Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 882 ggr
emmieerlandsson
2014-04-22 20:58

Mina marsvin springer bara iväg ifrån mig.

Hej, jag har haft mina marsvin i lite mer i en månad nu och de har börjat med att springa iväg från mig väldigt mycket nu när jag försöker plocka upp dem. Innan så har det inte varit så mycket de sprungit iväg utan jag har fått tag på dem och hållit i dem lite varje dag men nu är det bokstavligen omöjligt att plocka upp dem eftersom att de springer iväg hela tiden. 

Jag klappar alltid dom innan jag plockar upp dom så att de vet att det är jag medan jag pratar så de känner igen min röst och jag har aldrig handen lågt så att jag inte kommer ovanifrån och skrämmer dem men nu kan jag inte ens närma mig utan att de springer runt i hela buren för att undvika mig. 

Jag fattar inte varför det blev såhär helt plötsligt, är det en fas eller? Jag har inte kunnat hålla mina marsvin på nästan en vecka för att jag suttit i tjugo minuter och försökt få tag på dom men de vill verkligen inte.

Jag behöver hjälp. Tacksam för svar, Emmie :)

Annons:
Kaninhoppare
2014-04-22 22:47
#1

Nu är inte jag någon expert, men kan det kanske vara så att det är någon händelse som skrämt upp dem? Inte något som du nödvändigtvis gjort, men kanske vänner/familj som inte tänkt sig för? 

Eller så kanske dem fortfarande varit lite skärrade efter att ha bytt hem, men nu "vaknat" till lite. Det kanske är nu som det är dags att börja om tamträningen från början :)

(rätta mig någon om jag är helt ute och cyklar!)

Lycka till! :)

Medarbetare på Jättekanin

emmaaslund
2014-04-22 23:23
#2

Jag tror som #1 säger - nu har de vaknat till liv efter omställning med flytt. Fortsätt som du gör nu och tålamod är en fiskares bästa vän ;) Marsvin är ju flyktdjur ända in i benmärgenen så de kommer med största sannolikhet alltid att springa undan vid upplockning. Jag har bara 2 av 12 som ibland sitter stilla och låter sig plockas upp ur buren. Gör upplockandet så odramatiskt som möjligt genom att försiktigt fösa in dem i ett hus eller hörn och varsamt men bestämt plocka upp :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

emmieerlandsson
2014-04-22 23:49
#3

Tack så mycket, jag får väl försöka igen då. Får bara hoppas på att jag får tag på dem denna gången :)

emmaaslund
2014-04-22 23:52
#4

Man kan också försöka tänka på att skopa upp dem från sidan, istället för att plocka dem rätt uppifrån. Det tycks vara läskigare för dem att greppas ovanifrån.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Ellociraptor
2014-04-23 11:51
#5

Enda gången mina marsvin vill bli upplockade är om det vankas grönsaker, och till och med då kan de springa iväg. Jag brukar klappa dem, och lägga ena handen precis bakom huvudet och hålla ner dem (fast löst såklart) samtidigt som jag använder andra handen för att ta upp dem.

Och kämpa på - om du låter dem komma undan hela tiden lär de sig att det lönar sig att springa iväg.

zapx71
2014-04-23 21:44
#6

Många skriver att man ska få in dem i huset för att underlätta upplockning meerrn hur gör ni då? Jag får inte ut dem ur huset och så ser man ju inget =(

Annons:
nightmares
2014-04-23 22:50
#7

Det är helt normalt för marsvin att vara rädda vid sådant de inte är vana vid. De flesta marsvin tycker det är läskigt att bli upplockade till en början. Tyvärr är det svårt att vänja dem utan att faktiskt plocka upp dem. Jag skulle rekommendera dig att vara mer bestämd och plocka upp dem oavsett om de är rädda och springer undan eller inte.

Jag brukar försöka sätta handen under magen och sedan lyfta. Springer de undan och gömmer sig så hamnar de ofta i ett hörn eller i sitt hus. Då försöker jag igen placera handen under dem och det brukar vara betydligt svårare för dem att springa iväg när de är instängda i ett hörn/hus. Har jag väl fått grepp under dem i ett hus så kan jag lyfta bort huset med andra handen så att jag kan lyfta upp dem ordentligt.

Sedan ska du såklart hantera dem lugnt och försiktigt när du väl har dem uppe. Muta dem med något som de tycker om och ha dem inte uppe för länge. De kommer att bli tama med tiden!

Upp till toppen
Annons: