Annons:
Etikettaktivering
Läst 3046 ggr
Fridaaaa
7/16/14, 4:42 PM

Aktivera mer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Enzo behöver aktiveras mer men vet inte hur.

  • Han har stor bur (150x60)

  • Har burkompis

  • Finns 2 hus i buren sedan ibland en liten tunnel/bro

  • Får komma ut i hage utomhus de dagar de går, och en stund nästan dagligen inomhus (beroende på hur jag jobbar) om han inte kan vara i hage ute.

  • Klickerträning är inget för oss (eller mig rättare sagt)

  • Aktiveringsboll bryr han sig inte om.

  • Hänger upp grönsaker ibland men tröttar inte ut han så mycket.

Någon som har förslag? Märks de dagar när han inte aktiveras så mycket med gallerdragning som han sysslar med dagligen (inte fått bort det hur jag än gör, han är inte tyst förrän han fått allting nytt i buren: hö, mat men det ger jag inte honom när han beter sig så. Han gör det för uppmärksamhet och mat vilket inte ska gynna honom när han biter i gallret).

Mina andra marsvin nöjer sig med det andra men inte han. Väldigt envis och framåt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
JonnaCecilia
7/16/14, 6:37 PM
#1

Matboll? Alltså med ett litet hål som han kan putta på för att få ut "godis" vad du nu väljer att lägga i. Lägg mat under äggkoppar el dyl som han måste putta på för att komma åt maten. Lägg maten i, på och under saker så han får tänka lite för att komma åt. Detta vid de vanliga mattiderna alltså, inte när han "tjatar".

Fridaaaa
7/16/14, 6:48 PM
#2

#1 Står det i #0 att han inte bryr sig om det (matboll/aktiveringsboll).
Vi har inga fasta mattider, fungerar inte här hos oss beroende på hur jag jobbar och sen går i skolan. Men han får aldrig när han tigger (se #0).
Finns inga många ställen i buren att gömma det tyvärr, då de "bara" har två hus och ibland en tunnel men brukar hänga upp grönsaker ibland så han får jobba.
Frågan är vad jag har hemma som är lätt för honom att putta undan/upp så att säga hmm, får klura ut det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/17/14, 9:46 AM
#3

Finns det någon bra hemsida där man kan hitta roliga aktiveringssaker till marsvin? Googlat men fick inte fram något vettigt.
(redan kollat zoo, zooplus, grizzly bland annat)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
7/17/14, 9:54 PM
#4

Det kan inte vara ett tecken på att han får för mycket stimulering? Att han tycker buren är obra på något vis, kanske han inte trivs med sin burkompis? Kan ju vara åt det hållet också, att du ska dra ifrån saker ur hans miljö o inte lägga till.

Djur kan ju bli överstimulerade också…

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
7/17/14, 10:10 PM
#5

#4 Jag gör inte allt detta på samma dag såklart, utan varierar från dag till dag. Går det 1-2 dagar (om jag jobbar en hel helg, vilket är 10-11 timmar/pass) så blir det ingen direkt aktivering och då är han värre. Så överstimulerad är han inte. Men varierar lite varje dag.

Han trivs utmärkt med sin burkompis. De äter tillsammans, sitter i samma hus ibland och så. Inga problem där. Buren är stor,  sneppet mindre jag har är 120x60 och det blir för litet för dem två. Så vet inte vad det är som skulle göra att han inte trivs i den? Har den just nu på golvet men även haft den upphöjd men gör ingen skillnad.

Finns inget mer jag kan ändra i hans miljö: Testat att ha honom i två olika rum, beter sig likadant i båda rummen. Möblerar om ibland, testat att byta inredning i buren också. Finns inte mycket mer jag kan göra. För kan inte byta bur annat än till mindre för kan inte ha bokhyllebur.

Jo jag vet att de kan bli det, har bland annat hund också så, så sånt vet jag och marsvinet är långt ifrån överstimulerad 🙂

Just nu är han lugn för att han har haft möjlighet att vara ute flera timmar idag, men det går ju inte på vintern eller vid kasst väder :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
7/17/14, 10:23 PM
#6

Det låter besvärligt det där… Är du helt säker på att gnagandet på buren är understimulering då? Kan det inte bara ha blivit en ful ovana? Kan inte hästar också stå o bita i boxen o gå av o an fram o åter "bara för att" så att säga..

Men jag förstår ju oavsett anledning är det jobbigt för dig o lyssna på. 

Kanske dra en fuling o köpa plexiglas o klä insidan av gallret med så han helt enkelt inte kommer åt att bita? 🤪

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Annons:
Fridaaaa
7/18/14, 7:59 AM
#7

#6 Som jag skrev i #0 så gör han det för uppmärksamhet och mat. Men om han aktiveras så blir han trött = det minskar ner 🙂 Han får aldrig mat när han håller på och inget kel heller, för ska inte gynna honom. Försökt med massa knep för att få honom att sluta men hjälper inte 😕 Men just när han fått vara utomhus i hage eller fått mer aktivering så att han blir trött, minskar det.

Plexi på insidan skulle vara svårt att sätta fast samt skulle bli för instängt 😕 Skulle bli sämre cirkulation i buren eftersom det bara kommer främst luft uppifrån tyvärr.

Ja det är väldigt jobbigt att lyssna på, speciellt på morgonen 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/18/14, 6:32 PM
#8

Idag har han varit ute flera timmar i hagen. Just nu är han väldigt lugn, som han brukar vara när han fått vara ute. Synd att det inte går på vintern eller vid dåligt väder 😕 (inne får han med vara i hage men då är han inte lika lugn efteråt).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
7/18/14, 7:32 PM
#9

Känner igen mig Frida, vi har två gubbar här hemma, väldigt olika med ändå lika om du förstår hur jag menar :-) Man märker snabbt när dom är uttråkade/understimulerade, för då börjar dom hitta på allt möjligt, med aktivering så blir det liknande som du beskriver men även ute i golvhagen blir dom uttråkade. Det är inte lätt att hålla så aktiva och smarta killar nöjda :-P

Fridaaaa
7/18/14, 7:35 PM
#10

#9 Nej det är inte alltid lätt 😛 Mina andra gossar nöjer sig mer med vissa saker än vad han gör. Envis är han och framåt, mycket vilja 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hidoa
7/19/14, 10:52 AM
#11

Mina två marsvin har samma problem om de blir rastlösa så gräver de upp tinnings pappret och river, sliter och tuggar sönder det.😕  Nu på sommaren är de ute hela dagen men på vintern blir det värre.  Dock så har jag prövat att ge de kvistar och då blev det lite bättre🙂

Fridaaaa
7/19/14, 12:28 PM
#12

#11 Kvistar/grenar får mina redan regelbundet 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hidoa
7/19/14, 1:09 PM
#13

Från vilka/vilket träd brukar du ta kvistar ifrån #11?

Annons:
Fridaaaa
7/19/14, 3:29 PM
#14

#13 Mig menar du? (du skrev till dig själv hehe). Jag ger björk, lönn, rönn, äppel bland annat 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hidoa
7/19/14, 7:10 PM
#15

Ooops!😊 och ja, jag menar dig! jag brukar mest ta kvistar från fruktträd som t.ex äpple, körsbär och päron🙂

Misarn
7/19/14, 11:07 PM
#16

Vi tog kvistar ifrån fruktträd idag när gubbarna var ute på golvet idag, det var kul i början och oj vad dom poppade,pratade och hoppade. Men efter ett tag var det tråkigt och Nimbus hoppade in i huset och Evon blev kvar själv i hagen då han inte kan hoppa :-P Slutade med att jag fick lyfta i honom i buren och försöka inreda med kvistarna där istället :-P

Fridaaaa
7/28/14, 8:38 AM
#17

Putt 🙂 Imorse startade han igen 😕 
Just i helgen har det inte blivit mer än en stund på kvällen pga 11-12 timmarspass på jobbet, så sambon har utfodrat och så. 
Men hur kan man aktivera lite under dagen när man inte är hemma? Verkar som tt han behöver det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Arecinium
10/7/14, 2:42 PM
#18

Sorry för att jag puttar upp en gammal tråd, men gillar han kartongleksaker (speciellt om man gömmer mat i dem)? Mina marsvin kan spendera timmar på att riva hemmagjorda kartongleksaker i småbitar och det är billigt och enkelt gjort.

Här är en instruktion från min blogg om hur jag gjorde ett "lekland" till dem: http://tresmagrisar.wordpress.com/2014/10/04/lekland-for-grisar/

Alla mina marsvin, även de som aldrig gnagar på andra leksaker hade kul med att förstöra den (även efter att grönsakerna var uppätna) så till slut var det bara konfetti kvar! Gillar han det är det bara fantasin som sätter gränserna :)

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

Fridaaaa
10/7/14, 2:49 PM
#19

#18 Har inte honom kvar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ulrikame
1/5/15, 5:19 PM
#20

#19 vad har hänt då?

gick han bort eller gick det inte att ha han kvar ?

Annons:
Fridaaaa
1/5/15, 5:24 PM
#21

#20 Omplacerad tillsammans med sin burkompis. 
Vi lyckades inte lösa problemet så var sista testet (vi skulle få tillbaka dem om det inte fungerade) men det har fungerat bra. Ensamma marsvin, mer uppmärksamhet osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ulrikame
1/5/15, 5:27 PM
#22

aha, så det var uppmärksamheten det satt i?

bra ägare som tänker på djurets bästa verkar du vara :D

Fridaaaa
1/5/15, 5:30 PM
#23

#22 Det eller något annat, inte en aning. Vi gav honom uppmärksamhet men kan ju vara så att han störde sig på de andra marsvinen eller de andra djuren man vet ju aldrig. 
Måste man göra som djurägare, varken han eller vi mådde bra av det så. Men nu har han det prma  🙂 Saknar honom men det bästa

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: