Annons:
Etikettallmänt
Läst 657 ggr
perez
2014-07-25 17:43

orolig pga värmen

I vårt hus så har jag mitt rum på övervåningen och där blir det extra varmt dessa varma sommardagar eftersom värme stiger. I mitt rum har jag mina marsvin, som är de första jag äger och har haft dessa små i 5 dagar nu. Jag har en fläkt på som ständigt går och två fönster halvöppna eftersom det nästan är varmare ute ändå. Men iallafall, jag blir så orolig över mina marsvin att de ska bli för varmt för dom. Jag har provat att lägga in en kylklamp i buren med en handduk runt, men jag tycker att handduken gör så det inte blir kallt. Kan man lägga in en kylklamp utan handduk eller blir det för kallt? har även provat att lägga in sten i frysen men de håller sig inte kalla länge tycker jag. Sen så känns det som att min vattenflaska till dom är för högt upp, även fast den är längst ner i gallret. Jag vet inte om de inte når eftersom de är bebisar fortfarande. Vad tror ni? För när jag har ställt en tunnel under så har jag sett att de druckit pga att vattenmängden minskat.. inte annars. Hur gör ni dessa otroligt varma dagar? Blir väldigt orolig att de ska bli för varma. Jag har gett de gurka och vattenmelon de senaste dagarna.

Annons:
Rumblebee
2014-07-25 17:55
#1

Det enda jag kan tipsa om är angående värmen… det du kan göra är att frysa vatten i två flaskor, sedan placerar du flaskorna bredvid varandra framför fläkten. På så sätt kommer luften att kylas ned. Det är även smidigt att ha två extra flaskor frysen så att man enkelt och snabbt kan byta ut de upptinade flaskorna. Och så kanske man vill ställa flaskorna på en bricka eller annat så att ytan de står på inte blir blöt när eventuell is på utsidan smälter

JonnaCecilia
2014-07-25 17:56
#2

Vad har du för handduk? En kökshandduk brukar vara lagom, annars kan det som du säger bli för tjockt. Sen måste man ju inte linda hela handduken runt om du har en tjockare, men nåt mellan måste du ha så de inte blir för kalla :) Om du ger dem gurka och vattenmelon kan det vara tillräckligt och därför de inte dricker så mycket. Är du orolig för höjden så kan du ju komplettera med en vattenskål tills de blir lite större. Hur varmt är det i ditt rum? Tror de är ok :)

[rumelle]
2014-07-25 18:02
#3

Jag har en bit fleecetyg som jag har virat om kylklamparna. Det ligger dubbelt om dem bara så det blir inte så tjockt och lagom svalt.
Det du annars kan göra är att ta lite svalt vatten på deras tassar och ovanpå öronen.

[mommo 12]
2014-07-25 18:14
#4

Annars kan du väl pröva att ta ner dom på bottenvåningen om du har plats.

perez
2014-07-25 18:24
#5

#1 jättebra tips, det ska jag prova. Tack! #2 jag har haft en frottéhandduk, den är nog för tjock som du skrev. Ska byta till en kökshandduk eller fleece som #3 sa. Tack ska ni ha! :) Men marsvinen sitter dock mest i huset eller under en del som är som en till våning. Tror ni att de kommer våga lägga sig där? #4 jo jag har plats, har tagit ner de i en låda dit ett tag men inte hela buren.

[mommo 12]
2014-07-26 12:09
#6

Nej, det kan ju bli lite jobbigt att släpa ner en hel bur som ska upp och ner hela tiden :)

Annons:
perez
2014-07-26 16:25
#7

#6 ja men precis :) får ta ner de i deras låda ett tag varje dag när det är såhär varmt, sen ha kylklamp till de och lite så.

Upp till toppen
Annons: