Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 2810 ggr
[MikaelaR]
2014-08-21 21:10

Marsvinsbur

Annons:
Svarttusch
2014-08-22 09:38
#1

Jag tycker inte direkt någon av dem är jättebra, men jag personligen tycker den första (duna-liknande) är bäst av de två. Däremot känner jag personligen att jag hellre skulle ha en gallerbur i samma storlek (du kan få tag i en lika stor fast gallerbur för mindre än det priset på t.ex zooplus). Jag vet inte varför, men jag får känslan av att det blir lite väl instängt med "bara" öppet i taket. 

Jag kan såklart ha fel. Men ja, jag tycker ytan är viktigt så därför tycker jag gallerburen du länkade är för liten. Tänk att man ska få plats med ett gömställe per marsvin helst, en matskål, hö osv. Då blir det knappt något utrymme för dem att röra sig. Även en 100*50 bur kan bli för lite, men det blir lite mer utrymme i alla fall. 

Finns det någon speciell anledning till varför du kollar på "mindre" burar? För bara att gå från 100 till 120 cm ger marsvinen väldigt mycket, så har du plats till det skulle jag välja större med en gång :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
2014-08-22 09:49
#2

Den första hade jag valt bort direkt. Blir för instängt och inte direkt hög.
Den andra hade jag valt bort pga att det är så himla små mått.

Hade valt minst 120 bur, blir inte direkt dyrare, kolla zooplus.dk t.ex.
Marsvin behöver ju yta sedan ska det få plats varsitt gömställe bland annat också 🙂

Håller med #1

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
2014-08-22 10:07
#4

Ja som de andra har skrivit är burarna du tittar på är alldeles för små för marsvin. Det ser ut att vara hamsterburar. Minst 120, men jag personligen tycker även de burarna är i minsta laget -om inte marsvinen får vara på golvet väldigt mycket.

idipidi
2014-08-22 10:29
#5

Ingen av dem. Gallerburen är för liten så den går bort .  Burar med höga plastsidor har jag dålig erfarenhet av. Man måste dels plocka upp marsvinen uppifrån , dels märker de inte på samma sätt vad som händer i rummet, de blir lite isolerade. Allt som allt så hjälper det inte till att få marsvinen tama utan snarare tvärt om.

[MikaelaR]
2014-08-22 13:02
#6

Trodde också dem var för små i den där plastburen blir det kanske lite sämre ventilation? Jag tycker att många gallerburar ser lite fula ut jag undrar om det finns någon annan variant jag vill gärna ha en stor bur hade marsvin när jag var yngre den fick ut massa av sitt hö osv utanför buren när den grävde, vet att man kan göra egna burar men jag är inte händig och vill inte ha något i en bokhylla eller så kan man göra en egen bur av typ kompostgaller eller så hur skyddar man golv osv? eller vet någon  en "snyggare" gallerbur? elelr annat alternartiv? Jag tycker uteburarna för kaniner och marsvin e ganska snygga kan man ha såna inomhus? 

http://www.petworld.se/utomhus-smaadjursburar/sunnypet-utebur

http://www.petworld.se/utomhus-smaadjursburar/5701883268659

Typ något liknande av det jag länkade.

Annons:
Fridaaaa
2014-08-22 13:08
#7

#6 Ska du ha kompostgaller bör du ha något annat när med runt då marsvin lätt brukar kunna slinka igenom kompostgallerhål. 

Jag har gallerburar, i princip inget hö som hamnar utanför annat än det jag spillar stort sätt 🙂

Dessvärre inte bra kvalité på såna burar för det mesta, visst håller bättre inomhus säkert. Kolla in då på zooplus.dk eller se (vilket som) och kolla såna burar, brukar ha bättre priser 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-08-22 13:13
#8

Ja men kan man ha utomhusburar inomhus? eller finns det nackdelar med det? dem ser så trevliga ut!

Fridaaaa
2014-08-22 13:18
#9

#8 Beror på uteburen. Men ja många varianter kan man ha inne. Och de du länkade är knappt dugliga att ha ute så ja skulle passa bättre inne 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-08-22 13:19
#10

Har hört att dem kan börja lukta mer men man kanske ha något mer underlag för att förhindra det?

Fridaaaa
2014-08-22 13:22
#11

#10 Underlaget för mycket. Och hur pass noga man är med hygienen. En bra bur luktar inte om man städar som man ska. (aldrig varit med om det i alla fall).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[MikaelaR]
2014-08-22 14:10
#12

Ok, men varför blir dem här burarna utomhusburar dem i trä?

Fridaaaa
2014-08-22 14:13
#13

#12 Hur menar du nu?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[MikaelaR]
2014-08-22 14:16
#14

Asså varför delas vissa burar in som inomhus och andra som utomhusburar? tycker dem ser så annorlunda ut från varandra men jag föredrar utomhusburar fast jag skulle vilja ha dem inomhus

Fridaaaa
2014-08-22 14:26
#15

#14  Utomhusburar måste ha minst 3 täckande sidor, samt på vintern måste de vara upphöjda från marken. Sedan materialet skiljer ju sig också. (fastän vissa utomhusburar håller kasst för utomhusväder) bland annat 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svado
2014-08-23 00:07
#16

Generellt säger man väl "utomhusbur" till det mesta som inte är typ bokhyllebur/gallerbur med plastbotten :)

Och som Frida säger, att de ska ha tre väggar o lite annat.

Självklart kan du ha en utomhusbur även inomhus, det är inga som helst problem med det. Det enda du kan behöva tänka på är att många utomhusburar har ofta en bottenlös del där det är tänkt att du ska ställa den på gräs så djuret kan äta direkt på gräsmattan.

En bra lösning är att göra som jag gjort, jag beställde hem en plastbotten till en hundbilbur för en billig peng på nån hemsida och satte den under den del av buren där det inte fanns någon botten. Så var det problemet löst :)

Många uteburar är jättefina det håller jag med om! Klart mycket snyggare än gallerburar :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Små tassar
2014-08-23 08:49
#17

Jag har casita 120 cm köpt från Zooplus. Sätt inte dit hyllplan och tak så blir buren öppen. Inred med egna gömställen och matplatser. Fungerar hur bra som helst här hemma.

Upp till toppen
Annons: