Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 7868 ggr
Svado
2014-04-05 13:53

Varför vibrerar marsvin?

Ibland när jag håller i mina marsvin eller klappar dom så vibrerar dom i hela kroppen, en liten kort stund, o sen slutar dom o gör det igen ibland.

Är de rädda eller vad?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
marsisen
2014-04-05 20:03
#1

mina marsvin brukar göra det när jag klappar dom, så det kanske är för att de tycker det är skönt? men är inte säker🙂

Eller för att dom fryser, vissa djur skakar musklerna för att få värme.

animal power <3

emmaaslund
2014-04-05 20:42
#2

En kort vibration i kroppen kombinerat med ett kurr är ofta obehag. Av känsla eller ljud. Det kommer gå över, fortsätt hantera dem som ni gör :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Svado
2014-04-05 22:08
#3

Okej!

Ska tänka på det :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Chip&Dale
2014-08-19 19:32
#4

Bra att veta. Synd dock för jag hoppades på att vibrationen va för att det tyckte om det hahaha men men bara att fortsätta då.

Binajis
2014-08-19 19:56
#5

Marsvinsungar som kryper in under mamman för att dia kan göra dessa ljud, och det tolkar jag som ett välbehags-ljud. För oss låter det likadant som det korta kurret vid plötsliga ljud (obehagskänsla), men i marsvinsöron kanske det inte alls låter samma och har därmed olika betydelse. Marsvin man kliar och som låter sådär tror jag myser, i likhet med marsvinsungar hos sin mor :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Eulwen
2014-08-19 20:28
#6

Fast kurret och vibrationerna är inte samma sak? Min kan vibrera utan att låta, hela kroppen vibbar till kort och sen upprepar de det. När de känner obehag eller är rädda för något.  Det är helt tyst. Min gissning är att det är ett diskret sätt att varna andra marsvin i sin närhet.

Annons:
JonnaCecilia
2014-08-19 21:38
#7

Mina har gjort vad jag uppfattar som samma vibrationskurr både när jag tar kort på dem (ogillas) eller annat "konstigt"/oväntat ljud och när de får mat ibland och hugger in på. Så det verkar bero på situationen om det är positivt eller negativt, som #5 skriver…

Binajis
2014-08-20 10:31
#8

#6 Då har vi olika erfarenheter. Om någon i min flock reagerar på något ljud (exempelvis) ger hon ifrån sig ett relativt högt kurr och POFF, så kan alla vara försvunna in i något hus. Jag upplever det inte som så tyst :) Utan faktiskt mycket likt mys-kurret.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[AnimeV4]
2014-08-20 23:25
#9

#8 Känner igen mig! Det vanligaste tillfället det korta kurrandet uppstår är om marsvinen hör att man skramlar med nycklar, hostar, nyser eller smäller med något. Jag misstänker att detta är främmande ljud = fara och att det ljudet de ger ifrån sig då är ett varnande ljud. Dock så kan den ena hanen tycka att en hostning eller en smäll ifrån diskmaskinen eller köksfläkten = mat, så jag undrar ju lite hur de tänker knäppisarna 😃

Eulwen
2014-08-21 10:30
#10

#8 Fast det är olika, inte samma ljud. :) När mina är stressade (jag har ett par individer som är lite nerviga) så vibrerar/darrar de i händerna på mig. Om t.ex. en av dem sitter hos mig och katten kommer för nära, då drar de "ihop" sig (drar in huvudet, gör sig runda) och börjar darra/vibrera. Och det är rytmiskt. Darrar till, sitter still, darrar till. Och är helt tyst. 

Det varningskurret du beskriver är ju ett kurr, inte vad jag menar med vibration. Kommer det ett högt plötsligt ljud så reagerar mina precis som dina. Vibrationerna ser jag mer som en reaktion på att de känner sig trängda/otrygga, inte när de blir hastigt skrämda.

Svado
2014-08-21 12:26
#11

Det jag initiellt menade med vibrerar, är att mina marsvin nångång nu o då inte gör ljud utan helt enkelt "huttrar" med hela kroppen.

Det kommer alltså inget ljud, inte kuttrandet/kurrandet som ni kanske menar, utan det är helt tyst o marsvinet bara huttrar till.

Det är iaf vad jag undrar över, vad det kan betyda.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Emblems
2014-08-21 14:34
#12

Mina marsvin gör båda dessa kombinationer som nämns i kommentarer ovan. Den lille kaxige gör kurrljudet då jag kliar honom på ryggen och i nacken, så det tolkar jag som välbehag. Min andre som kommer från ett annat hem redan som vuxen vibrerade sådär i hela kroppen då jag höll honom i knät och strök honom över ryggen. Han är otroligt skygg men efter åtta månader av varsamt hanterande har darrandet slutat helt och hållet och han kan istället lägga sig på mage och sträcka ut sig och njuta :) Men dock godkänner han bara klappar runt huvudet. Resten av kroppen är ännu inte helt ok enligt honom ;)

Så fortsätt att hantera ditt marsvin varsamt så kommer tilliten att ta över rädslan ska du se :)

Binajis
2014-08-25 23:46
#13

#10 Det har jag aldrig upplevt, trodde helt enkelt att du menade samma varnings-kurr som jag :)då låter det som du, Ts, upplever samma som Eulwen pratar om :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Annons:
Svado
2014-08-26 12:57
#14

Ja Eulwen beskriver precis det jag pratade om.

Min hona började huttra så där när hon fick sitta på en kökssoffa igår medans jag skulle klippa klor. Det tyckte hon kanske inte om :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Upp till toppen
Annons: