Annons:
Etikettallmänt
Läst 559 ggr
Tjarles
7/24/14, 11:14 PM

Fråga

Honan ska ju inte va äldre än ca 7 mån när det betäcks första gången för att minimera förlossningsskador.  Men hur länge kan man vänta mellan kullarna utan att det uppstår komplikationer?

Annons:
Fridaaaa
7/25/14, 9:31 AM
#1

Nej det är en myt. Från 7-8 månaders ålder är lämpligt att para första gången, helst ska honan väga minst 800 gram också.
Jag hade inte låtit det gå mer än 1 år mellan kullar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
7/25/14, 10:42 AM
#2

Håller med #1. När det är dags att para en hona för första gången är en individuell fråga för varje hona. För att honan ska klara en kull så bra som möjligt ska hon vara i bra hull. För en del honor är det 800 gram, andra behöver väga mer för att vara i bra hull. Men 800 gram är en bra minimigräns, men det är viktigt att titta på den enskilda honan. 

Sen när det kommer till att para om igen är det också otroligt individuellt från hona till hona. Vissa honor tar många månader på sig att komma upp i bra hull igen, andra behöver bara någon månad på sig. Det finns inget standardmått på det heller. Detsamma som vid första kullen gäller vid andra kullen. Honan ska ha bra hull. 

Honan ska heller inte vara överviktig. 

Mitt tips är dock att du läser på ordentligt. Jag vet inte vilken sida du läst på att honan ska paras innan sju månader, men det gör att jag inte skulle lita på den hemsidan utan välja en annan. Det bästa är att prata med en erfaren uppfödare, kanske en som håller på med samma raser som du själv är intresserad av. För det absolut bästa är att avla på djur med känd stam så man vet om t. ex det ligger satin bakom vilket man verkligen inte vill avla fram. Uppfödare i regel är intresserade av att hjälpa nya uppfödare, framförallt SMF-registrerade uppfödare. Det är i alla fall min erfarenhet.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Tjarles
7/25/14, 1:33 PM
#3

Jag har varit inne och sökt på div. sidor. Läste detta på en sida "Honan får inte vara äldre än 7 månader när hon första gången paras eftersom hennes bäcken växer ihop vid den tiden och detta kan göra att ungarna inte kan komma ut under födseln. Detta kan innebära mycket allvarliga och livshotande problem. " läste denna på en annan "En hona bör helst få sin första kull innan hon är ett år eftersom riskerna under både dräktighet och förlossning ökar med åldern. En hona ska alltid vara minst sju månader när hon får sin första kull, gärna runt nio-tio månader."  det var detta jag utgick ifrån när jag ställde frågan. Har en hona som är tre år, har aldrig haft ungar, den måste väl va för gammal att betäcka eller? Den andra honan är ca sju månader, Den hade jag tänkt betäcka nu, det blir väl lämpligast då? Eller vad anser ni vara maxålder för parning?

JonnaCecilia
7/25/14, 5:52 PM
#4

Ja, honan på tre år är för gammal, för stor risk för komplikationer. Men den på 7 månader kan vara lämplig ålder för första kullen nu denna sommaren :)

Svarttusch
7/26/14, 7:50 AM
#5

Sju månader kan vara en lämplig ålder OM hon är i bra hull, frisk och kry. Har du någon stam på henne? Man bör t. ex inte avla på djuraffärsmarsvin, framförallt om det är ens första kull. Det är bra att veta vilka linjer som ligger bakom osv. 

Sen tycker jag man bör ställa sig själv frågan: Varför vill jag ta den här kullen och är jag beredd på att honan i värsta fall kan dö? 

För det KAN hända. Tyvärr. Det är sött med små bebisar i buren, men jag blir fortfarande otroligt ledsen när jag tänker på min andra kull där ungarna kom för tidigt och aldrig ens fick gå ett enda steg. Många uppfödare förlorar också honor. Och jag rekommenderar verkligen att ha en "mentor", en erfaren uppfödare som kan tipsa dig snabbt om du behöver hjälp. För även om marsvin.ifokus.se är ett bra forum så kan det ta tid att få svar, tid man kanske inte alltid har.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Tjarles
7/27/14, 9:30 PM
#6

Får bara göra en kommentar till. jag har inte för avsikt at para nån hona före sju månaders ålder, det kanske inte framgick i mitt första inlägg. Och har inte för avsikt att ha nån maratonavel på nån hona, min undran va bara hur länge man kunde vänta emellan utan att det är nån fara för födelseskador på honan. Jag har läst alla möjliga sidor här på nätet och även pratat med uppfödare i dag så jag skaffar info så mycke ja kan 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: