håller nu tummarna att allt ska gå bra för henne

_Charlie
2012-09-05 15:46
#152

Håller tummarna att allt går bra för både dräktiga honor och hängiga vovvar. :)

Är det okej nu tror ni att sätta in Haiya och hennes 2 dagar gamla bebisar i en vanlig bur med Humla, som Haiya gick med fram tills för 9 dagar sedan?


gnagarlover
2012-09-05 17:09
#153

jajemen.ska gå bra=))

Annons:
_Charlie
2012-09-05 19:26
#154

#153 Tack! Tyvärr gick det inge bra. De släpptes ihop i en renstädad bur, och efter bara ett par minuter rök de ihop som in i norden. Riktigt han-bråk. De satt fast i varande och flög runt som en enda stor boll genom hela buren bland alla små bebisar. :( Jag slet ut Humla snabbt som sjutton och satte tillbaka henne till de andra honorna.

Fel? Ja kanske. Jag var rädd att bebisarna skulle skadas.

Va sjutton gör dom så här för, har dom redan glömt varandra?


gnagarlover
2012-09-05 20:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

hm…. konstigt.prova igen om några dagar på neutral plats.

här är bild på lilla tindra=))

godisgrisen
2012-09-05 20:01
#156

#139 Äntligen och grattis! Fast äh jag hade hoppats på att det var Samsung som fått till det men uppenbarligen inte… Nåja de är ju söta som socker i alla fall! :-)

#136 Grattis till sötungarna och välkommen till MiF!

Eulwen
2012-09-05 21:04
#157

#156

Tack! Fast jag tror, och hoppas, att Samsung fått till det med Fryla istället… Skrattande

Eulwen
2012-09-05 21:05
#158

#154 Det var inte så att det var ungarna de slogs om då? Den ena har precis förlorat sina och har förmodligen kvar hormoner i kroppen och den andra försvarar sina små?

_Charlie
2012-09-05 21:19
#159

#158 Det var min tanke också, för ungarna sökte sig snabbt till Humla, klättrade omkring henne och nosade henne i pälsen. Pang! Så satt Humla och Haiya ihop.


_Charlie
2012-09-05 22:18
#160

Hörrni, är det okej att ungarna efter 2 dygn inte börjat öka något i vikt ännu?


Annons:
[jejjas]
2012-09-06 05:52
#161

Börjar bli väldigt orolig för zuck nu :( för det första är hon väldigt stor och otymplig, sen märkte jag i går att hon börjat drägla :(, satte in stöd matning med en gång men min näring dryck är slut och även så min cc, beställer nytt nu men det kommer inte fören på måndag :(. Sen måste jag åka till föräldrana för å hämta ny närings dryck. Nu har hon fått kligröt med askorbin syra och honung. Aktad ungar har börjat röra sig mer nu. Stöd matat hanen, är helt hundra nu på att din är prematurer efter att studerat som ordenkligt i ett par dagar, men akta tar hand om dom fin, bara det att systrarna är lite starkare än brodern.

Sandra-B
2012-09-06 06:11
#162

Charlie

Det finns honor som verkigen inte vill ha sällskap när de har ungar, blir superstressade och/eller extremt vaktiga och bråkiga när andra kommer nära.

Att de inte har vänt på två dygn är inget som jag ser som alarmerande så länge som de är pigga och inte verkar uttorkade.

Tappar de i vikt eller står de stilla? Oavsett så borde de börja stabilisera vikten för att börja öka idag eller så tycker jag.

Om du känner dig orolig så kan du ge dem lite ersättning, jag gör så ibland när jag känner mig nojjig. Ger då en unge lite grann (inte alltför mycket) och sen någon timme senare får nästa etc, så att inte alla blir mätta samtidigt så att ingen försöker att dia, samtidigt som jag vet att de fått i sig lite vätska och energi och själv kan vara lite lugnare.

#161

Fy vad trist med Zuck, hoppas att det löser sig för henne. Hoppas även att du får tag på, vad det nu är du brukar mata med (fortimel?), under dagen.

Jobbigt med Aktas ungar också, men de blir ju starkare för var dag som går och har de nu klarat sig i över en halv vecka så borde oddsen vara på deras sida tycker jag, speciellt om du nu hjälper till att stödmata dem lite.

_____

Nu ska jag gå och väga Alice samt ge henne en omgång fortimel, innan jag tänkte bege mig till sängen en stund till.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[jejjas]
2012-09-06 06:47
#163

#161 ja käns lite sådäe :( jo det är fortimel jag brukar använda, fördelen är att mamma får det gratis från sjukvården, så jag kan hämta så mycket jag vill hos henne.

Jo jag känner det med men hanens bak ben bekymrar mig mycket. ska strax lägga upp en ny tråd med en vidio i

[jejjas]
2012-09-06 08:27
#164

Nu kommer zucks ungar :) en ute

Sandra-B
2012-09-06 08:38
#165

#164

Vad härligt! :-D

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Fridaaaa
2012-09-06 08:57
#166

Åh blir så bebis-sugen när jag ser allas bebbar. Dock väldigt svårt för mig att med få bebbar… hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[jejjas]
2012-09-06 09:00
#167

4 ungar blev det, fick hjälpa henne med den sista, hon började kasta sig åt sidorna så tog upp henne å maskerade magen neråt ut kommer en jätte bebis. Ska låta henne vara nu å bekanta sig med de små :) bilder kön å vikt kommer i en egen tråd senare i dag :)

Annons:
Binajis
2012-09-06 10:38
#168

#162 Jag är väldigt nyfiken på det där du skriver om att vissa honor verkligen inte vill ha sällskap av andra honor när de har ungar. Jag har aldrig upplevt det, kan du berätta om dina erfarenheter? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

_Charlie
2012-09-06 10:50
#169

#162

Efter en koll i papprena är vikterna:

Boise:
3/9 - 88 gr
4/9 - 83 gr
5/9 - 87 gr
6/9 - 88 gr

Baltimore:
3/9 - 90 gr
4/9 - 83 gr
5/9 - 83 gr
6/9 - 86 gr

Boston:
3/9 - 94 gr
4/9 - 87 gr
5/9 - 89 gr
6/9 - 91 gr

Nu när jag tittade på dom insåg jag att detta kanske är helt normalt. Att de står still eller bara ökar något gram per dag? Jag läste något om att de ska öka 5 gram om dagen, men de kanske inte gör det?

Jag kanske blev lite bortskämd med första kullen som bara var 2 stycken, och sköt upp i vikt som raketer båda två.

Ingen har dom har iaf vid en ålder på 4 dagar nått sin födelsevikt ännu, förutom Boise som jag tycker faktiskt ligger och tuttar precis jämt.


gnagarlover
2012-09-06 10:57
#170

ge lite majs o få igång mjölken lite till=))

_Charlie
2012-09-06 11:34
#171

#170 Jasså, funkar det? :)


[saphirasmarsvin]
2012-09-06 11:52
#172

NU äntligen kan jag också hoppa in i listan ;)

Jag har tyvärr inga parningsdatum, så BF är helt enkelt "kvalificerade" gissningar. 

Yellow är dräktig med Topaz och i kullen väntas Self cream & pew. BF början av oktober.

Valiona är dräktig med Swarowski och i kullen väntas Eng crested/Nonself black fox & otter. BF från och med andra veckan i oktober.

Madison är dräktig med Swarowski och i kullen väntas grey- och foxbärande Eng crested/Nonself black tan. BF från och med andra veckan i oktober.

---

Grattis ovanstående till era fina kullar!

Eulwen
2012-09-06 11:59
#173

Live-rapportering från GrisBB, här ploppas det bebisar! Skrattande

Fryla har fått fyra bebisar, två fortfarande blöta så jag kom nog ner mitt i. Antingen är hon klar för hon satt och åt, det är också möjligt att det kommer en femte för hon har lite mage kvar. Hon har krypit in i sitt mystält och bebisarna nu och det småpratas där inne. Vi var iväg hemifrån i lite över en timme och då passade hon minsann på. Jag anade det för hon verkade lite "påverkad" i morse, men åt glatt.

Jag kikade på bebisarna och man kan säga att det är en mycket intressant kull oQaramell är med största sannolikhet pappa till även denna!!

Tittade bara snabbt, men en är iaf silveragouti/white och en är black harlequin. Sen är det ytterligare en agoutibebis men jag kune inte riktig avgöra vilken färg (lemonagouti/cream eller buffagouti/buff om Q är pappa) och en som troligtvis är black/buff/white (liten bläs).

godisgrisen
2012-09-06 12:20
#174

#173 Grattis!

Det låter som hon är klar de brukar inte ta pauser. Lite tjock kanske? ;-) Bilder bilder bilder!

Annons:
Eulwen
2012-09-06 12:23
#175

Hajaa, lite tjock… Kanske. Dock var magen verkligen superstor så det är väl inte konstigt om det finns lite påse kvar precis efter. Glad

Ska locka ut henne med lite grönsaker och ta bilder och väga NU, så stanna kvar. Hehe.

godisgrisen
2012-09-06 12:27
#176

#17 Okej!

Eulwen
2012-09-06 12:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

B-kullen!

Från vänster:

silveragouti/white 106g

black harlequin (buff tror jag, inte creambas) 104g

buff/black/white 87g

buffagouti/buff eller lemonagouti/cream 90g

Kön vet jag inte än!

Eulwen
2012-09-06 13:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Spana in det här söta ansiktet!

[saphirasmarsvin]
2012-09-06 13:04
#179

#177; De är ljuuuvliga! Vilken tur att det gick bra med "buskullarna" :)

jefi72
2012-09-06 15:05
#180

Får också ansluta till den här tråden då jag sitter med en liten utbrytardrottning här med en stor mage. Tyckte hon var för liten att para, för låg vikt, men hon hade tydligen andra åsikter. Hon har börjat öppna sig så jag hoppas att det inte är långt kvar då hon blivit väldigt ointresserad av mat. Försöker trigga igång henne med allt möjligt och än så länge är hon pigg. Efter en spruta Fortimel, proviva eller vatten med askorbinsyra så äter hon lite grann själv. Är mest fundersam hur jag ska göra med höet. Färskt gräs och maskrosor äter hon en del av. /Jenny

Lixim
2012-09-06 15:10
#181

Snart är det dags för Amys små ungar att komma till världen. Amy har varit lite kinkig med maten de senaste dagarna så vi har mutat henne med massa godsaker, men hon äter bättre nu :)
Hon har totalt gått upp 297g under dräktigheten och magen har ''droppat'' och hon är öppen 2 fingrar. Hon ligger mest i sin mystunnel och har det gott medans bebisarna lever runt i magen på henne. Både jag och sambon gissar på att ungarna kommer i helgen. Jag hoppas vi får vara med vid födseln så vi kan hjälpa till om något skulle gå snett. Jag är extra orolig när det gäller förstföderskor. 3-4 ungar gissar vi på här hemma, har någon av er en gissning?
Någon ny bebismage bild blir det inte på Amy, jag vill inte ta i henne mer än nödvändigt nu.

Geisha beräknas föda om 8 dagar, hon öppnade sig tidigt men sakta. Trots magen är full av bebisar äter hon som en häst, de flesta honor brukar ju bli kräsna med maten den sista tiden av dräktigheten men inte Geisha. Magen är stor och spänd, det skulle inte förvåna mig om de gömmer sig 4-5 ungar därinne, vilket jag inte riktigt tycker om. Jag föredrar små kullar med 2-3 ungar. Är det stora kullar är risken högre för komplikationer under födsel och efter födsel, det är min uppfattning i alla fall. Speciellt när Geisha är förstföderska. Hon har ökat 427g under dräktigheten!

Disa har 11 dagar kvar och mår jättebra, magen är inte speciellt stor men jag kan känna tydliga sparkar från magen. Hon har gått upp 254g under dräktigheten.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Annons:
Sandra-B
2012-09-06 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#182

Idag hade Alice tappat massor i vikt när jag skulle ge henne fortimel vid 12:30-tiden.

Närmare bestämt runt 450 gram, men det var inte så konstigt för jag blev mött av dessa fyra underbara individer :-D

<3 Tre söta töser och en härlig gosse blev det på dygn 67 <3
Vilkter på 83 gram, 89 gram, 90 gram och 99 gram.

Märkte ingenting när jag hade ute och matade henne i morse, förutom att den ena sidan hade sjunkit ner rejält mycket och att hon inatt började få mjölk. Hon var inte mer öppen eller så.

Lite kul är att dessa är födda på samma dag som mormor Violets andra kull (första hos mig). De killarna fyller två år idag :-P
Är dessutom, sånär som på 24 dagar, ett år sedan senaste kullen föddes här och det var mamma Alice och hennes båda bråde som föddes då.

Fler bilder kommer i Alice "gissa antal ungar-tråd".

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2012-09-06 16:43
#183

#168

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska berätta :-P
Har haft nån hona som jag upplevt blivit oerhört stressad av sina burkompisar, när de har kommit för nära och då sprungit efter och bitit/jagat bort dem. Har då flyttat mamma och ungar till en egen bur och då har det blivit frid och fröjd om man säger så.

#169

Jag tycker inte att deras vikter ser onormala ut.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Binajis
2012-09-06 16:58
#184

#183 Jaha, vad intressant. Trist också, man kan undra varför hon upplevde det som stressande. Men huvudsaken det löste sig :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

jezzijezz
2012-09-06 17:41
#185

Grattis till er som fått nya små bebbar idag å igår Glad

_Charlie
2012-09-06 17:43
#186

#169 Okej, vad skönt. Satt i valet och kvalet i går kväll om jag skulle ge dom lite extra men var rädd för att jag skulle störa "amningen" så jag lät bli. Då behöver jag inte tänka på det just nu i alla fall. :)


Lyan
2012-09-06 18:49
#187

Grattis till alla bebisar!!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

_Charlie
2012-09-06 21:47
#188



Lite halvkassa bilder på kärleksparet CB och Samsung som snart gått ihop 3 veckor. :) Här ska det förhoppningsvis bli fläckiga rexbärare. :)

Samsung hälsar Hej Hej till matte Eulwen och före detta matte Godisgrisen!


Annons:
Eulwen
2012-09-06 23:00
#189

Sammy! Kul att få se honom igen, han saknas här hemma. Det där blir söta bebisar. =)

godisgrisen
2012-09-06 23:10
#190

Hej lille Samsung! Glad

_Charlie
2012-09-06 23:18
#191

Ja jag tror det kommer bli ordentligt snygga barn i den kullen. :)

Samsung är en riktigt skön lirare! ;)


Eulwen
2012-09-06 23:23
#192

Ja, han är cool. :-) Mjukismacho liksom. Och härligt biffig. Jag skulle dejta honom själv om jag var ett marsvin. :-P

_Charlie
2012-09-06 23:49
#193

Hahahahaha verkligen! :D

Han är dock inte riktigt lika biffig för tillfället, han har tappat en del. Antar genom resan, inneboende i växjö, resa hit, nytt inneboende, bo med ny hona etc. Jag brukar stoppa ner lite extra gott i deras bur och de har kraftfoder etc, men så du är beredd på att han nog är lite mindre när han kommer hem, om han inte ökar på igen här. :)


Eulwen
2012-09-07 10:48
#194

Ja resan tog nog en hel del på honom… =/ Men nu spårar vi lite ur här i tråden! Jag är övertygad om att han lägger på sig hos dig och det sista tar vi hand om här hemma. Sen är det nog slutrest för Samsung, verkar inte som att han är globetrottertypen.

Jag har ett kärt bekymmer. Jag vill så gärna spara en unge ur Frylas kull då jag tar henne ur avel nu och det finns TRE härliga bebisar att välja på! Alla har något speciellt och ok teckning för att sparas. Ljuvliga plåga! Tur man har tid på sig att vela. =P

_Charlie
2012-09-07 17:18
#195

Nu börjar det hända grejer! :D

Boise:
3/9 - 88 gr
4/9 - 83 gr
5/9 - 87 gr
6/9 - 88 gr
7/9 - 98 gr

Baltimore:
3/9 - 90 gr
4/9 - 83 gr
5/9 - 83 gr
6/9 - 86 gr
7/9 - 92 gr

Boston:
3/9 - 94 gr
4/9 - 87 gr
5/9 - 89 gr
6/9 - 91 gr
7/9 - 97 gr

Nu har alla passerat sin födelsevikt! :D


Annons:
Sandra-B
2012-09-07 18:01
#196

#195

Härligt! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

gnagarlover
2012-09-07 18:57
#197

gött=))

godisgrisen
2012-09-08 14:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#198

Jag gillar den här tråden. Hoppas den blir en evighetstråd.

Här är min kärlekstrio som ska göra bärare till vårt lilacmagpieprojekt.. Terabyte parades för en vecka sedan drygt och Pansy var brunstig igår men jag vet inte hur det blev med parningen faktiskt :-/ . Hon är väldigt dominant och jag är osäker på om Eliot vågade ta för sig.

Chokladfabrikens Pansy Parkinson, Niffers Eliot och Sch Gp Chokladfabrikens Terabyte.

Lixim
2012-09-10 13:21
#199

Inatt kl 04:00 kom Amys kull. 2 lakelands och 2 skinnys. Alla mår bra och har bra vikter. Bilder finns på bloggen :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

gnagarlover
2012-09-10 13:29
#200

grattis igen=))

[I love guinea pigs]
2012-09-10 14:59
#201

Härlig tråd! :)

jezzijezz
2012-09-10 17:48
#202

# 199

Grattis! = )

Annons:
Lixim
2012-09-10 17:52
#203

Tack :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[saphirasmarsvin]
2012-09-10 21:49
#204

#198; Åh, finaste Eliot! Det var jag som importerade en då 5 veckor gammal Eliot från Danmark en höstdag för snart tre år sedan. Det var aldrig meningen att han skulle flytta, men då han blev ganska tråkigt behandlad av sina förra burkompis och fann en god vän i bebispojken Orlando som var till salu, hade jag helt enkelt inte hjärta att skilja dem åt. De låg ofta och sov tillsammans och Eliot var så harmonisk i hans sällskap. Hoppas det blir finfina bebisar :)

Här hemma har det börjat röra sig även i min otterhona Valionas mage. Spännande är bara förnamnet, men samtidigt är jag lite orolig för hennes del då hon under tiden med hanen tappade lite massa och muskler. Hon äter åtminstone som en häst så än så länge känns det lugnt :)

marsvin-90
2012-09-11 06:38
#205

Nu har Miss Univers hona oxå fått sin bebis under natten blev bara en stor bjäse =)

godisgrisen
2012-09-11 17:13
#206

#204 Kul att få veta mer om honom! Han är väldigt vacker och matglad lugn och människovan men väldigt mesig i relationen till honorna. :-) Gullig kille men jag tvivlar lite på hans förmåga att para mina tuffa brudar. ;-)

godisgrisen
2012-09-21 12:08
#207

Inga fler som väntar kull nu som vill delta i denna spännande tråd?Glad

gnagarlover
2012-09-21 15:16
#208

tindra fick 5 dödfödda i söndags=(( var inte meningen att det skulle bli fler här=((

[Nova101]
2012-09-21 16:12
#209

Jag väntar en kull på min teddyhona Trudy! Skrattande Hon har 16 dagar kvar av sin dräktighet och väger nu över 1200 gram!

Full aktivitet i magen och Trudy är inte ett dugg brydd! Dock får sig burkompisarna en törn då och då.. speciellt dem "små" då Trudy verkar vara lite lättretlig men ingenting som jag behöver oroa mig över.

Det förväntas även lakeland i den här kullen!

Annons:
Arinah
2012-09-21 18:25
#210

Hills Creamba väntar bebisar som tidigast kommer 26/9 och jag tror det blir därikring. Lägger hit henne i tråden med tvekan då hon nyligen haft urinvägsinfektion men nu är symtomfri. Hon är dessutom väldigt stor och väger över 1500g. Är lite rädd för komplikationer. Men hon mår bra hittils, fast börjar bli lite kinkig med maten. Äter mest paprika och hö. Rally i magen är det iallafall.

marsvin-90
2012-09-21 18:35
#211

#210 Hon har sin mammas gener =) Hon låg mellan 1500-1600 vid varje kull =) Så då kommer de alltså lite släktig bebisar till mina små bebisar =)

Arinah
2012-09-21 19:04
#212

#211 Jo, det blir det:-)

Eulwen
2012-09-26 12:36
#213

#211 Creamba är farmor till alla mina sex ungar, så det är många "släktingar" i tråden. Skrattande

marsvin-90
2012-09-26 12:42
#214

#213 Åhhh vad roligt o höra! =D Då blir Ultimate farmors mor då till dina bebisar o hon e fortfarande i livet hos en av mina nära vänner =)

Eulwen
2012-09-26 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#215

#214 Jag skulle tycka det vore jätteintressant att få se bilder på Creambas föräldrar om du har? Glad

Smidigast kanske är att skicka på mail isf: elionor.jassis@gmail.com.

Jag tycker det är superkul att se bilder på föräldrar och jämföra, jag tror att Boo (alltså barnbarn till Creamba) har lite lakelandstuk, tänkter då främst på nosprofilen?

marsvin-90
2012-09-26 14:33
#216

#215 Har mejlat dig nu =)

Annons:
Eulwen
2012-09-26 14:59
#217

#216 Tack, det kom fram! =)

Arinah
2012-09-26 18:13
#218

Creamba kniper än, och det är nog bra om det går några dagar till. Hon är inte speciellt öppen, i allafall inte igår. Vill inte hålla på och känna för ofta. Magen har sjunkit något. Hon är ovanligt pigg och ffa hungrig. Och det är ju bra:-)Hoppas på 2-3 stora ungar. Första kullen hon fick var 5 småttingar, och 2 klarade sig inte då.

Eulwen
2012-09-26 19:08
#219

#218 Jag tycker det är lite spännande att se vad Creamba får, det är ju småsyskon till min jättegeting. Glad

carsbo
2012-09-26 19:31
#220

spännande Arinah, en liten flicka passande avel skulle vara välkommen här :-)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Picasso
2012-09-27 13:54
#221

Här väntas också en kull Glad

Mellan Rospiggens Best Buddy, teddy och Sigrid nonself.

Sigrid fick en kull för ca ett år sedan och då var det 5 ungar tror det blir lika många nu hon är enorm!

Hoppas på bebisar till helgenKyss

_Charlie
2012-09-27 17:30
#222

Jag hoppas kunna lägga till en kull här snart, men jag vill gärna känna lite sparkar innan jag ropar hej. ;) Ge mig någon vecka till. ;)


fossingen
2012-09-27 18:54
#223

Här väntas en :P


Annons:
Arinah
2012-09-30 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#224

Nu i morse har Cramba äntligen fött sin kull efter ha varit helt öppen i 2-3 dagar. Bakdelen var alldeles lös på henne så jag nästan trodde ungarna skull trilla ut av sig själv. Lite förvånade blev det bara tre stycken, pojkar allihop. Och inte jättestora med tanke på sin mammas storlek. Men inga fler ungar finns i lådan.

En av pojkarna verkar tyvärr skadad. Han är delvis förlamad. Om det är tillfälligt efter förlossningen, eller om det är permanent återstår att se. Blir det inte någon förbättring måste han ledsamt nog få somna in. Hans färg är helt oväntat Black/buff/white vilket leder till många tankar och funderingar. Väger 96 g

De andra två är vältypade (för att vara magpie) små black magpie på 85 och 95g.

Lyan
2012-09-30 12:48
#225

#224 Grattis till bebisarna! Men är inte pappan magpie? I så fall kan du inte få buff. Hoppas lillkillen kryar på sig iallfall!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Arinah
2012-09-30 14:20
#226

# 225 Jo pappan är magpie, men inte helt rena linjer. Mamma är harlequin men inte rena linjer. Det ser inte ut som cream, färgen är för mörk.Men det kanske var cream ändå. Hur som helst, lilla killen somnade in:-(

carsbo
2012-09-30 14:51
#227

Grattis arinah:-) inga för avel kanske men väldigt söta.synd på den lilla :-(

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Eulwen
2012-10-01 01:03
#228

Synd på lillkillen men grattis till de andra två. Det kunde väl egentligen inte vara någon annan färg än cream, om du inte haft någon harlequinpojke på rymmen in till Creamba. :-P

godisgrisen
2012-10-01 08:12
#229

#224 Så äntligen är de här! Grattis! Men beklagar den tråkiga förlusten. Fler än jag som får "harliepie" ser jag. ;-)

Här hos Chokladfabriken sattes ett nytt kärlekspar ihop i lördags. Det är GP chokladfabrikens Troja (ett cert) och Chokladfabrikens Space (två cert) båda nonself black magpie. Nu hoppas jag det blir något och allt går bra och att ungarna blir helt perfekta nonself black magpie. ;-)

Lyan
2012-10-01 13:11
#230

#226 Nej, vad tråkigt att han inte klarade sig :'(

Om pappan är magpie, crcr, så spelar det ingen roll vad som ligger bakom, är han däremot black/white med ett cd så kan han ge buff

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Eulwen
2012-10-01 13:16
#231

Ändrade mig, men vet inte om kan ta bort inlägg helt.

_Charlie
2012-10-01 13:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#232

Idag har jag utan tvekan hittat bebisbullar i Coffee Breaks mage så Samsung var en snabb rackare. Dagen efter ihopsättning sådde han sina frön. ;)

Coffee Break, beräknad 29 Oktober får gärna läggas till hos mig i listan. :)

Jag passade på att fota kärleksparet idag. Coffee Break t.v. och Chokladfabrikens Samsung t.h.


_Charlie
2012-10-01 13:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#233

Pappa Samsung som börjar sin resa 60 mil hem om några dagar. Åhhh så saknad han ska bli! Gråter


_Charlie
2012-10-01 13:46
#234

Jag kan inte fatta att Haiyas kull är 4 veckor idag. Och ännu diar otroligt mycket. Ingen är hanig, alla diar ännu, ska jag verkligen separera dom idag? Känns så sorgligt. Rynkar på näsan


Eulwen
2012-10-01 13:56
#235

Är inte Haiyas kull ganska liten? Vad väger de?

Men Samsung kommer bli så välkommen hem igen!! (Tog du bilden med fish eye-objektiv eller, herregu vilken jättenos!) Haha!

godisgrisen
2012-10-01 13:57
#236

#234 SamsungKyss

Jag delade mina idag fyra veckor och en dag gamla. Ja fy det skär i hjärtat varje gång.Gråter De här diade också fortfarande alla fyra men dessa små hormonbollar till hanar har kurrat som galningar i flera dagar så det var nog dax ändå.

_Charlie
2012-10-02 07:53
#237

Hihi nej det var inget fish eye med den kameran, han ser ut så. haha! Iaf från den vinkeln. ;) SötSamsung!

Igår flyttade jag på ungarna. Först särade jag på Nelson och Hugo som avskyr varandra. Satte Boston med Nelson och Nelson fick tokflipp på Boston. Till slut fick jag ta ut lilla Boston igen. Provade då att sätta både Boston och Boise med Hugo, och Hugo var otroligt snäll mot pojkarna. Mycket nosande och uppspelthet men inte mer än så. Boise var nog mer på på Hugo än Hugo var på ungarna. Det har funkat funt under natten i hantrions bur, förutom att småpojkarna ropar mycket, troligen efter mamma.

Haiya och Baltimore fick flytta ner till honflocken och DET har gått allt annat än bra. Alla bråkar med Haiya, slagsmål hela tiden och hela tiden med en ny hona när jag kommer fram till buren, alltid Haiya. Baltimore satt intryckt i en hörna hela kvällen och in på natten. Till slut när jag hade försökt sova ett par timmar fick jag stiga upp och dela på buren så Haiya och Baltimore fick vara själva.

Vilket elände!


Annons:
Fridaaaa
2012-10-02 09:53
#238

#237 Naw Lilla Hugo, Pepsi är likadan.

Hmm undra varför dom ger sig på Haiya, lilla gumman<3 Hoppas det löser sig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
2012-10-02 10:09
#239

Hej Charlie!

Nu har jag skickat de två gamla PM:n på nytt.

Ser att du har håret fullt med separerande av marsvin. Vad fint att Hugo är en sån snäll "pappafigur" för smågrisarna.Glad

Det vet du väl hur vi människohonor blir när vi ska konkurrera med varandra. Vi är ju klart värre än killar, om vi nu ska generalisera för resonemangets skull. Visst är det så att Haiya varit ifrån honflocken ett tag? Kan det vara så att hon helt enkelt måste hitta sin plats och status i flocken på nytt? Du ska se att det sätter sig om dina honor får lite tid på sig. Jag håller tummarna.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

_Charlie
2012-10-02 14:11
#240

Ja jag tror att det nog kan vara som du säger Mirinda, hon har varit ifrån flocken i mer än 5 veckor, och nu har hon dessutom sällskap av sin unge som jag antar att hon skyddar. Det är dessutom lite trångt just nu eftersom en bur tas upp av en ensam pojke. På fredag kommer antalet marsvin minska ner då flera ska till nya hem, och det blir lättare att hitta balans i grupperingarna.

Tyvärr kommer inga PM fram från dig Mirinda, jag vet inte varför. Jag provade nu att skicka ett helt nytt PM till dig ist, kika om det kom fram och om det går att svara på det. Annars kan du maila mig ist, adressen står på myshemsidan. :)


[Nova101]
2012-10-02 14:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#241

Idag är Trudys små bebbar hela 6 dagar gamla, båda ligger på 160 gram nu! Ville bara bjuda på en bild sen frukosten imorse, då båda tuggade i siglite spetskål med dem andra vuxna! Skrattande

godisgrisen
2012-10-02 15:25
#242

Här var det parning i morse så om tio veckor kommer storken till Chokladfabrikens Ynk (nonself black magpie) och Niffers Eliot (nonself lilac fox).

Eulwen
2012-10-02 15:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#243

Mina bebbuttar har idag fått lämna sina mammor (utom Boo som är enda flickan) och flyttat ihop med lekfarbror Pralin - "Papa Bear" som blev överlycklig över att få småpluttar att ta hand om. Glad Goare marsvin finns inte, vore jag ett marsvin skulle jag gifta mig med honom, en riktig machomjukis.

Tog lite bilder, svårt med ljus på golvnivå så där så lite suddigt blev det tyvärr.

Eulwen
2012-10-02 15:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#244

En till. (Resten finns på min hemsida.)

Annons:
Mirinda
2012-10-02 23:41
#245

Hm, tur att man har ett par hanar…… Det är så härligt att se de goa smågrisarna ni har fått. Jag behöver inte få bebislängtan, för här finns ju inga honor alls. Kan förstå att ni som har marsvinstjejer som får småttingar får vara med om något fantastiskt. Det är väl därför ni står ut med väntan, oro och ibland den sorg det är att mista såväl ungar som dräktiga honor. Går det bra är ju lyckan stor.

Det var inte så länge sedan våra pojkar var så där små och söta. Ett år har snart gått sen de kom till oss. De håller på att bli vuxna nu. Men jag minns hur det var när de rymdes i min hand. Att man kunde fästa sig så….. Det är ju inte mina marsvin, egentligen. Det är ju min son som är husse. Men pojkarna i buren har liksom knipit tag om hjärtat på mig.Glad

Hoppas era telningar växer och frodas. Jag har följt er tråd ända från början. Det är så kul att titta in och se alla nytillskott.

#240 Charlie; når dig inte PM-vägen. Ska pröva att maila. Jag skrev en  korgbeställning direkt i din säljtråd.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

godisgrisen
2012-10-04 08:50
#246

Nu börjar nedräkningen här Sch Gp Chokladfabrikens Terabyte är dräktig. Ännu kan jag inte känna några fosterrörelser men innom en vecka räknar jag med att få de bevisande sparkarna då kommer hon att flyttas över till sin honflock. Magen är stor hård och knölig viktuppgången är markat ca.200g sen hon sattes med hanen Niffers Eliot. Så runt den 7e oktober väntas en kull med lilac magpiebärare!

Två helt nyparade honor har vi här också Chokladfabrikens Ynk som parat sig med samma kille som Terabyte där väntas bärare och Gp Chokladfabrikens Troja som igår parades av Chokladfabrikens Space där väntas nonself black magpie. Dessa kullar förväntas komma några dagar innan Lucia. Så skönt att ha parningsdatum. Kanske men inte troligt så är även Chokladfabrikens Pansy Parkinson också dräktig med Niffers Eliot men det mesta talar emot det…

_Charlie
2012-10-04 08:54
#247

#246 7 November va? Annars borde du nog känna sparka idag. ;)


carsbo
2012-10-04 09:29
#248

Det börjar nog bli dags för en ny tråd då denna är mycket tung o ladda Tungan ute

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

godisgrisen
2012-10-04 09:31
#249

#247 Ja jag är hopplös. November så klart!

_Charlie
2012-10-04 09:38
#250

#248 Vi kan väl hålla ut ett tag till, eftersom det lär bli väldigt många såna här trådar. Så slipper man hoppa runt bland massa halvfulla trådar när man vill titta tillbaka sen. ;)

#249 :D Ibland blir det rörigt. ;) Kul att vi väntar kull så nära varandra igen! :)


Fridaaaa
2012-10-04 09:39
#251

#250 Dock låses tråden vid 300 kommentarer vilket inte är så många till  :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
_Charlie
2012-10-04 12:09
#252

Det vet jag, då kan vi väl lika gärna fylla tråden innan vi skapar en ny. ;)


_Charlie
2012-10-05 20:50
#253

Idag har Laptop och Boise flyttat till kära MIF'are, och Samsung har börjat sin resa hem till storstaden igen. Usch så tomt det är här. :( Baltimore skulle flyttat med Laptop men tråkigt nog har hon inte klarat flytten till flock bra utan har tappat enormt i vikt, och låg på ynka 186 gram i går kväll, nästan 5 veckor gammal. Så hon får stanna kvar hemma så länge hon behöver för att må bra innan hon flyttar efter Laptop.

Jag har flyttat över henne till CB som blev ensam när Samsung åkte, och CB är väldigt jagig på henne men jag ska ge det kvällen och se hur det artar sig. Jag tror det vore bra om de 2 delar bur, som behöver all lugn och ro de kan få. Så kan de andra fjant-tjejerna reta varandra bäst dom vill. ;)


_Charlie
2012-10-05 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

Ikväll fick lilla Baltan extra energi av matte i form av banangröt. MUMS tyckte Baltimore men oj så kleeeetiiiigt!! :D


Picasso
2012-10-06 11:03
#255

Idag kom ÄNTLIGEN Sigrids ungar alldeles nykläckta är dem ♥ Fyra än så länge, finns kanske en kvar men jag är så nöjd med dessa fyra två verkar vara Golden/white och två är lite osäkert vad de har för färger kan vara black/golden men de kan även vara goldenagouti. Sigrid får pyssla med sina ungar ifred nu några timmar sen får jag se vad de två är för något.

Kommer en egen bebistråd med bilder senare idag♥

_Charlie
2012-10-06 11:05
#256

#255 GRATTIS! :D


Picasso
2012-10-06 11:12
#257

#256 Tack Skrattande

Boise hälsar att han mår bra ;)

jezzijezz
2012-10-07 23:09
#258

*heja heja Baltimore*….längtar massor! Kyss

Annons:
Upp till toppen
Annons: