Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1205 ggr
cecilis
2014-08-22 18:34

Nytt marsvin rör sig knappt

Hej! Skaffade två marsvin igår och det ena marsvinet rör knappt på sig. När jag släpper ner henne på golvet står hon helt stilla och hennes marsvinkompis (också köpt igår) kryper under henne och försöker få henne att leka men hon vill inte. Jag vet inte om hon äter eller ej men jag tror att hon äter. Är det något fel på tindra? Vad ska jag göra isåfall?

Edit: Rubriken redigerad för att tydligare visa vad frågan i inlägget handlar om.

Annons:
JonnaCecilia
2014-08-22 18:39
#1

Har de gömställen de kan vara på? Rör hon sig inne i buren? Att de är skygga i början är helt normalt, så länge de äter och dricker (vilket de i början kanske inte vågar göra när du är där).

Fridaaaa
2014-08-22 18:40
#2

Det är inte som hon är rädd? Hade hållt koll. Och se om du kan se om marsvinet äter något, speciellt hö.

Edit: Del av inlägget borttaget p g a att det ej längre var aktuellt då rubriken redigerats.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cecilis
2014-08-22 19:09
#3

#1 ja de har gömställen, ja hon rör sig lite i buren. Okej, tack.! 2: jag vet inte.. Hon är väldigt lugn och så men hon kanske är rädd, okej, det ska jag göra!

Arinah
2014-08-22 19:09
#4

Berätta lite om dina marsvin. Ex hur gamla de är och varifrån du fått dem. Den som kryper under är lika rädd som den som står still, hon försöker gömma sig. Låt de vara i sin bur några dagar och bli hemmastadda där först. Ägna tid till att låta dem lära känna dig. Allt är nytt för dem, och de är troligen vettskrämda.

Svado
2014-08-22 19:28
#5

Min rekommendation är att du låter marsvinen vara i buren ett par dagar bara, o lära känna den o dig lite smått. Var inte o plocka så mycket med dom nu i början utan ge bara hö/vatten o kanske en gurkbit eller två, dom är som andra redan sagt förmodligen rätt skrajja o känner varken dig eller sin omgivning.

Marsvin är jätterädda i sin natur för det mesta, så med tiden kommer de tina upp :) Men det går inte på en dag, en vecka eller kanske inte ens på en månad. Men du kommer märka när de väl är trygga me dig :)

Det är inget konstigt alls med det du beskriver.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

cecilis
2014-08-22 19:52
#6

#4 de är 8v och kommer från en uppfödare nära där jag bor. #5 okej, vad skönt . Båda har faktiskt redan blivit mycket mer säkra och vågar komma fram och äta ur handen och de springer runt och leker, så allt verkar va lungt!

Annons:
[rumelle]
2014-08-22 21:16
#7

Många marsvin känner sig osäkra när det kommer ut på ett stort golv som dessutom kan vara halt för dem att gå på. Jag tycker att det brukar fungera bättre om jag lägger ut en fleecefilt som de kan vara på på golvet, där det också finns något de kan gömma sig under. Lägg gärna ut lite grönsaker i början så får de något att utforska. :)

cecilis
2014-08-22 22:40
#8

Jag har en matta under och även grönsaker. Tack för tipsen!

Upp till toppen
Annons: