Annons:
Etikettmedlemmar
Läst 1400 ggr
[Emma--]
2014-09-16 21:10

När orken och tiden inte räcker till

Nu har jag under ett par veckor mått lite extra dåligt över orken och tiden som inte riktigt räcker till. 
Har det jobbigt mest med kroppen som efter arbetet är helt slut. Pga det och min allergi så har marsvinen blivit sambons jobb. Han städar, han fixar deras mat osv. 
Det märks att dom inte hanteras lika mycket vilket också ger mig dåligt samvete.

Jag vet inte hur länge jag kommer ha det såhär i kropp och knopp heller.  Innan gick det bättre, men nu har jag jobbat heltid några veckor och energin tar verkligen slut. 

Men jag gillar mina marsvin, och jag är också livrädd över att inte hitta ett bra hem där dom får stanna och att dom ska behöva flytta runt. 

Ser ju hela tiden annonser med vuxna marsvin som säljs. Och det är inget jag önskar dom.

Annons:
VildaVittra
2014-09-16 21:26
#1

Måste du jobba heltid då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Emma--]
2014-09-16 21:30
#2

#1 Jag vill gärna försöka klara av det.

Eulwen
2014-09-17 09:05
#3

Har sambon något emot att ta hand om dem? Att de inte blir så mycket hanterade är inget de mår dåligt av. Så länge de har sällskap, får rent i buren och bra mat så har de det bra! Det är tufft att gå upp i arbetstid och är det ett nytt jobb så är det många nya intryck m.m. Det kan ta några veckor innan man är inne i rutinen. 

Planera in så att städning av bur m.m. ligger på helgerna när du fått vila upp dig. Nu utgår jag ifrån att det handlar om en bur med ett fåtal djur i?

mrsLadybug
2014-09-17 13:22
#4

Jobbigt sits! Mitt tips är att låta det gå ett tag, inte ta några förhastade beslut. Som #3 skriver så tar det ett tag att vänja sig vid heltidsarbete igen. Men fungerar det inte så fungerar det inte, så är det ju.

[Emma--]
2014-09-17 19:35
#5

#3,#4 Han älskar väl inte direkt jobbet, men han vill hjälpa till så än så länge går det bra så jag behöver inte snabbt ta några beslut direkt. 

Jo brukar försöka göra så, delar upp alla burarna (3st, en med fåglar, en med en hamster, och så marsvinen) under lördag/söndag då jag har mest energi över. Det är bara en bur med 3 marsvin så det är inte mycket så. 

Det är väl att jag kanske ställer lite högre krav på mig att hinna med hantering osv. Och får lätt dåligt samvete när jag inte hinner eller orkar. Och det i kombination att sambon måste göra allt på veckorna när det inte är han som velat skaffa marsvin. 

Är tack och lov på samma arbete som innan men ökat upp till heltid för att testa om det går. Så allt är inte nytt.
Men kroppen har varit extra besvärlig ett par veckor nu så är väl kanske lite extra negativ just nu. 

Men vill mina marsvins bästa förstås.

mrsLadybug
2014-09-18 09:45
#6

Har själv problem med kroppen, värk, samt kronisk trötthet. Det ÄR jobbigt att kombinera fysiska problem med fritid och intressen och om du i slutändan väljer att hitta nya hem till dina djur är det inget du skall ha dåligt samvete över. Du gör det som blir bäst för både dig och djuren. Har själv suttit i samma sits en gång. Skicka gärna ett meddelande om du vill skriva av dig lite och bolla tankar.

Annons:
[Emma--]
2014-09-18 15:51
#7

#6 Jo tyvärr. Och jag antar att det tar tid att vänja sig vid att kroppen inte orkar lika mycket som innan och att viljan vill lite mer än vad kroppen är med på. 
Tack!

[Emma--]
2014-10-05 18:35
#8

Vi har fixat ett bord till buren nu så att buren kom upp från golvet vilket gör en stor skillnad för min rygg även dagar då jag har ganska ont. 
Så den här veckan har jag varit mer delaktig i städandet också och hunnit pyssla med marsvinen lite mer. Och så passar jag på nu under helgen att pyssla med dom mer. 

Så jag känner lite mer hopp än när jag skrev tråden. 🙂

JonnaCecilia
2014-10-05 23:25
#9

Skönt att höra att situationen förbättrats! :)

mrsLadybug
2014-10-06 15:10
#10

Gud vad skönt att höra! 😃

Upp till toppen
Annons: