Annons:
Etikettfoder
Läst 1642 ggr
Chip&Dale
2014-07-31 08:37

Nötter, Frön och frysta grönsaker

Hej hej Är helt ny med detta med marsvin så jag kanske har frågor som kanske är självklara för alla här hehe men bättre fråga än att göra helt fel. Jag undrar om det är ok att ge lite frön till dem som godis tex. Så som solrosfrön och hemp frön. Det är sånt jag själv äter som power food samt torkade aprikoser. Och sen detta med grönsaker, själv köper jag alltid frysta grönsaker tycker dem smakar bäst kan jag ge det till marsvinen eller måste det va färska så att säga? tacksam för svar :-)

Annons:
Fridaaaa
2014-07-31 08:40
#1

Jag föredrar färska till marsvinen 🙂 (helst ekologiska)
Vissa grönsaker blir så "sladdriga" och blöta när de tinat upp tycker jag och tror det blir "dåligt" snabbare i buren med om det inte äts upp.

Hade gett en bit gurka,, morot, sallad eller fruktbit istället då och då som godis. Torka morötter eller äpple kanske och ge?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
2014-07-31 13:57
#2

rekommenderar också färska grönsaker. c-vitamin är en känslig vitamin så det är svårt att veta hur mycket som går förlorat när man fryser dem. t.ex om grönsakerna förkokas eller liknande innan nedfrysning.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JonnaCecilia
2014-07-31 15:17
#3

Testade att ge mina marsvin fryst tinad broccoli en gång när vi inte hade färskt hemma och de vägrade äta det, vilket jag kan förstå. Såg sladdrig och vattning ut, inte fint och krispig som färsk. Så det var bara att pallra sig till affären trots ruskväder och köpa hem ett gäng färska grönsaker. Finns mycket man kan köpa billigt vid säsong, mina marsvin får lite olika beroende på årstid och vad de har i affären. Nu på sommaren är det ju guld om man har möjlighet att plocka mycket ute, maskrosblad och sånt :)

JonnaCecilia
2014-07-31 15:18
#4

Och ang frön så kan de äta lite solrosfrön, havregryn och så, inte för mycket bara. Nötter tror jag inte de äter heller….

Fridaaaa
2014-07-31 15:41
#5

#4 Havregryn ger många som komplettering istället för pellets. Bättre 🙂 Så det kan man lugnt ge. Mina får det dagligen i sina skålar. (Sån havregryn man gör havregrynsgröt av)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2014-07-31 15:46
#6

#5 Precis! :) Adopterade mina i januari och NU har pelletsen tagit slut och de får havregryn istället. Mest för att Virre behöver få i sig, han bar lätt att bli mager, medan Blixten egentligen inte behöver för han har lätt att lägga på sig. Och de vägrar äta utan varandra så… Svårt att försöka få båda att hålla en bra vikt! Har ibland gjort lite "gröt" av det och blandat i nyponpulver och lite smått och gott. Min familj anser att jag skämmer bort dem, jag tar det som en komplimang ;)

Annons:
Chip&Dale
2014-08-01 09:41
#7

De får speciall pellets som har extra c-vitamin och de gillar dom. Dem får alltid färska grönsaker. Dom gillar inte havregrynet och det innehåller nog inte öika mycket c-vitamin som pelletsen dom får. ok, så inga nötter eller torkad frukt. Och inga frysta grönsaker…såg inte så gott ut tinade faktiskt haha.. Tack för svar :-)

Fridaaaa
2014-08-01 09:45
#8

#7 De behöver inte kraftfoder med extra c-vitamin i. De får i sig det dem behöver via grönsakerna 🙂 Är dessvärre få pellets med bra innehåll för marsvin (krävs inte extra c-vitamin i dem). 
Pelletsen innehåller inte mycket c-vitamin heller, och det försvinner också efter hand efter påsen är öppnad också. Köper man det i lösvikt i djuraffärer så brukar de ju ha öppna "lådor" med sånt i och de har en del försvunnit redan där.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
2014-08-01 11:19
#9

#8 Det där stämmer till viss del. Men många, jag inkluderat, köper marsvinspellets för att det har bra proteininnehåll (vilket mitt hö inte har). Innehåller det då c-vitamin och man köpt en stängd påse (t. ex supreme etc som inte är i genomskinliga påsar) så finns c-vitaminen ofta kvar så länge som påsen är inom datumgränsen. Jag förvarar mitt öppnade foder i en mörk hink med lock så inget ljus kommer in och den utsätts för luft minimal stund. Då finns ganska mycket av den ursprungliga c-vitaminen kvar för nu har de stabiliserat c-vitaminen i fodret. Däremot ger jag alltid grönsaker med c-vitamin så att det gott och väl täcker dagsbehovet, men ser pelletsen lite som en "extraförsäkring". 

Så om man köper marsvinsfoder med c-vitamin, gör det i stängda påsar och förvara påsen lufttätt eller i en hink eller liknande. Ljus och luft förstör vitaminen. Sen ska man inte ge c-vitamin bara på det sättet utan ge grönsaker. Alla marsvin klarar sig helt enkelt inte bara på havregryn och de bästa pelletssorterna för marsvin brukar innehålla c-vitamin också. 

Men ja, låter man påsen stå öppen eller i en genomskinlig burk blir den fort utan vitamin :) Men jag håller med Frida om att man inte ska ge vitamin enbart genom foder, men c-vitaminen finns kvar bara man tänker sig för :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2014-08-01 11:30
#10

#9 Beror ju helt på pelletsen med proteininnehållet,  som jag skrev i #8 är det få pelletssorter som har vettigt innehåll (precis som med kaninfoder).
Ja köper man det i stängd påse och förvarar mörkt brukar det hålla bättre men lite försvinner ändå och många såna "c-vitaminberikade" brukar dessvärre vara i lösvikt (ialla fall det jag hittat):
Menade bara på att det inte är katastrof att ge annat som inte är c-vitaminberikat :) Just med c-vitamin :) Och många vet inte om att det försvinner mer och mer när det står i öppnad påse eller då köpt som lösvikt, så är bara bra att ta upp.
Men ja jag håller med dig även i det du skriver 🙂

Mycket det här med kost ibland 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: