Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1943 ggr
MichelleAus
2014-07-05 14:55

Mina marsvin tynar bort av okänd smittsam sjukdom!

Hej. Jag vet att det är mycket text men jag skulle bli så otroligt glad om ni tog er tid att läsa den samt kommenterade om ni har några tankar om vad det kan vara som drabbat mina små älskade. Jag hoppas innerligt att någon här kan hjälpa mig. Jag hade fram tills i slutet av april sex marsvin, två hanar i en bur och fyra honor i en annan. Det började med att jag noterade viktnedgång hos en av honorna, Bindi. Jag väger dem regelbundet och ringde veterinär för rådgivning som sa att jag skulle avvakta lite då hon var pigg och åt bra. Hon fortsatte gå ner dagligen och tre dagar senare ringde jag igen då hennes avföring blivit lös. Jag fick då ta henne till min lokala veterinär då den bästa inte hade några tider. De gav mig någon fiberpasta som skulle hjälpa magen och trodde att det bara var tillfälligt magstrul. Jag gav henne den och magen blev bättre men hon fortsatte sjunka i vikt. Hon var fortfarande pigg och åt bra och jag började stödmata med Critical Care. Efter några dagar blev magen sämre igen och jag fick tid på Roslagstulls Djurklinik. Där misstänktes hon ha problem med sköldkörteln. Ett blodprov togs men hon det gick inte att analysera så hon fick en spruta med vätska och en ny tid fyra dagar senare. Och jag skulle fortsätta med Critical Care hemma tills dess då vi skulle ta ett nytt prov. Två dagar senare dog hon i min famn. Hon vinglade då runt i buren och jag tog upp henne och hon var kall. Jag hade henne inrullad en handduk i min famn när hon somnade in en halvtimme senare. Hon skulle fyllt fem år i år. I början smög hon ner i vikt under några veckor men de sista tolv dagarna fullständigt rasade hon. Hon dog den 25e april. För några veckor sedan såg jag att hennes unge, Li, som är född januari 2010, gått ner i vikt. Jag ringde veterinären direkt då jag var livrädd för att samma förlopp skulle hända henne. Veterinären trodde inte det var sköldkörteln utan kanske äggstockscystor och hon fick två sprutor mot det. Under den vecka som gick mellan första och andra sprutan låg hon stilla i vikt. Detta var alltså bara några veckor sedan. Nu går hon ner snabbare igen och i onsdagskväll såg jag att hon var kladdig i rumpan och att även Sälen, en annan av honorna som inte är släkt med Bindi och Li, också var kladdig sant tappat i vikt. Det är alltså tre marsvin med samma symtom inom loppet av två månader. När Li också drabbades trodde jag att det kanske var genetiskt men sälen är som sagt inte släkt med dem. Den sista av honorna i buren låg fortfarande stabilt i vikt. På torsdagsmorgon ringde jag Roslagstull igen och fick en akuttid samma dag och tog med båda marsvinen med viktnedgång. Denna gång trodde veterinären att det måste vara någon smittsam bakterie eftersom det drabbar så många inom så kort tid. De har nu fått antibiotika och avmaskningsmedel som ska ges till samtliga i buren i tio respektive fem dagar. Idag noterar jag en nedgång även på den hona som hittills legat stabilt. Jag har aldrig hört talas om något liknande. Samma symtom på tre (nu eventuellt fyra) marsvin och de bara rasar i vikt. Och jag vet ju hur fort det gick för min Bindi och är nu livrädd för att förlora de andra lika snabbt. Bindi bedömdes ju som tunn men i helt okej skick bara två dagar innan hon dog. Vet ni vad det här kan vara? Har ni hört talas om något liknande? Snälla, hjälp. De har inte haft några förändringar i vare sig mat eller miljö.

Annons:
MichelleAus
2014-07-05 15:19
#1

Glömde skriva att två av marsvinen är som sagt kladdiga i rumpan men deras bajs är fast och ser ut som vanligt, både i buren och när jag har dem ute. De har ingen diarré alltså och hos veterinären i torsdags var de inte alls uttorkade. De bajsar och kissar som vanligt allihop. Bindi hade däremot löst bajs till och från i slutet.

VildaVittra
2014-07-05 15:52
#2

Vad ger du för hö?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bohan85
2014-07-05 19:55
#3

Tänker också på om de kan ha fått mögligt hö eller drabbats av coccidos.  Coccidos orsakar viktnedgång och kladdig avföring, för att säkerställa detta så lämnas bajs in för analysering, antibiotika ges om detta visar på växt.

Men dina har ju redan fått anitbiotika så det borde ju bita då.

VildaVittra
2014-07-05 20:26
#4

#3 Det gäller ju att man ger rätt antibiotika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

bohan85
2014-07-05 20:34
#5

#4 jo såklart.

TS: Är det en marsvinskunnig veterinär du träffat på roslagstull?

MichelleAus
2014-07-05 20:54
#6

#2 Jag köper hö i stora säckar från djuraffären. Inget märke på påsen och jag minns inte nu vilken gård det kommer ifrån. Marsvinen är väldigt kräsna och äter inte mycket alls om det inte är bra. Jag har två chinchillor som äter av samma hö men de har inte tappat det minsta i vikt. hur vet jag om det är fel på höet? Borde det inte lukta om det är mögligt? Har ju gått åt flera påsar sen Bindi började bli sjuk, kan verkligen allt hö vara dåligt? Har köpt samma i ungefär ett år. #3 Har läst om coccidios men då verkar det vara diarrén som gör att de tappar i vikt? Mina smyger ju ner i vikt utan att det märks något alls till en början. Båda har varit bättre i magen nu, inget kladd sen i torsdags men fortfarande viktnedgång varje dag. har bara gett antibiotika sen i torsdags så det kanske kan fungera. Jag vet inte hur lång tid det brukar ta. Första besöken träffade jag Isabella som ska ha gnagare som expertområde och i torsdags constantin. De får nu bactrim och axilur varje dag. Ikväll ser jag att även killarna gått ner i vikt. Jag orkar inte och jag förstår inte. Jag är så ofattbart ledsen och rädd.

Annons:
VildaVittra
2014-07-05 21:14
#7

#6 Det jag funderar på är om höet är besprutat. Kommer det från en och samma gård så är det ju inte en omöjlighet. 

En annan möjlighet är att det är näringsbrist, vissa platser i Sverige har väldigt näringsfattiga jordar, och då blir höet också dåligt. Är höet analyserat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MichelleAus
2014-07-05 21:24
#8

#7 Det har jag inte tänkt på alls. Har som sagt använt det så länge att jag inte alls kopplat att det kan bero på det… Är det vanligt? Det luktar jättefriskt och gott fast det kanske det gör oavsett… men vad hemskt om så är fallet, tar ju för givet att det bara är bra hö som säljs. Nej, ingen har ens frågat om höet. Bara om de äter tillräckligt. Hur får man det analyserat?

VildaVittra
2014-07-05 21:43
#9

#8 Jag skulle börja med att luska ut vilken gård det kommer ifrån och kontakta dom. Det är inte omöjligt att de analyserat det och då är det ju onödigt om du skulle göra det själv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marsvinsmamman
2014-07-06 00:28
#10

Jag tror inte höet är orsaken i ditt fall, ts. En infektion av något slag, bakteriell eller virusorsakad, är troligare. Yersinia kan bland annat ge en del av de symptom som du beskrivit här. Du kan googla på  tex "yersinia marsvin" , det finns en del skrivet om yersinios, som är en relativt vanligt förekommande infektion hos smådjur. Hoppas du får möjlighet att göra en ordentlig veterinär utredning så ni kan hitta vad som drabbat dina djur. 

Några länkar:

http://www.mosmoni.com/sv/1099.html

http://www.merckmanuals.com/pethealth/exotic_pets/guinea_pigs/disorders_and_diseases_of_guinea_pigs.html

VildaVittra
2014-07-06 00:36
#11

#10 En bakterie eller virusinfektion med flera veckors inkubationstid?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marsvinsmamman
2014-07-06 01:06
#12

#11 Efter vad jag har förstått så kan det skilja rejält i tid från det att marsvinet smittats med yersinia tills att symptomen visar sig. Hos vissa går det fort, hos vissa är de symptomfria ända tills sjukdomen gått långt. Jag är inte  veterinär, och man kan ju såklart inte ställa diagnos via internet. Men just när man står inför en mystisk sjukdomsbild, så kan alla tankar och uppslag var värda att nämna när man pratar med sin vet. Det kan ibland vara ett riktigt detektivarbete att hitta vad som gjort ens djur sjukt och ibland krävs det ju flera utredningar innan vet lyckas ringa in sjukdomsorsaken. Och eftersom yersinia ger såpass omfattande spridning och är livshotande i flera fall, så ville jag bara tipsa om att det var en sak man skulle kunna kolla upp. Det är ju lite bråttom om nu flera visat symptom.

östergötlandstjej
2014-07-06 10:28
#13

Får de C-vitamin, obs ej multivitamin som saknar c-vitamin, jag köpte fel och samtliga marsvin jag hade blev sjuka o en hann gå bort innan jag insåg mitt misstag. Usch jag lider med dig, och hoppas verkligen du kommer till rätta.med.sjukdomen

Annons:
Romancelove
2014-07-06 17:58
#14

har inte läst alla kommentarerna. jag köpte två honor en gång, helt friska, kanske lite magra faktiskt. men jag tog dom ändå och skulle försöka få dom fina och mulliga. det visade sig att den ena var gravid. men vi tänkte inte så mycket på det och det skulle bli kul med flera marsvin då vi hade fyra då. hon fick 2 marsvins ungar och alla var friska. men mamman var extremt smal. hon gick aldrig upp i vikt och sen en dag hittade jag henne i buren död. ungarna var vuxna när det hände så dom behövde inte henne längre som tur var. men sen märkte vi att ungarna blev smala. dom gick inte heller att rädda då dom dog bara sådär, utan att man han göra något :(. sen kompisen som kom med mamman hon fick också denna konstiga saken och dog helt plötsligt.  vet inte heller idag vad det berodde på men det påminner mig om detta.

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

 

polka grisen 7
2014-07-07 14:44
#15

Vart köpte du marsvinnen? jag tänkte om det var någon sjukdom från en djuraffär. Hoppas det går bra.

Ekorrtass
2014-07-08 22:50
#16

Beklagar sorgen! Usch så hemskt! :'( Måste vara fruktansvärt att inte veta vad orsaken är. Jag har ingen aning om vad det kan vara men kan dela med mig om några enkla tips som kanske kan hjälpa. 

 Om det skulle vara en bakterie det har orsakats av skulle det nog vara bäst att ha alla marsvinen i varsin bur, så de inte kan smitta varandra. Städa och rengör burarna ofta!! 

Ett annat tips är att köpa hö från en bonde. Många bönder annonserar om hö på t. ex blocket. Jag köper mitt hö av en bonde vilket är perfekt, eftersom jag åker till gården och köper i säckar. Där har man möjlighet att känna och lukta på höet så det känns gott och friskt ut. Bäst hade varit att handla precis nu vid första skörden! Dessutom är det mycket billigare än att handla från djuraffär. :)

Ger du marsvinen C-vitaminrik mat? Precis som oss människor kan inte marsvinen producera C-vitamin själv, så därför är det väldigt viktigt att det får det via kosten. Det bästa är att ge de C-vitaminrik mat- t. ex paprika, persilja, apelsin, kålrabbi och kiwi. Men tänk på att basmaten är hö och gräs- ca 70%. I djuraffärer kan man även köpa vitiamindroppar som man kan blanda i vattnet. 

Det är också viktigt att du byter marsvinens vatten varje dag och diskar derars vattenflaskor eller vattenskålar minst en gång i veckan. Lite då och då byter jag även ut vattenflaskorna mot nya. 

Hoppas dessa tipsen kan hjälpa! :)

bohan85
2014-07-09 22:39
#17

Hur har det gått?

MichelleAus
2014-07-31 14:52
#18

Hej igen!

Ursäkta mitt sena svar. Jag har en ganska så nyfödd bebis här och det i kombination med trotsig treåring och medicinering åt marsvin två gånger per dag gjorde att jag inte fann tid. Men nu!

#16 Givetvis får alla c-vitaminrik mat och nytt vatten! Jag ger grönsaker med c-vitamin och byter vatten dagligen. Jag har som sagt haft dem i fem år. :)

Antibiotikakuren är nu över, burarna skrubbade och inredningen bytt mot ny och fantastiskt nog verkar det ha hjälpt! Alla marsvin har nu gått upp i vikt, de ligger inte lika högt som tidigare men helt okej och ingen går ner. Jag vet däremot fortfarande inte vad det berodde på men medicinen har fungerat i alla fall och jag är oändligt glad och tacksam. Jag har svårt att se att det berott på maten då de får samma sak som tidigare. Höet kommer för övrigt från Lissma Gård som producerar ekologiskt hö till djuraffärer i hela stockholm så jag har svårt att se att den kan bero på det.

Marsvinen är i alla fall friska och det hurrar vi för här hemma! :) Tack till alla er som tog er tid att läsa och svara!

JonnaCecilia
2014-07-31 15:19
#19

Gud så skönt att de mår bättre! :)

Upp till toppen
Annons: