Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 448 ggr
skuttnos
4/18/14, 6:50 PM

Bråkande hanar..

För 3 dagar sen adopterade jag 2 marsvinshanar på 6 månader. De hade inte blivit välskötta hos förra ägaren, de hade långa krökta klor, hade aldrig varit ute på golvet och den ena har dessutom svamp såg jag igår. Han behandlas nu med pevaryl och fungoral. Men, nu till saken. Jag frågade ägaren om de gruffades eller om de kom bra överens. Det var inga problem alls sa hon. Men sen andra dagen här har de bråkat. Det kvittar om de är i buren eller på golvet, de jagar, nafsar och rider på varann ända tills den andra piper. De turas om att göra detta, även om jag tycker att den ena (han med svamp) är snäppet värre. De har inga sår så det är inga blodiga slagsmål än iallafall.. De hade bara ett hus när jag fick dem, så jag har byggt ett hus med två "rum" så de kan vara ifred, tänkte att det kunde hjälpa.. Vad kan man göra åt detta? Vill helst inte behöva sära på dem.. Tips mottages tacksamt…

Annons:
PiggieVille
4/18/14, 7:02 PM
#1

Vad du kan göra är att vänta :) De dem pysslar med är ett friskt och naturligt beteende. De har nu blivit tonåringar och håller på att göra upp rangen- vem som är boss i buren. Det du absolut inte ska göra är att sära på dem. De kan hålla på ett tag till, kanske tom ett par veckor, men sen kommer de att lugna ned sig.

skuttnos
4/18/14, 7:41 PM
#2

Tack för svar! Okej, då väntar jag och hoppas det ger med sig så småningom :) Ser så läskigt ut bara, man tycker ju synd om den som blir påhoppad.. :)

Emblems
4/19/14, 9:10 AM
#3

Min 6 månader gamla hane har gjort precis likadant mot min 1,5 åriga hane. De har skvätt en del spån och hackats tänder men nu har han äntligen lugnat ned sig den lilla kaxproppen :) så håll ut

Upp till toppen
Annons: