Annons:
Etikettallmänt
Läst 303 ggr
BuGoG =)
2014-04-21 10:52

Mycket eller lite grönsaker? O.o

Heej!

Nu är det såhär att jag undrar hur mycket grönsaker man behöver ge egentligen till sina små grisar. På vissa ställen har jag läst att det är livsviktigt med grönsaker pga att dom måste ha rejält med C-vitamin. Sen har jag läst på en del ställen att det bara behövs lite grann för att dom ska få i sig tillräckligt med C-vitamin.

Det är inget akut jag undrar över eftersom mina grisar älskar grönsaker så dom får ju ganska mycket varje dag. Jag blev bara lite nyfiken på vad som är sant ;)

Annons:
Fridaaaa
2014-04-21 10:54
#1

Ja det krävs inga större mängder av till exempel paprika eller vitkål dagligen för att de ska få i sig tillräcklig mängd.
Jag ger mina 1-3 sorter/dag,lite olika.

Det stämmer att det är viktigt för dem att äta c-vitaminrika grönsaker dagligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BuGoG =)
2014-04-21 11:01
#2

#1 Är det inte nån risk för marsvin att få munsvamp/nossvamp av paprika?

Fridaaaa
2014-04-21 11:04
#3

#2 Inte om man ger då och då, är om man ger mycket och ofta främst, men inte annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BuGoG =)
2014-04-21 11:06
#4

#3 Okej tack!

Arinah
2014-04-21 11:27
#5

Det viktigaste är att de får i sig tillräckligt med hö. Äter de för mycket grönsaker och blir mätta på det, äter de för lite hö. Mina får paprika 5-6 gånger i veckan och har aldrig haft munsvamp. Jag ger en grönsaksbit på morgonen och en annan sort på kvällen. Ffa får de vitkål, morot, broccoli och paprika. Jag är lite sparsam med broccoli och persilja då det verkar finnas samband med det och urinvägsproblem.

Bäst just nu är utegrönt. Gräs, maskrosblad, Kirskål och annat mumsigt. Fullt med C-vitamin just nu och det bästa dom vet.

Upp till toppen
Annons: