Annons:
Etikettskötsel
Läst 947 ggr
Zakaraa
8/2/14, 3:08 AM

Städning - hur ofta?

Av ren nyfikenhet ställer jag nu frågan. Hur ofta städar du marsvinens burar nu under sommaren?
Med städning menar jag i detta fall: tömning av bottenmaterialet.
Skriv gärna i en kommentar hur du sköter bur-hygienen mellan städningarna och hur ofta du storstädar, dvs skrubbar botten, galler osv osv. Och hur ofta du utför städningen under andra årstider.

Jag har märkt att de två marsvinen jag har kräver mycket mer (oftare) städning än vad mina 12 råttor gör, vilket jag aldrig hade trott. Så det skulle vara intressant att höra från er hur ni har det! :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
[rumelle]
8/2/14, 7:52 AM
#1

Var tredje dag byter jag spån åt dem och en gång i veckan byts fleecefiltarna. Varja eller varannan dag sopas bajspluttar bort från filtarna. Om jag ser kissfläckar på filtarna torkas det upp med en gång, men det mesta gör de i spånet.

Fridaaaa
8/2/14, 8:05 AM
#2

Är lite olika, vid behov. Brukar bli 1-2ggr/vecka. Stora burar med få marsvin i, Sedan är de en del ute i hagar också = inte så mycket bajs&kiss i burarna de dagarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bohan85
8/2/14, 10:45 AM
#3

Jag tar bort allt kiss och allt bajs (högar) jag kommer åt varje dag.  Såklart allt hö också. Flyttar det fräscha spånet till deras kissområden, på så sätt omsätts spånet bra.

[Emma--]
8/2/14, 3:34 PM
#4

Plockar bort kiss varje dag, och där det är mycket bajs, samt allt hö byts dagligen. Och så byter vi resten en gång/vecka. Sist bytte jag inte allt heller då en del hamnat under deras stora myspåse och där var det inte alls skitigt. Har 3 honor i en 160 bur. Enda gången jag tycker det lukta är när man gräver och ska lyfta upp spån med kiss på eller om dom kissat på fleece.

Stortroll
8/2/14, 4:29 PM
#5

Har fleecefilt och spån. Byter filten 1-3 gr/veckan spånet 1-7 gr/veckan på sommaren. Höst? Har bara haft marsvin sedan januari. På vintern hade jag bara spån. Byter en gång i veckan. Kommer ha fleecefilt och spån så kommer byta filt 1-2 gr/veckan och spån 1-2 gr/veckan. På våren byter jag filt 2 gr/veckan och spån 1-2 gr/veckan

Titta gärna in här ---> Min blogg

Stortroll
8/2/14, 4:32 PM
#6

Skrev fel. Byter filten 1-7gr/veckan och spånet 1-7 gr/ veckan på sommaren

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
farvendal
8/2/14, 11:31 PM
#7

Oftast 3 ggr i veckan nu sommartid. De börjar snabbt lukta as i lägenheten på sommaren. Tror det är pga allt gräs de får i kombo med den fuktiga sommarluften. Övriga årstider är det 1-2 ggr i veckan.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Idakarrlsson
8/3/14, 5:14 PM
#8

Under sommaren får marsvinen vara ute hela dagarna så jag städar jag ur buren 1ggr i veckan men brukar små städa varje dag. Brukar rensa spån runt höhörnan och det dem brukar göra sina behov ofta. :D

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Svado
8/3/14, 6:19 PM
#9

Brukar bli en gång i veckan, eller var sjätte dag. Beror lite på. Mina bor tre stycken i en bokhyllebur så den är rätt stor men de skitar ju ner fort också :) 

Som tur är så är buren lättstädad så de är inget problem o städa ofta =)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

godisgrisen
8/3/14, 6:38 PM
#10

Byter sällan allt spån men var tredje dag mockar jag bort allt kissigt och tar bort allt gamalt hö. Sen flyttar jag det spån som blir kvar till kissställena och fyller på nytt där de inte brukar kissa. 

När jag mockar burarna har marsvinen självklart golvtid. Jag har uppfödning och ca.30 marsvin 11-13 burar igång samtidigt (just nu 26 marsvin och 12 burar). Varje kväll mockar jag mig igenom minst fyra burar.

Upp till toppen
Annons: