Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 950 ggr
skuttnos
2014-04-21 11:21

Kala fläckar..?

Haft mina grisar på 6 månader i snart en vecka nu. Redan andra dagen märkte jag att den ena hade några kala fläckar och ganska mycket mjäll. Han kliar sig men inte överdrivet mycket (haft ett marsvin tidigare som hade Ohyra och han kliade sig konstant). Misstänkte svamp och badade honom i Fungoral och smörjde med Pevaryl. Badet tog bort allt mjäll. Sedan blev jag osäker och bestämde att sluta med behandling och ringa veterinär imorgon istället. Vad tror ni detta kan vara? Burkompisen är helt symtomfri. Bilder kommer nedan!

Annons:
skuttnos
2014-04-21 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser han ut på baken

skuttnos
2014-04-21 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Baken igen

skuttnos
2014-04-21 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ljumsken

skuttnos
2014-04-21 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

På ena sidan

skuttnos
2014-04-21 14:36
#5

Någon som har lust att kolla på bilderna? :)

skuttnos
2014-04-24 18:51
#6

Puttar upp min tråd :) Idag var vi hos veterinären. Lillgrisen har blivit ännu fulare i huden, de kala fläckarna på baken har växt och har vita flagor. Det togs prov men veterinären kunde inte se nåt konstigt, men hon tyckte vi skulle behandla för skabb om det ändå kunde vara det. Hon tyckte att huden på de kala fläckarna kändes lite förhårdnad. Han kliar sig dock inte hysteriskt som de tydligen brukar vid skabb. Är det någon som har erfarenhet av nåt liknande? Hoppas verkligen medicinen hjälper nu, annars vete sjutton vad det är..

Annons:
Aristarcos
2014-04-27 10:02
#7

Det finns nog bara tre olika alternativ, skabb eller möjligtvis Ringorm eller vanlig svamp. Eller om det är en äldre marsvinshona kan de få urfällning helt naturligt om de får problem med hormoner. Men det brukar nog bara komma mindre snabbt.

skuttnos
2014-04-27 13:33
#8

Tack för svaret :) De är unga hanar. Än är det ingen skillnad.. De ska få andra dosen skabb-medicin om en vecka. Har det inte blivit bättre då får jag kontakta veterinären igen. Grejen är ju att han inte kliar sig så fasligt mycket, och svamp såg det inte ut som tyckte vet. Jaja, vi får väl se och hoppas vi får nån ordning på det..

idipidi
2014-04-27 14:27
#9

Kan också handla om hormonförändringar, stress m.m. Det ser varken typiskt svamp eller skabb ut, men lutar mer åt skabb i så fall. Är de bra i hull? Bråkar de? Håller tummar för att behandlingen hjälper.

22tlo00
2014-04-27 17:03
#10

Mina fick svamp som vi fick behandla i 2 veckor.

skuttnos
2014-04-27 17:09
#11

#9, Stress skulle det ju kunna vara, de har ju bara bott hos mig knappt 2 veckor och omplaceringen kanske var stressande. Dock "verkar" de inte särskilt stressade.. Jag tycker de är lite tunna, men enligt vågen har de normal vikt 902 & 998 g (kanske jag som bara haft tjockisar innan.. ;)). Bråka gjorde de som bara den första dagarna, men nu har det lugnat sig. Kan c-vitaminbrist yttra sig såhär..? Ingen aning om hur deras kost var tidigare, men fick uppfattningen att de mest åt morötter..

Upp till toppen
Annons: