Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 917 ggr
[Bambis]2
2014-06-09 14:57

Rör inte på etta benet.

Hej! Mitt ena marsvin, Bambi dog förra veckan på onsdagen, och då började vårt andra Marsvin, Mama, sörja. Eftersom Mama är 6 år, så tänkte vi att vi inte skulle köpa en ny kompis åt henne. Men i helg så slutade hon att äta sina grönsaker, och idag när jag vaknade så märkte jag att hon bara låg utan att röra sig i buren, så jag gick närmre, och då försökte hon svänga på sig vilket resulterade i att hon föll på sidan. När jag sedan tog upp henne ur buren så hoppade hon jämnfota som en kanin på golvet. Det är alltså ena benet/tassen som inte funkar. Nu när hon är i buren så ligger hon bara på sidan, på det "sjuka" benet, utan att röra sig Har hon c-vitamins brist? Vad skall vi göra? Både mamma och jag är oroliga för henne.

Annons:
Caf_Roy
2014-06-09 15:05
#1

Ta henne till veterinären. Är hon skadad behöver hon antingen vård eller tas bort. Matvägrar hon behöver hon näring om hon ska vara kvar och sen måste ni se om det underliggande problemet är något fysiskt som går att laga eller om hon inte klarar av att vara ensam, i såna fall får ni avgöra om hon ska tas bort eller ett nytt marsvin införskaffas. I vilket fall behöver ni ta henne till veterinär.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Bambis]2
2014-06-09 15:17
#2

#1 Hon kan inte ha c-vitamins brist då?

Stella75
2014-06-09 15:18
#3

Det var ju symd.

[rumelle]
2014-06-09 15:35
#4

Jag tycker att det låter som att det skulle kunna vara brist på c-vitamin. Köp askorbinsyra (finns vid bakprodukterna i butiken) och strö lite på t.ex. en skiva gurka och ge. Man brukar ofta kunna se en markant förbättring på bara en dag. Om hon vägrar äta så är det stödmatning som gäller. Marsvin måste få i sig mat ofta för att hålla igåg systemet, annars går det snabbt utför.
Annars tycker jag nog att du ska kontakta en veterinär så snart som möjligt. Det kan vara svårt att veta vad felet är för någon på internet, och man vill ju inte riskera att avvakta med något som kan behöva akut behandling.

[Bambis]2
2014-06-09 18:21
#5

#3 ja :( #4 Tack! Hon äter hö men inte grönsaker, skall försöka.

Lyan
2014-06-09 22:53
#6

Är hon satin?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
[Bambis]2
2014-06-10 15:02
#7

#6 Nej, men Bambi var det :)

bohan85
2014-06-10 16:02
#8

Å låt henne inte leva utan en kompis….

[Bambis]2
2014-06-11 09:36
#9

#8 Nej, vi funderar på avlivning :)

Blumman
2014-07-30 22:01
#10

Hur gick det med mama skaffade ni en kompis eller var ni tvungna att avliva?

[Bambis]2
2014-07-31 12:05
#11

Vi skaffade en till hona från en privatperson. Vi döpte henne till Mango. Hon älskar att bli kliad under hakan, och Mama trivs med henne. :)

Blumman
2014-08-01 19:55
#12

#12 vad bra att hon fick en kompis :D

Caf_Roy
2014-08-02 05:02
#13

För att undvika att något liknande tragiskt händer i framtiden, gör upp en lista över djursjukhus i närheten med öppettider (minst ett nattöppet), telefonnummer och hur du tar dig dit. Se också till att du har pengar åtkomliga som du kan betala med. Vill inte din mamma betala för eventuell veterinärvård, se till att du i alla fall har tillräckligt för avlivning så den inte behöver plågas. Det här säger jag inte för att jag tycker att du gjorde något fel, du gjorde allt du kunde, men du vill inte sitta i den sitsen igen att ditt marsvin sakta tynar bort för att din mamma inte kan köra dig till veterinären. Lycka till och hoppas att du aldrig behöver listan.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
Upp till toppen
Annons: