Annons:
Etiketteravelungar
Läst 803 ggr
Linnea1990
2014-08-18 18:06

dräktig hona känns mager!

min hona som är dräktig. Hon känns väldigt mager och ja känner hennes ryggrad!!  + att ja inte har någon koll på  när ungarna kommer allt ifrån några dagar till 2 veckor!  Har ni några tips på vad ja kan ge henne för mat?

Annons:
Svado
2014-08-18 18:22
#1

Nu vet jag inte mycket om marsvins dräktigheter, men kan tänka mig att det på vissa punkter är som hos många andra djur. Iaf hos kaniner så kan honan bli lite mager under dräktighet pga att ungarna tar så mycket näring från henne. 

Jag skulle spontant ge en dräktig hona oavsett djurtyp fri eller nästintill fri tillgång på kraftfoder, samt förstås mycket grönt som innehåller bra med näring, typ broccoli, kål o sådant innehåller ju mer o bättre saker än vad gurka o isbergssallad gör.

Vet inte heller om gräs är speciellt näringsrikt men prova ge maskrosblad o kanske äver blåbär? Det är bara vad jag spontant kan komma på, MEN det kan ju också vara så att det är någon specialdeal med marsvinsdräktigheter så kolla gärna upp med andra riktigt duktiga också :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

idipidi
2014-08-18 18:25
#2

Ibland kan det bli så att väldigt mycket energi går till ungarna så att hon själv smalnar ur. Det kan vara svårt att få upp henne i hull nu under dräktigheten när hon väl blivit mager. Den mesta maten kommer ändå gå till ungarna.
Det viktiga i det här läget är att hon verkar må bra, att hon inte är stillasittande och att hon äter med normal aptit. Så fort hon inte äter normalt så kan det vara något som är fel.

Linnea1990
2014-08-18 18:26
#3

tack! hon har varit i en svacka nu i 4 veckor så hon endast äter sallad och paprika och enstaka bitar morot samt pellets.. de oroar mej att hon inte äter som de andra  😐

idipidi
2014-08-18 18:29
#4

I så fall är det verkligen inte bra. Har du kollat att tänderna är OK?

Linnea1990
2014-08-18 18:31
#5

hon har sin vanliga aptit men äter bara de hon tycker om, sallad som ja försöker som godis och paprika och lite morötter.

Linnea1990
2014-08-18 18:32
#6

#4 Tänderna är OK

Annons:
idipidi
2014-08-18 20:03
#7

Tänkte eftersom att du inte skrev att hon äter hö. 
Ge allt energirikt och lättätet som du kan tänka dig. Vetekligröt med vetegroddar, havregryn, gräs och maskrosblad o.s.v.

Linnea1990
2014-08-18 21:09
#8

jo hon äter hö..  ja ska testa med lite kli gröt imorgon men hon har inte varit så mycket för gröt förr men ja testar

Eulwen
2014-08-19 09:23
#9

Plocka in grovt gräs utifrån (inte från gräsmatta utan ängskanter och dyl).  Ge ofta och lite. Äter hon dåligt är det stor risk att hon drabbas av toxicos så läs på om det. Köp hem Critical Care så du kan stödmata om det barkar utför. 

När jag har haft extremfall så där så ger jag oskalade solrosfrön, proppade med fett och nyttigheter. Blandat med havregryn.

När de börjar bli riktigt stora så är det en del som får svårt att äta, så håller en tumme att det är nära nu. :)

idipidi
2014-08-19 09:28
#10

Varför inte mjukt gräs? Det brukar vara jättebra för att få dem att äta och är absolut inte farligt på något sätt. Däremot ersätter det inte hö, men den här honan äter ju hö också.

Eulwen
2014-08-19 18:52
#11

För att det inte innehåller lika mycket näring som grövre gräs. Jag säger inte att man inte ska ge mjukt gräs, bara att grövre gräs är bättre. Petar hon i maten är det bättre att det lilla som går i är packad med så mycket som möjligt.

idipidi
2014-08-19 19:44
#12

Aha, är det så? Har aldrig hört det förut.

Eulwen
2014-08-19 20:26
#13

Lite som isbergssallad, grönt och gott men ger inte så mycket annat än vatten. Liksom.

Annons:
Linnea1990
2014-08-19 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

hon har fått några värkar idag, könet är svullet och hon har ätit lite gröt idag 🙂

hon äter de grönsaker hon tycker om mäst paprika ratar kål och broccoli😮

Svarttusch
2014-08-20 09:20
#15

Om hon vill äta paprika så låt henne göra det :) Det är viktigt att hon får i sig c-vitamin. Bättre paprika än t. ex sallad. 

Men förstår jag rätt att det bara är vissa grönsaker hon ratar? Hon äter ordentligt med hö? För det är ju det viktigaste. När min hona var högdräktig fick jag ge henne grönsaker 2-3 gånger om dagen för att hon skulle orka äta tillräckligt mycket för c-vitaminens skull. Antagligen kan det vara så att ungarna tar så stor plats att magsäcken blir ihoptryckt och hon inte orkar äta lika mycket. Om hon krånglar med maten så se till att fluffa upp höet när du går förbi, muta henne med maskrosblad och ge henne små godbitar med favogrönsakerna. Men nu är ju c-vitaminen så viktig, så jag, även om jag är långt från erfaren, skulle hellre ge t. ex paprika om hon äter det än gurka eller sallad.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Linnea1990
2014-08-20 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

nu har ja slutat oroa mig ! idag/kväll kom dessa små underverk till världen!🎈🥳❤️

Arinah
2014-08-20 21:09
#17

De är helt bedårande och söta. Jag vill inte dämpa din glädje, men måste ändå tala om att faran inte riktigt är över. Var mycket uppmärksam på att hon nu äter med god aptit och ge henne det hon tycker om. Risken att utveckla toxicos kvarstår ett tag även efter att hon fött sina ungar

Linnea1990
2014-08-20 21:13
#18

okej tack bra att veta ja ska hålla koll! #17

idipidi
2014-08-20 21:28
#19

Mata, mata, mata… :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: