Annons:
Etikettallmänt
Läst 802 ggr
Marsvin_Love
2014-07-21 17:34

Behöver hjälp snabbt!

Hej alla.

Behöver akut hjälp! eftersom att det är så varmt idag har mina marsvin det varm och sover mer än de brukar. vi har ingen av de där ''blåssakerna'' (kommer inte ihåg namnet) Så istället sitter jag med en massa fjärdrar i handen och vifta så bra jag kan över locket på buret, men de gillar den inte och är rädda för den. de blev köpt av mig i går kl 6 på kvällen, så de är inte helt ''hemma'' än. de dricker inte mycket så jag får ge dem gurka istället. men när jag sitter med dem i knät är de helt varma.. vad ska jag göra!? jag kan ju inte sitta och gnugga en istärning mot dem liksom xD Vet inte som de hjälper, men de är 3 år gamla och två hanar.

Annons:
Silver Fox
2014-07-21 17:40
#1

Jag har hört att man ska lägga fuktiga handdukar i buren dom kommer krypa in i dom om dom känner sig för varma.

-Aida-
2014-07-21 17:43
#2

Lägg en sten i kylen ett tag och lägg in den i buren, då kan dom sitta på den om de behöver kyla ner sig.
Du kan lägga in en plåtburk också.
Du kan också lägga en kökshandduk i frysen ett tag och sen lägga in den i buren.

Marsvin_Love
2014-07-21 17:47
#3

Tack så hemskt mycket båda två! ska pröva det direkt.

Svarttusch
2014-07-21 17:51
#4

Alla marsvin blir lite påverkade av värmen. Se till att det finns vatten att dricka och kanske lite vattniga grönsaker. På SM var det en som, precis som jag, har marsvin som inte dricker ordentligt i transportburen så han sköljde vitkålsbladen innan han gav dem för lite extra vätska :) Gurka är också bra i värmen. 

Sen kan du ta en halvlitersflaska och fylla med vatten (spara lite utrymme då is är större än vatten så inte flaskan exploderar) lägg i frysen. Linda sedan in i en handduk eller fleecefilt och lägg in till dem.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Aristarcos
2014-07-21 19:04
#5

Kylklampar går också bra att frysa in och linda handduk runt innan man lägger in en buren!

[rumelle]
2014-07-21 20:09
#6

Jag brukar ta lite svalt vatten (inte iskallt) och dutta på öronen (akta så att det inte kommer in i öronen!) och på tassarna. Ibland tar jag en sprayflaska och sprayar försiktigt litegrann på mage och rygg också, in under pälsen. Vatten kan ju vara lite läskigt för vissa grisar men jag tycker att de brukar bli piggare ganska snabbt efteråt.

Annons:
Marsvin_Love
2014-07-22 18:54
#7

Tack för tipset alla :) tyvärr är det så nr #6 att jag köpte dem för 3 dagar sedan och är ännu inte helt tama. jag får bara klappa dem när de äter ;) då kan jag komma åt tassarna ibland, men jag kan ju inte över fodra dem…

[Thiah]
2014-07-22 19:13
#8

#2 vilket roligt tips. Det måste ju funka med de flesta djur? Vi har så varmt i vår lägenhet att jag tror vi ska sätta lite stenar i frysen och sen ta ut åt katterna. 😃

Upp till toppen
Annons: