Annons:
Etikettallmänt
Läst 564 ggr
thefoxhound
8/1/14, 5:26 PM

Sår efter kastrering?

Hej! För ca en månad sen kastrerade jag min marsvinshanne. Läkningen gick bra och han var pigg och glad. Förutom en liten sak, ett sår på ena sidan vill inte läka alls. Jag tycker det ser ut som ett hål in och det är hårt och svullet runt om. Jag var hos vetetinär med honom, men hon kunde ingenting, men lyckades få henne att skriva ut bactrim till honom som han får morgon och kväll i 7 dagar. Jag har klämt ut var och tvättar ett par gånger om dagen. Jag undrar ifall jag gör rätt? Man ska väl klämma ut varet? Är det vanligt att det blir såhär efter kastrering? Tycker så synd om lillkillen .. Tacksam för svar! :)

Annons:
mallsan
8/1/14, 5:34 PM
#1

Jag har tyvärr ingen erfarenhet om kastrering på marsvin men vet ska väl kunna sånt? Låter inte som en särskilt bra veterinär :/

Hoppas att allt löser sig med lilla killen iaf ;)

thefoxhound
8/1/14, 5:38 PM
#2

#1 tack :) tyvärr slutade den enda vettiga veterinär som vi hade här, han var duktig på marsvin..

Tjeja
8/1/14, 7:08 PM
#3

De borde kanske öppna såret och spola rent det ordentligt! Annars finns risken att bara fortsätter vara  och baktrimet har svårt att komma åt ordentligt om varhärden är tjock.

Stackars liten. Jag skulle nog leta upp en annan veterinär som var mer vad och duktig på smådjur i så fall om den där veterinären inte ens kunde en så enkel sak som ett opsår!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

thefoxhound
8/1/14, 9:51 PM
#4

#3 Tack för svar! Åh, det visste jag inte, hon pratade om att OM bactrim inte hjälper måste vi operera bort de(när jag frågade), men hon trodde att det skulle hjälpa på honom, så hon ville inte göra det innan vi testat en vecka och sett ifall det ger resultat ;/ Det gör så ont i mig att han har ont, tycker så synd om min älskling! :'( Finns tyvärr ingen bra marsvinsvet här, men bättre än henne finns de, så får väl avvakta över helgen och åka in med han i veckan sen igen :/

Sanni
8/5/14, 1:00 PM
#5

Hade samma problem efter min hanes kastrering. Han fick två bölder som öppnades och spolades rent hos veterinären och sedan fortsatte vi här hemma med att spola. Det är viktigt att få ordentligt spolat,  för att annors kommer de lätt tillbaka om det blir var inne i såren. Vi hamnade åka flera gånger till veterinären för att få allt ut när ena av bölderna inte gav efter sig och kom några gånger tillbaka alltid efter några veckor.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Tjeja
8/5/14, 2:11 PM
#6

Hur har det gått med lillgrisen TS?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
thefoxhound
8/6/14, 6:09 PM
#7

Tack för era svar! Min älskade pojke mår mycket bättre nu, hans sår har läkt bra :) Lät en kunnig vet kolla på honom och han sa att det såg väldigt bra ut! Så han slipper sövas och spolas rent :D

Tjeja
8/6/14, 11:31 PM
#8

Toppen, vad skönt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: