Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 3536 ggr
Marsvin_Love
7/24/14, 9:08 AM

Marsvin gnisslar tänder?

Hej, för 5 dagar sedan fick jag två 3 år gamla hanar. ena är väldig matglad och blir tamare och tamare varje dag, men han's bror blir inte tamare och idag började han typ gnissla med tänderna? han sover mer än sin bror och är inte lika matglad. jag har inte sätt honom dricka ur vattenflaskan, så jag ger honom gurka istället. Kan han vara sjuk? är det farligt? eller är han bara rädd.

Annons:
[rumelle]
7/24/14, 9:59 AM
#1

Han är säkert bara lite mer reserverad än sin bror, du har ju inte haft dem så länge än. Det är väldigt olika hur snabbt de blir tama, vissa kan vara lite tillbakadragna hela livet när de är i buren även om de är lugna när man har dem uppe. 

Marsvin har lite olika ljud för sig och att hacka/gnissla tänder gör de ibland. Det kan signalera lite olika saker beroende på när de gör det. Ibland kan det vara ett argt hackande för att hålla andra på avstånd, ibland kan de göra små nästan klickande ljud när de är väldigt avslappnade när man har dem uppe, mina kan också börja hacka tänder när man haft dem uppe en stund och de vill gå hem. Ibland gör de det också när det vankas mat. Så det är inget ovanligt läte. 

Om de får mycket gräs och grönsaker dagligen så kan det hända att det räcker för att tillgodose deras vattenbehov. Så du behöver nog inte oroa dig över om de inte dricker så mycket. De vet var vattnet finns. Jag ser sällan mina marsvin dricka.

Marsvin_Love
7/24/14, 10:46 AM
#2

Tack så mycket för svar :) Det där hackandet med tänderna började idag morgon, inget ovanligt hade hänt och maten hade de just fått. Det var efter han ätit klart att jag hörde det. Båda ville handfodras första dag när vi just hämtat dem, så det var inte så att jag tvingade dem eller något… jag undar bara varför?? ;)

Upp till toppen
Annons: