Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 752 ggr
Stella75
9/9/14, 3:07 PM

ögoninflamation!!!!????

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,jag är orolig över mitt marsvin Alvin.Han har nämligen en lila/grå sak över underdelen på ögat.Om ni vet vad det är kan nimskriva en kommentar.Jag vill inte att han blir blind på ena ögat!!!!!

Annons:
[Marsvinsliv]1
9/9/14, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan vara så att ditt marsvin håller på att få ögonsjukdomen Fatty eye.  Och det visar sig genom den undre ögonkanten hänger och bildar en slags fett påse. Detta går inte att bota, men påverkar inte marsvinets allmäntillstånd. Man bör inte avla på marsvin med detta problem. Det kan även ge minus poäng på utställningar om man skulle ställa ut sitt marsvin om den har Fatty eye. Bré på bilden nedan fick Fatty eye när han endast var 4½ månad gammal och lever ett helt vanligt och lyckligt liv som matte´s kelgris. Hoppas att du fick  lite hjälp av mig och Bré🙂

Svarttusch
9/9/14, 3:58 PM
#2

Svårt att se på bilden, men det skulle mycket väl kunna vara fatty eye. Inget farligt och inget som ska påverka synen :) Bara störande utseendemässigt. 

Sen har jag fått det förklarat för mig att marsvin ser redan ganska dåligt så att förlora synen på ena ögat behöver inte påverka marsvinet så mycket. även om jag nu tror mer på fatty eye än någon sjukdom :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Stella75
9/21/14, 5:26 PM
#3

Hej,tack för era tips.Min mamma trodde han hade fått lite smuts i ögat och hon hade rätt.Nu är han helt frisk och beter sig som vanligt(det gjorde han innan också men ändå)

Upp till toppen
Annons: