Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 476 ggr
Svado
4/24/14, 10:34 PM

Vattenskål + bajs = äckligt.

Hej!

Tips på bra vattenskålar tages emot. 

Mina två marsvinsflickor lyckas VARENDA dag med konststycket att skvätta ner bajs i sin vattenskål, trots att den hänger en bra bit upp på gallret.

Jag har en sådan här:

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2957935#

Hur lyckas de bajsa i skålen? Jag förstår bara inte, hur två små marsvin lyckas få upp ändan o bajsa i den vareviga dag.

Eller om de är så att de skvätter upp pluttarna i den? Men ändå, varför? Är detta något slags tecken på något jag borde tänka på? Protest mot något?

Nåja, är väl inte egentligen ute efter hjälp i direkt mening, mer bara få gnälla av mig o beklaga mig lite :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Articia
4/24/14, 10:36 PM
#1

varför skaffar du inte en flaska? mycket bättre och mer hygieniskt :)

Svado
4/24/14, 10:40 PM
#2

Jo alltså, så här är de att jag provade med en flaska förut till kaninerna, för länge sedan förvisso o det var en rätt billig skräpflaska, men hur som haver, den läckte ju hela tiden o var helt värdelös.

Så jag drog öronen åt mig o tänkte att nej, uscha, det där va inge vidare o köpte alltså sådana där skålar istället.

Men om du vet eller känner till en vattenflaskesort som är garanterat bra o inte läcker o har sig tar jag jättetacksamt o gärna emot tips! :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

VildaVittra
4/24/14, 10:42 PM
#3

Jag har inga marsvin, men däremot höns med samma problem och det löste jag genom att sätta vattenautomaten uppe på en hylla på säkert avstånd ifrån bottenmaterialet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svado
4/24/14, 10:44 PM
#4

#3 åhh, ja du det lät inte dumt, det skall jag prova genast! :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Articia
4/24/14, 10:46 PM
#5

Jag vet inte riktigt om jag har tips på någon specifik flaska men gå till en djuraffär och kika, du kan även fråga personalen vad dom använder till sina marsvin/kaniner.

Ellociraptor
4/24/14, 10:58 PM
#6

Hahaha, mina marsvin brukar kasta bajs i matskålen och man bara "varför? Vad vill ni uppnå med det här?" Jag vet inte hur du definierar att en vattenflaska läcker, men jag tycker den jag har funkar helt ok. Visst är spånet under den oftast blött när jag byter det, men det är ju bara i ett hörn så det känns inte som att det är något större problem.

Annons:
zapx71
4/25/14, 3:54 PM
#7

Hur kan de dricka om de sitter en bit upp är min tanke? Varför får det inte droppa/läcka ur flaskan? Jag har den allra billigaste m masss ful text på och det droppar ju bara där de är där och dricker, inte speciellt blött där.

VildaVittra
4/25/14, 4:23 PM
#8

#7 Menar du mitt förslag? Genom att ha en ramp upp på hyllan som de kan knalla uppför.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: