Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1848 ggr
thefoxhound
8/25/14, 4:53 PM

HJÄLP! Vad ska jag göra? ?

för två mån sen kastrerade jag min lille kille.. sen dess har han rasat i vikt - 400 g mindre. senaste dygnet har han varit jätteslö, så åkte in med han akut till vet.. han hade en knöl efter kastreringen som tömdes samtidigt som vi ändå va där… men, nu vet jag inte hur jag ska göra, han orkar inte göra något så jag får tvångsmata honom, vilket är svårt då han inte vill äta alls :( jag vet inte hur jag ska göra.. han har fruktansvärt ont där han hade knölen, det märks på honom.. så, undrar vad ni tycker, ska jag fortsätta kämpa för honom trots att han är såhär nu? har fått smärtstillande och antibiotika till honom.. Eller är det nog för min lilla gris nu? :'(

Annons:
Eulwen
8/25/14, 4:59 PM
#1

Vad sa veterinären då? Har smärtstillande och antibiotikan fått en chans att verka?

thefoxhound
8/25/14, 5:06 PM
#2

#1 hon sa att vi skulle testa med de i 7 dagar och om han ändras skulle jag komma in igen. smärtstillandet har börjat verka, de fick han i nacken för fem timmar sen, men jag märker ingen skillnad på den. Antibiotikan kan nog ta lite längre tid innan den börjar verka.. hur ofta ska man stödmata en som inte äter? 1ggn/h eller mer? Det gör så ont i hjärtat att se han sån här :'(

thefoxhound
8/25/14, 5:45 PM
#3

lillkillen, sitter bara och stirrar in i ett hörn :(

Svado
8/25/14, 6:15 PM
#4

Ring veterinär o hör om du kan få mer smärtstillande för honom? Ibland är både vet o läkare jäkligt snåla med smärtlindring (typ som att de ger alvedon till barn me öroninflammation, alvedon är ju typ världens sämsta värktablett till allt utom feber).

Kanske kan du åka in o få en till smärtspruta, jag fick med mig en liten pipett hem med smärtstillande i till min kanin när vi kastrerade honom som han skulle få varje dag en liten dos.

Kanske något sådant kan hjälpa?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

idipidi
8/25/14, 6:25 PM
#5

Marsvin som har sövts eller är sjuka måste komma igång snabbt med ätandet, annars måste man tvångsmata för att få dem på rätt köl. De får absolut inte gå ner i vikt.

Marsvin är knepiga. Det är som att de inte vill äta så fort de känner sig lite hängiga. Samtidigt blir det snabbt livsfarligt för ett marsvin att äta dåligt. Om de inte äter som de ska så börjar de snabbt må dåligt, viket leder till att de äter ännu sämre. En ond spiral alltså. Därför måste man snabbt komma igång med tvångsmatning av marsvin som matvägrar.

Om man fångar upp det precis i början så kan det räcka med att man matar extra några gånger för att få marsvinet på rätt köl. Om det istället gått långt så är det svårare att vända, men det kan gå! Envis tvångsmatning med Critical Care och gärna något mer som ger snabb energi också. Smärtstillande är också något som kan hjälpa, då de börjar att må lite bättre.

thefoxhound
8/25/14, 10:04 PM
#6

#4 & 5 Fick ut lite mer smärtstillande, i några dagar :) Tack för svaren! Jag plockade gräs och maskrosblad till honom och la in i buren och blev såå glad, han åt faktiskt upp det :D Nu, efter ännu en tvångsmatning hör jag honom knapra hö också! :D hoppas, hoppas att det går åt rätt håll och att han överlever detta! ♡♡

Annons:
Mirinda
8/26/14, 12:26 AM
#7

Det låter som om ditt marsvin är på bättringsvägen. Att han äter hö låter jättebra. 

Skäm bort honom med sånt han gillar av grönsaker, särskilt favoriter med mycket C-vitamin. Och gräs och maskrosblad ska du så klart fortsätta att ge honom.  

Om det inte är så illa längre (så att du måste stödmata) och du vill få honom att öka i vikt så kan du ge honom havregryn. Eller ett riktigt bra kraftfoder som Oxbow. Näringsmässigt är det de pellets som är bäst anpassade för marsvin. Det säljs ofta hos veterinär och på djursjukhus.

Vi håller tummar och tassar här för att din lillkille fortsätter att pigga på sig.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

thefoxhound
8/28/14, 6:43 AM
#8

#7 tack! ger honom allt han älskar nu, under denna tiden! :) han va så dålig innan, så jag har en fråga igen, är det vanligt att de blir likadana efrer smärtstillandet som innan? eller är det så att det brukar hjälpa och att de håller sig piggare? han har fortfarande väldigt ont och jag känner mig jätte elak när jag är där och pillar ut mer var ifrån bölden han hade.. :/

Lunkamia
8/28/14, 11:56 AM
#9

hej

jag tycker du ska gå tillbaka till den som opererat.Det ska inte behöva vara så som han har det.Är det en infektion/böld efter behöver den tömmas och behandlas.Du måste tömma bölden ordentligt,klämma ut allt .Kläm till det kommer rent blod,spola rent  med koksalt kläm ut mera man måste vara rätt tuff tyvärr för grisens bästa.Försök hålla utgångshålet öppet.det växer fort igen.För att han ska må bra så måste han bli bra i såret .Smärtstillande mat är jättebra så han överlever men om du inte får bukt med bölden kommer han inte bli bra.

mrsLadybug
8/28/14, 12:54 PM
#10

Usch, har inga råd att ge, ville bara säga krya på honom och hoppas att allt blir bra igen! <3

Mirinda
8/28/14, 10:30 PM
#11

#9 Lunkamia har alldeles rätt i det hon skriver. Såret efter bölden behöver läka bra.  Det är jätteviktigt att det blir rätt skött. Förstår att det kan kännas svårt att ta i. Men elak är det sista du ska tänka att du är när du klämmer ut varet. 

 Jag tycker också att du ska gå med ditt marsvin till den veterinär som opererade. Be dem visa hur du ska klämma och rengöra. Du ska inte behöva vara det minsta osäker på hur du ska sköta om såret.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

thefoxhound
8/30/14, 10:00 AM
#12

tack för svaren! Det värmer att det finns folk som bryr sig så! :) jag vet hur jag ska göra, och för tillfället är han för svag för att sövas och spola rent, han hade med största sannolikhet dött under narkosen, tyvärr :/ därför har jag vart kluven på om det är elakt att fortsätta med att klämma och ha sig… Men, vi håller hoppet uppe och hoppas på att han klarar sig! han är ju trots allt min lilla älskling ♡

Eulwen
8/30/14, 10:17 AM
#13

Tömmer du inte bölden bör du låta honom somna in om han mår så dåligt. Utan tömning är hans chanser minimala och det blir ett plågsamt slut. Han måste inte sövas under en vartömning (om det inte sitter så illa till att man inte kommer åt när han är vaken).

Du behöver bestämma dig NU hur du ska göra, och bäst är att göra det i samrådan med veterinär.

Annons:
thefoxhound
8/31/14, 10:22 AM
#14

#13 de tömde den så gott de gick när jag va inne med honom och spolade rent så mycket de kunde.. så skulle jag fortsätta klämma ut i en vecka, får se hur det har blivit efter de.. Försämras han igen kommer jag låta honom somna in, för vem vill se sin gris lida? :( men, än så länge håller jag tummarna att han klarar sig. ♡

Mirinda
8/31/14, 1:35 PM
#15

Kämpa på! Jag hoppas av hela mitt hjärta att din lille kille snart blir bra igen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

thefoxhound
9/3/14, 10:02 AM
#16

#15 tack! ♡

thefoxhound
9/3/14, 10:13 AM
#17

lillen, han är fortfarande inte lika pigg som innan :/

Mirinda
9/3/14, 11:57 PM
#18

Äter han som han ska nu?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

thefoxhound
9/4/14, 8:26 AM
#19

#18 han äter själv nu, dock inte riktigt så mycket som han gjorde innan allt detta. han brukar också vilja utforska när man sätter ner han på golvet, men nu sitter han mest stilla.. Veterinären sa att jag skulle ge det några dagar och se hur han blir när antibiotikan har lämnat kroppen, eftersom han precis slutat med den. Hon trodde att det kunde bero på den att han är lite slöare än vanligt..

Mirinda
9/4/14, 4:35 PM
#20

Skönt att höra att du slipper stödmata. Jag hoppas att han snart blir lite piggare också.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
thefoxhound
9/5/14, 8:46 AM
#21

Tack! :) nu är han mer sig själv, piggare och gladare, tigger massa maat igen :D

JonnaCecilia
9/5/14, 1:45 PM
#22

Tjoho! Så skönt att han är piggare nu! Så glad jag blir för eran skull! :)

mrsLadybug
9/5/14, 7:37 PM
#23

Åh vad kul att höra! :D

Mirinda
9/6/14, 12:39 AM
#24

Låter toppen :)

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Upp till toppen
Annons: