Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1222 ggr
ck1
2014-09-16 09:48

Klippa klor på nyinflyttade marsvin?

Vi fick hem våra söta omplaceringsmarsvin i lördags, och de är ganska skygga än även om jag ser att det går åt rätt håll. Problemet är att jag ser att de har för långa klor; förra ägaren verkar inte haft koll på rätt klolängd… Om jag klipper dem nu, skrämmer jag dem för mycket då, med tanke på att de är nya hos oss? Jag är ju inte van vid att göra det, men jag har sett det göras… Vi har inte tagit upp marsvinen sedan de kom hem till oss, för vi har velat att de skulle få vänja sig vid att vara här i lugn och ro. Jag vill inte göra dem otrygga såklart….

Jag har inte kunnat titta efter så noga eftersom de helst är i huset när jag kommer, men jag tyckte att det såg ut som att pulpan blivit stor på åtminstone några tassar… Kommer den att bli normal igen av sig själv? Behöver man klippa ofta för att den ska bli "som den ska"?

Annons:
[Nikodemus]
2014-09-16 09:52
#1

Klipp inte för nära pullpan bara för då kan de spruta .

ck1
2014-09-16 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag provar att lägga upp en bild…

Fridaaaa
2014-09-16 10:00
#3

Jag har klippt klorna direkt på marsvin jag fått hem. 
Vi fick hem ett marsvin som blivit illa skött och han hade skruvade klor så var akut kloklippning på honom direkt när han kom hem till oss.
Klipp spetsen till en början, är det ljusa klor brukar man se pulpan lätt. Kanske att en håller marsvinen och en klipper.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ck1
2014-09-16 10:01
#4

Nej usch, det är ju just det man är rädd för, Nikodemus! Hu…. Men vad tycker ni är viktigast: att klorna blir klippta snart eller att de får vänja sig vid att vara hos oss? Kan man liksom traumatisera dem (bestående) om man skrämmer dem såhär i början?

ck1
2014-09-16 10:02
#5

Tack Frida! Ja, det känns som att det behöver göras…

ShivasIa
2014-09-16 10:05
#6

Svaret på din fråga om de kan bli normala igen, är oftast JA.

Men det kommer ta dig flera flera månader, du ska göra som du sa. Klippa ofta men inte så mycket. Nu i början när du inte är så van ska du bara "toppa" eller be någon van klippare. Så du inte klipper i pulpan.

Om du klipper i pulpan är det inte hela värden, men det gör ont och kan då skrämma dina redan skrajja marsvin.

Du kommer att få klippa klippa och åter klippa för att få pulpan att dra sig undan. Och det innefattar att du klipper ganska nära pulpan sedan när du är säker på handen. Förtydligande, alltså inte klippa så att det börjar blöda utan bara i närheten av pulpan.

Ett tips för att underlätta när du klipper är att sitta i ett ljust rum, antingen med solen från fönstret eller med stark lampa. Är klorna inte svarta kan man då faktiskt se pulpan tydligt! Om marsvinet har svarta klor är det lite svårare, men om den har några tår som är ljusa kan du ju får en aning om vart pulpan finns i de mörka klorna med  :)

I ditt fall hade jag börjat att ta upp marsvinen några gånger och bara myst med dem innan du sätter igång och klippa klorna🙂

Lycka till 😃

Annons:
ck1
2014-09-16 10:06
#7

Tack Shivasla!

Fridaaaa
2014-09-16 10:08
#8

Och det sprutar inget blod om man råkar klippa lite i pulpan. Jag brukar hålla en tuss papper eller liknande mot och efter en liten stund slutar det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2014-09-16 10:16
#9

Jag tycker du borde klippa klorna nu, det är plågsamt för marsvin att ha för långa klor. Klipp så nära pulpan det bara går för att ge pulpan en chans att dra sig tillbaka. Börjar det blöda så brukar det inte komma mycket, men blodstillande vadd eller alunstift kan vara bra att ha till hands.

En sak till: Om marsvinen fått så långa klor så har deras skötsel inte varit den bästa. När du ändå har dem uppe tycker jag att du ska passa på att tvätta ur deras öron. Jag använder bebisvåtservetter till mina marsvins öron.

Fridaaaa
2014-09-16 10:16
#10

#2 Där syns pulpan tydligt, enklare att klippa 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ck1
2014-09-16 11:29
#11

Tack alla ni för svar, jag uppskattar det mycket!

Så, för att sammanfatta: först gosa några gånger och sedan klippa då? Och tvätta ur öronen… 

Och inleda detta nu omgående, även om jag måste ta dem ur huset… Yes?

Fridaaaa
2014-09-16 11:31
#12

#11 yes är bara att plocka ut dem från husen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ck1
2014-09-16 11:33
#13

Tack igen Frida :-)

Annons:
idipidi
2014-09-16 11:45
#14

Såklart att ni ska klippa klorna. :) Var inte rädda att hantera dem, plocka dem ur husen, vänja dem vid att sitta i famnen o.s.v. Det är så de blir vana vid er!

[Nikodemus]
2014-09-16 12:34
#15

Klipp inte för nära som jag sa . Har erfarenhet av klippa klor så jag vet

ck1
2014-09-16 13:50
#16

Tack idipidi och Nikodemus!

ck1
2014-09-16 19:50
#17

Hm. Nu har vi tagit upp, gosat och klippt några klor. Insåg dock att klotången som vi fick med var alldeles för slö, så det blev att åka och köpa en ny! Lilla gulliga Inez-marsvinet var i alla fall hur snäll som helst fast detta var nytt och ovant för oss.

Tack för alla era råd!

idipidi #14: när jag läste din kommentar så trillade polletten liksom ner. Det är klart man måste hantera dem och vara med dem – det är så de vänjer sig vid en, som du säger! I böckerna vi läst så stod det så mycket att man skulle vänja stegvis, prata vid buren, erbjuda godbitar osv. Men det känns onekligen som om de känner sig mer hemma med oss efter idag då vi plockat ut dem ur husen och klappat och "hållit på" med dem :-)

Mirinda
2014-09-16 22:45
#18

Kloklippning står inte högst upp på marsvinens lista över populära aktiviteter här. Och de är ändå vana vid det. Jag mutar mina med maskrosblad, persilja eller annat gott när det är dags. 

Det händer då och då att jag råkar klippa så att det blöder lite. Men som #8 skrev, så är det ingen fara. Det brukar komma en eller ett par droppar blod bara. Fast det är klart att man kan uppleva det som om det är mycket mer och få dåligt samvete. Om du har lite fuktig bomull till hands redan från början, så är det lätt fixat ifall du kommer åt en pulpa.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Nikodemus]
2014-09-22 06:02
#19

Vi har blod stopp häma som vi lägger på om jag skulle ev klippa för nära . Se upp så klorna ej blir snea bara

Fridaaaa
2014-09-22 09:16
#20

#19 Klor blir inte snea för att man råkar klippa lite grann i pulpan. Vart har du fått den infon ifrån?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: