Annons:
Etikettskötsel
Läst 809 ggr
JonnaCecilia
7/30/14, 8:28 PM

Kladd i pälsen från växt

Hej! Jag och mina marsvin är på "semester" hos min mamma. Hon har stor trädgård så jag och marsvinen kan vara ute nu i det fina vädret (bor annars i lägenhet i Göteborg) och jag har även passat på att ge dem lite olika sorters goda växter från trädgården som vanligtvis är svårt att få, tex rölleka, maskrosor och grenar att gnaga på (hemma har de gnagleksaker och gnagvänliga hus). Men nu har de blivit extremt kladdiga i pälsen, jag TROR det är från en björkgren de fick ha inatt, inne, men kan ha varit från rölleka eller maskros, fast det är osannolikt eftersom jag skulle märkt det igårkväll i så fall…. Alltså att björksav har klibbat in i pälsen på dem. Virre har bara lite på magen medan Blixten har lite under hakan och massor på baken. Försökte tvätta dem lite innan men har ju såklart allt hemma. Så istället för bad, som hade varit svårt med torkning framförallt (finns ingen bra hårtork här) tog jag en trasa och en skål med diskmedelsvatten och en skål med rent vatten och försökte lösa upp. Lite lite gick bort men det mesta sitter som berget. Kommer hem på lördag eller söndag och ska ge dem ett ordentligt bad då men är det nån som har tips på dels hur man kan få bort det på bästa sätt och dels om nån vet vad det är? Har jag rätt i min hypotes om björksav? Försökte ladda upp bild men det vill sig inte >.

Annons:
JonnaCecilia
7/30/14, 8:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Där lyckades en komma upp! Den är från tidigare då jag försökte få bort det. Ser lite gråare ut nu när det är helt torrt men det blev inte så uppmjukat blött heller…

JonnaCecilia
7/30/14, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Blixtens bakdel är alltså detta…

JonnaCecilia
7/30/14, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tror detta är den "torra bilden" annars kommer den i nästa, sista.

JonnaCecilia
7/30/14, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
idipidi
7/31/14, 7:50 AM
#5

Är det två hanar? Är det stelnat? Det där ser nämligen ut som sperma… :)

JonnaCecilia
7/31/14, 11:48 AM
#6

Ewww! Ja, det är två hanar, bröder på 3 år. Men det är jättestelt, går som sagt inte att tvätta ur.? Som stelnad sockerlag, därför jag tänkte på växtsaft som ju är lite socker i naturligt. Skulle iofs förklara varför Blixten har på baken o Virre under magen… Pervon! ;) fast Blixten har under hakan med, vilket är lite skumt… Nåt tips om hur man kan tvätta bort det? :S Idag verkar Blixten ha lyckats tvätta bort lite själv…

Annons:
Svarttusch
7/31/14, 1:59 PM
#7

klipp. Är det sperma går det inte att tvätta bort.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

idipidi
7/31/14, 2:08 PM
#8

Det går inte att tvätta bort vad jag vet. Det blir verkligen stenhårt och man får klippa. 

(Under hakan hamnar det t.ex. när de tvättar sig.)

JonnaCecilia
7/31/14, 3:11 PM
#9

Uff då! Haha, kan inte annat än att skratta åt dem! Dumstrutar! Hade verkligen inte en tanke på det, men det fattar jag ju nu att det är då. Blixten kommer se urlöjlig ut på rumpan ;) Tack så mycket för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: