Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 790 ggr
crazyguinepig_lady
2014-04-18 21:07

Behöver hjälp!

Hejsan alla marsvinsälskare!

Vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag vände mig hit. Jag och min pojkvän skaffade Marsvin i september förra året. Båda hannar, dem var runt 3 månader när vi köpte dem. När vi köpte dem "lekte" dem med varandra och skuttade omkring tillsammans. I december förra året började dem bråka med varandra, alltså putta på varandra med nosarna(såg lite ut som de stångades). Nu har det förvärrats så pass att den ena har blivit biten i foten, den är svullen och har flera bitmärken på ryggen. Min pojkvän har haft marsvin tidigare och kan mycket om marsvin. Vi har den största buren man kan köpa i djurbutik, den tar upp en bit av köket men det är det värt(bor i en etta, lite svårt att hitta en större lägenhet i Malmö), jag har badat dem för att de ska lukta neutralt. Känns svårt när jag hittar bitmärken på den ena. 

Tacksam för hjälp och tips.

/ Sara

Annons:
Svarttusch
2014-04-18 22:21
#1

I en annan tråd skriver du att du har tre pojkar, har du alla tre i samma bur? Är det i och med det som bråken uppkom? För det kan vara svårt för hanar att vara fler än två och ska man lyckas med det behöver de stor yta och minimalt med saker att bråka om som t. ex få hus eller bara en matskål. 

Men är det bara de två du har i samma bur och de är i ungefär samma ålder kan det vara så att de inte hittar rätt i rangordningen. Ofta är det så att med hanar går det bäst om det skiljer lite i ålder så att det blir en naturlig rangordning. 

Jag har inte haft problem med hanar innan så jag har inte så många råd att komma med, men ville bara fråga om de gick två och två eller med den tredje.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

crazyguinepig_lady
2014-04-18 22:26
#2

Bråken uppkom innan vi fick den den 3:e och ja vi har dem samma bur. Men dem som redan bråkar rör inte den nya så att säga. Dem gosar med honom, men det är dem två äldre som inte kommer överrens.

Men tack i alla fall för tipsen, ska köpa något annat till dem så det finns tre "gömställen" att välja på.

Svarttusch
2014-04-18 22:40
#3

Var bråken lika illa innan den lilla kom? Du får nog förbereda dig på att antingen omplacera en (kanske en av de äldre) alternativt skaffa en till bur + burkompis för en av de äldre. För att det ska bli sår ofta är ju inte bra och kan ju bero på att de är så lika i ålder de äldre. Och när den lilla blir större kan det bli värre för att han också ska testa sin rang.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

crazyguinepig_lady
2014-04-18 23:46
#4

Tack för tipsen, jag har lite att tänka på nu. Vill ju verkligen inte omplacera nån av dem, älskar dem så fruktansvärt mycket alla tre. Fär verkligen tänka på detta noga.

idipidi
2014-04-19 08:13
#5

Dina äldre hanar är inte speciellt gamla. De är i en period med mycket hormoner då det kan bli litet tjafsigt. Tyvärr har du nog försvårat möjligheterna att de ska reda ut detta själva genom att sätta in en tredje hane. Kanske kan du dela på dem så att en av de äldre går med den lilla? Plocka ut den bråkigaste, kastrera honom och ge honom en flickvän. Men då krävs förstås två burar.

Hoppas att du hittar en bra lösning.

crazyguinepig_lady
2014-04-19 10:49
#6

Tack för tipsen

Annons:
Misarn
2014-04-19 16:34
#7

Vi hade samma problem, fast med tre jämngamla honor (6månader) det blev aldrig en naturlig balans i flocken med rangordningen att det slutade så illa att vi fick åka in till veterinären för alla bitmärken och sår som dom orsakade varandra. Vi testade allt, större bur,mer golvtid och mer gömställen m.m. men inget fungerade. Den sista utvägen var att dela på alla tre och omplacera två utav dom och skaffa en kastrat, men hoppas att det löser sig för dig bättre än för oss.

Upp till toppen
Annons: