Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1343 ggr
josya
2014-09-13 14:50

Rödfärgad klump, och knöl vänster sida.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt ena marsvin har troligen blivit sjukt men jag vet inte vad felet är. Tänkte att någon annan kanske känner igen symptomen? Det var igår jag hörde att hon pep lite lågt i buren så jag kikade till henne o hittade under henne en stor mörk klump. Den var ca 7 cm lång och såg ut lite som gele, mörkt rödfärgad och formad som en lång korv, ganska tjock var den också. Såg ut som att det var lite bajs i ena änden på den, så jag misstänkte att det kommit ut från tarmarna. Hon har verkat må bra innan detta. Och efteråt så åt hon o drack som vanligt också. Var ute o sprang på mattan till o med. Då upptäckte jag dock att hon på ena sidan har som en uppsvullen knöl eller nåt. Inte sett detta innan så den kan inte varit där innan. Funderar på om det kan vara äggstockscystor eller nåt, för hon har även skrovliga spenar som dessutom blivit längre det senaste året. Hon är 4 år och en månad gammal. Vad tror ni det kan vara? Hittar ingen koppling mellan knöl på sidan och att det kommit ut en blodig klump från henne. Sökt som bara den. Även ringt djursjukhuset 2 gånger, men de säger i princip bara att "om du är orolig, kom in med henne". Om det är något väldigt allvarligt som kräver omfattande operation känns det ju inte så väldigt aktuellt eftersom hon är drygt 4 år :/ Hon verkar även idag må allmänt bra, så jag tänker att jag avvaktar än så länge med att åka in med henne. Vad tror ni det kan vara? Infogar bild på henne från idag där ni ser hur det ser ut på hennes vänstra sida. Tycker också att hon ser mer päronformad ut än vad hon gjort förr.

Annons:
josya
2014-09-13 14:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ännu en bild på henne

[rumelle]
2014-09-13 18:22
#2

Har aldrig hört talas om något liknande. Tycker att det låter som att det kan vara något allvarligt. Marsvin visar sällan att de är sjuka, när de väl börjar göra det kan det ha gått väldigt långt. Tycker verkligen att du ska boka en tid hos veterinär så snart som möjligt.

mallsan
2014-09-13 21:09
#3

Har precis som #2 skrev aldrig hört något om det förut :/ Är hon öm på knölen? Rekommenderar att du bokar tid hos vet snarast. Lycka till och hoppas att det blir bra! ;-)

josya
2014-09-13 23:25
#4

Har inte vågat känna mer än lite lätt över knölen och hon bryr sig inte alls då i alla fall. Så hon verkar inte ha ont. Hon har liksom inga problem med att jag bär upp henne. Busar med burkompisen också som vanligt. Ja, jag ska försöka få en tid så snart det går.

josya
2014-09-16 19:08
#5

Nu har vi varit på djursjukhuset, och de konstaterade äggstockscystor :( Det man kan göra är att operera bort cystorna, för att förhindra att de i framtiden blir till besvär. Har inte bestämt mig  än för vad som blir bäst för grisen :(

bohan85
2014-09-16 19:43
#6

#5, jag har opererat alla mina tre honor för äggstockscystor, då har det tagit bort äggstockarna med såklart. Detta gjordes hos Marianne Tornvall. De har varit mellan 3 och 5 år när jag gjort det och det har gått utmärkt.

Annons:
josya
2014-09-16 19:54
#7

#6 Har förstått att Marianne Tornvall är duktig på  marsvin. Frågan är om djursjukhuset här som jag bor har samma kunskap, jag är osäker. Vad har det förresten kostat för en operation, allt som allt?

bohan85
2014-09-16 21:18
#8

hos marianne, som gör med flanksnitt (går in på båda sidor om ryggraden) kostar det ca 6000 kr. Mina har varit försäkrade så då har det blivit ca 2000 kr som jag betalat.

josya
2014-09-16 21:33
#9

Okej :) Mina marsvin är tyvärr inte försäkrade. På djursjukhuset idag när jag frågade vad det skulle kosta med operation svarade hon 1250 kr. Det verkar ju inte rimligt, så jag vet inte riktigt vad hon menade.

bohan85
2014-09-16 21:39
#10

fast det kan säkert vara rimligt.  Marianne är ju expert och kan säkert ta mer betalt, det som är dyrt är också narkosen. Hon söver med gas vilket är en mindre risk flr marsvinet än en spruta.

josya
2014-09-16 21:51
#11

Ja, det är ju sant.. Upplevde du att dina marsvin mådde bra under återhämtningen? Är flanksnitt ovanligt förresten? Det är ett väldigt svårt val det här känner jag. Det är väl värt en operation om det innebär fler levnadsår för marsvinet, bara det inte orsakar lidande tänker jag. Tack för dina svar, uppskattas!

bohan85
2014-09-16 22:17
#12

vad jag vet är det bara Marianne som gör flanksnitt på marsvin. Dagen efter var de helt åteställde, bara såren som skvallrade om vad de genomgått. Viktigt att de får smärtstillande dock!

Vart bor du?

Jag har skrivit en artikel om detta; http://marsvin.ifokus.se/articles/51366889ce12c4623c00071e-kastrering-av-marsvinshonor-pga-aggstockscystor?discussions-1

josya
2014-09-16 22:20
#13

Bor i Karlstad. Okej, tack, ska läsa! :)

Annons:
josya
2014-09-25 16:56
#14

Idag har marsvinet varit på operation o tagit bort allting. Hon började äta själv direkt hon kom hem. Hon är lite seg och rör sig inte mycket, hon är vinglig när hon försöker. Nu har hon dock somnat, och hon sover hårt, hon bara fortsätter blunda när jag klappar på henne o pratar. Men det är normalt att de sover hårt i början eller? Har aldrig varit med om att hon sovit såhär förut..

hanniees
2014-09-25 17:27
#15

När vårt marsvin hade fått en tumör från buken bortopererad så var hon som en trasa efteråt. När vi tog upp henne så var hon alldeles slö och hängde bara. Vi hade aldrig sett henne så förut, så vi ringde genast och rådfrågade veterinären. Veterinären sa att marsvin kan vara så trötta och utmattade efter en operation så att de bara stänger av allt för ett tag. Det är helt normalt, och jag tror att det ända ditt marsvin behöver göra nu är att få vila. Var noga med att få i henne mycket mat och vätska ofta dock, så tror jag att ditt marsvin börjar piggna till lite efter ett tag.

Mvh Hanna:)

josya
2014-09-25 17:38
#16

Okej, vad bra, tack för svaret :) 
Hon har ätit lite av varje nu, dock har hon inte varit sugen på vatten än. Men hon har ätit gurka så det borde ju gå bra :)

bohan85
2014-09-25 18:54
#17

Är hon sövd med gas eller med medicin i sprutform?

Har haft ett marsvin sövt med spruta en gång. Marsvinet var trött och segt en vecka och jag fick stödmata dygnet runt.

josya
2014-09-26 13:45
#18

Hon sövdes med spruta. Idag är hon dock piggare, hon gick runt en hel del ute på golvet för en stund sen, och ville typ inte gå in i sin lilla bur sen. Äter o dricker självmant idag också :)

EvaLuna
2014-09-26 19:00
#19

Åh va skönt att de har gått bra! Vilken duktig liten gris du har 😉 Håll koll på ätet & på såret såklart.

josya
2014-09-27 15:51
#20

Haha ja, hon är så duktig och stark så! Hon är väldigt nyfiken o framåt i personligheten, och lite väl bestämd ibland ;) Tror det verkligen vart till nytta nu efter operation :) Hon verkar må bra, äter, dricker, o vill gärna gå runt lite. Medicinen har hon tagit också både idag o igår utan större problem :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: