Annons:
Etikettskötsel
Läst 1126 ggr
vaniljkaka
2014-04-24 18:00

Köpt marsvin! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt 2 marsvinshanar på ca 5 månader, dom är ju inte jättetama, dom gömmer sig i sitt hus när jag närmar mig buren, men när jag tar upp dom blir dom blixtstilla. Hur får jag dom så dom vill vara ute i buren när jag grejar där inne eller är i närheten? Dom köptes i förrgår, är det bara å vänta sen blir dom tamare ju mer jag är vid dom? 

Här är dom iaf :)

Annons:
22tlo00
2014-04-24 21:32
#1

När jag skaffade mina första var dom likadana, men jag gosade med dom varje dag och nu kommer dom till gallret och vill hälsa så fort jag kommer:) (Tänk på att ge dom lite godsaker när du håller uppe dom);)

jossan...
2014-04-24 22:52
#2

Man ska ta det lite lungt i början eftersom att flytten redan är en rejäl omställning… Men att tillbringa tid med dem är såklat super viktigt:) En sak som jag tycker att funkar bra är att även klappa lite på dem när de är i buren och när de springer iväg då låter man dem bara vara en stund och efter ett tag så blir de tryggare(med hjälp av lite godsaker så klart:)

Gud vad bra jag stavar…

paddan_83
2014-04-25 09:41
#3

mina börjar nu våga mer och då har vi haft de ca 3 veckor. Så håll ut och låt de komma när de är redo.

Svado
2014-04-25 10:12
#4

Jo mina var likadana, det går över, nu två månader senare så kan jag gosa med dom vid gallret o dom "ropar glatt" när jag kommer in i rummet :)

Bara o ge det lite tid :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Idakarrlsson
2014-04-25 10:36
#5

Mina grisar var också så i början :) Dem kommer vänja sig att du är o rummet. Nått som är viktigt är att du är lugn och att inte ha bråttom, dem kommer bli tama. Och det är du som bestämmer hur tama dem ska bli genom hur mycket du pysslar med dem. Tänk på att ge dem lugn och ro nu när dem just flyttat hem till dig. Som det nämndes tidigare, det är en stor för dem små. Jättesöta var dem! Kram och lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

vaniljkaka
2014-04-26 08:14
#6

Tack för era svar!!! :) Men någon som vet varför dom blir helt blixt stilla när jag tar upp dom i sängen och klappar dom? och är det ett bra sätt att få dom tamare på? :)

Annons:
godisgrisen
2014-04-26 11:18
#7

Ja ta upp dem korta stunder ofta och håll dig runt buren ofta så vänjer de sig vid dig. Så massor av god mat.😃

vaniljkaka
2014-04-26 11:38
#8

#7 visst:)! Det gör jag, tur jag har dom i tvrummet där vi alltid är. Dom får alltid maskrosblad när dom kommer upp, det älskar dom :)

Ellociraptor
2014-04-26 14:38
#9

Precis när jag skaffade mina märkte jag att de gillade att höra röster omkring sig. De satt och tryckte i sitt hus, livrädda, tills jag pratade i telefon med min far, då kom de ut och åt för första gången. Senare samma kväll (vi pratar alltså dag 1) när jag såg på TV vågade de sig också ut. Dock berodde det lite på TV-serie märkte jag, vissa är ju läskigare än andra… ;)

Iaf, var vid buren och prata mycket med dem!

Aristarcos
2014-04-27 10:22
#10

Muta med färskt gräs =) då har du snart vänner för livet …

Men börja försiktigt med lite i taget, magarna klarar inte av för stor giva direkt… de måste vänja sig vid gräset..

vaniljkaka
2014-04-30 20:29
#11

Så kul, nyss gjorde den ena sånt där glädje ljud, ''oouuiii ouuii'' för första gången :D När jag kom med maskrosblad och prasslade med påsen :)

Upp till toppen
Annons: