Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1041 ggr
DT02
7/26/14, 3:09 PM

Bajs och kiss i rumpan

Mitt yngsta och nyaste marsvin Tessie har bajs och kiss i rumpan. Det förvånar mig mest att hon har helt plötsligt blivit väldigt mager. Vad ska jag göra?

Annons:
DT02
7/26/14, 6:53 PM
#1

Snälla hjälp?

noraa
7/26/14, 7:15 PM
#2

så helt plötsligt har hon gått ner en massa i vikt? hur många andra marsvin bor med henne? har hon diarre?

[rumelle]
7/26/14, 7:42 PM
#3

Hur är hennes allmäntillstånd i övrigt? Äter hon? Om hon inte äter som hon ska måste du sätta igång med stödmatning med en gång! Ett marsvin som inte äter regelbundet blir snabbt sämre, men eftersom hon har magrat av tycker jag att du gärna kan börja stödmata även om hon äter själv . Sen tycker jag att du ska kontakta veterinär omgående och boka en tid för utredning. 

Här kan du läsa om stödmatning: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

Här kan du läsa om vad man kan ge vid diarré: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713b72b9cb462233052c13-diarr-och-forstoppning

DT02
7/26/14, 9:31 PM
#4

#2 Hon bor med två större husdjur. Ja, hon har diarré. #3 Tack så mycket!

bohan85
7/26/14, 11:27 PM
#5

Hennes marsvinskompis/kompisar har även de diarré?

DT02
7/27/14, 11:56 AM
#6

#5 Jaa det har dem, iallafall ett av de.

Annons:
bohan85
7/27/14, 12:20 PM
#7

Om det inte beror på något annorlunda de ätit så kan det vara bra att lämna ett bajsprov till veterinären, det finns bakterier som heter coccidos som kan ge diarré.

EvaLuna
7/27/14, 4:21 PM
#8

Börja stödmata genast (om du inte redan gjort de) & läs länkarna som rumelle postade ovan. Hjälp oxå grisarna att hålla sej svala.

Krya små marsvinen!🌺

EvaLuna
7/29/14, 7:25 PM
#9

Hur går de för er?

DT02
8/1/14, 11:40 AM
#10

Ska jag stödmata om hon äter själv? Jag tycker hon är överviktig för hon är väldigt tjock framför bakbenen och hon är inte dräktig vad jag vet.

Svarttusch
8/1/14, 11:52 AM
#11

Nu hänger jag verkligen inte med här så nu kommer ett gäng frågor: 

1. Hon har kiss och bajs i baken säger du. Är bajset löst eller har det helt enkelt fastnat för att hon är långhårig? Isf, klipp pälsen så hon får chans att hålla sig ren. 

2. I ett inlägg säger du att hon gått ned massa i vikt och i ett annat att hon är överviktig, Tjock framför bakbenen ska marsvin vara så det skulle jag inte tolka som övervikt. Är de däremot tjocka framför frambenen är de överviktiga. Men de ska precis som människor inte gå ned massor i vikt på en gång, Så hur är det, är hon tjock eller är hon smal? Som sagt, lite kulmage ska marsvin ha :) De ska även ha lite massa över bakbenen men inte fett framför dem. 

3. Om hon äter själv och äter ordentligt så behöver du inte stödmata henne. Däremot om hon bara äter lite så behöver hon stödmatas. Kolla också så att hon verkligen äter och inte bara tuggar och spottar ut. 

Det bästa är nog att kontakta en veterinär, speciellt med tanke på att ett annat marsvin precis dött för er.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

DT02
8/1/14, 12:13 PM
#12

Oj, det är mitt andra marsvin Charlie som är överviktig, jag trodde det var ett annat forum där jag skrev en annan grej, så ignorera det jag just skrev.

DT02
8/1/14, 12:15 PM
#13

Det är Tessie som har dött, så tråden behövs inte längre…

Annons:
Upp till toppen
Annons: