Annons:
Etikettutställningar
Läst 891 ggr
Alliesson
2014-07-28 17:37

Ställa ut self?

Hej! 

Fick hem mina två underbara marsvinskillar Arnold och Franke för exakt en vecka sedan. Dessa är mina första  så jag har inga större erfarenheter av marsvin, har bara tokläst allt jag kommit över:). Arnold är Black Dalmatiner men saknar tyvärr bläs och kan ju därför inte ställas ut i rasklass. Franke däremot är en "rastypisk" Black Self som jag planerar att ställa ut så snart han blivit nog stor (har inte tänkt ställa ut i juniorklass). Därför frågar jag alla er self-ägare, hur förbereder ni era marsvin inför rasutställningar? Vet ju grunderna, bada, göra rent talgkörtel, klippa klor osv . Men har hört att man ska trimma, är detta något en nybörjare som jag kan klara eller bör jag ta hjälp av någon kunnig? Tack på förhand!

Annons:
Eulwen
2014-08-01 08:31
#1

Selfar (alla släthåriga) trimmas innan de ställs i ras. Det är inget måste men man får poängavdrag om de inte är trimmade. Man håller en del av pälsen mellan fingrarna, håller huden sträckt och plockar de längsta stråna med pincett. Lite och ofta hellre än mycket och sällan. Börja gärna några veckor innan utställningen.

Alliesson
2014-08-02 11:09
#2

#1 Okej, tack så mycket! Är detta svårt?

Eulwen
2014-08-06 13:11
#3

Nä inte svårt, men tidsödande och (ärligt talat) tråkigt… 😉

Upp till toppen
Annons: