Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1445 ggr
[rumelle]
2014-09-17 14:04

Teddy med svamp?

Jag misstänker att min teddytjej har fått svamp bak på ryggen (vilket jag har förstått är väldigt vanligt när de har så tät päls). Hon har ett område som är mjälligt och skorvigt, hon tappar lite päls med flagor på. Hon är inte alls sårig i huden men något rodnad. Sellnic hade hon för ett par år sedan och jag tycker inte att detta ser likadant ut. Hennes burkamrat är inte påverkad. Hon kliar sig själv inte mer än normalt men när man pillar i området så vill hon gärna klia. Hon är pigg och kry i övrigt och äter och beter sig normalt.
Just nu tänkte jag shamponera med Fungoral ett par gånger i veckan och jag smörjer med Pevarylkräm dagligen. Dock tycker jag det är svårt att få krämen jämnt då hon har så tät päls. Borde jag raka bort lite päls?
Jag undrar om någon med erfarenhet av svamp kanske har tips om det finns något annat jag kan/bör använda för att behandla, som jag kan få tag i på apoteket/djuraffär.
Självklart kommer jag att kontakta veterinär om jag inte ser någon förbättring närmsta tiden, men det vore ju bra om det är något jag kan göra på egen hand.
Tack på förhand!

Annons:
Ljungåsen
2014-09-17 14:24
#1

För ett antal år sedan hade jag också ett teddymarsvin, och han hade också svamp, det är tydligen väldigt vanligt hos just teddy. Bra instruktioner för behandling finns här.

[rumelle]
2014-09-17 14:48
#2

#1 Tack så mycket! Ska se om jag kan få tag i någon typ av anti-svamp-olja att smörja med. Det verkar ju mycket smidigare att använda än en tjock salva/kräm!

Hon ser ut precis som marsvinet på bilden i länken bak på ryggen, fast inte lika omfattande.

Ljungåsen
2014-09-17 15:50
#3

#2 Jo, olja är mycket smidigare att använda. Prob-olja finns på ett antal ställen på nätet, men vill du hellre handla i butik kanske någon av dessa återförsäljare finns där du bor.

[rumelle]
2014-09-17 16:34
#4

#3 Tack igen! Såg att det ska kunna finnas i Halmstad i några butiker, får kika in när jag ändå ska dit i övermorgon. Annars blir det att beställa. Gissar att det finns risk att det kan komma att behövas igen så lika bra att se till att ha det hemma!

Ljungåsen
2014-09-17 16:44
#5

#4 Du kan ju alltid ringa till butikerna och kolla om de har i lager, så vet du vart du kan gå.

[rumelle]
2014-09-17 16:50
#6

#5 Ja, en av butikerna kommer jag att gå förbi i vilket fall som helst, men det skadar ju inte att ringa och höra med dem! :)

Annons:
bohan85
2014-09-17 21:43
#7

Jag trodde också min teddyhande hade svamp,  snarlika symtom som du beskriver men tappade inte hår. vi tog en odling hos veterinären, det var inte svamp. Fick tips att prova ett schampoo, Keratolux, mot mjäll och det fungerade bra!

idipidi
2014-09-17 22:04
#8

Jag är inte heller övertygad om att det alltid är svamp. Ofta räcker det att bara bara dem regelbundet i ett bra shampo. Shamponera hårbotten så att överskottshud lossnar och föna helt torrt. Keratolux verkar vara ett bra tips!

[rumelle]
2014-09-18 07:11
#9

Mjäll har hon ju haft lite till och från och jag har badat henne och shamponerat med Fungoral och har även provat ett annat parfymfritt mjällschampo från Apoteket. Jag har inte badat henne så väldigt regelbundet innan men kanske var 3-4 månad.
Det hon har nu ser inte riktigt ut som det har gjort tidigare, men det är ju inte omöjligt att det är mjäll som har förvärrats då jag inte har badat henne så regelbundet. Jag kanske har varit lite för mesig men hon ogillar hårfönen så mycket så jag har väl dragit mig lite för att bada henne för ofta.
Ska försöka få tag i Keratolux men om jag inte ser någon förbättring under nästa vecka så får det bli ett besök hos veterinären. Vill inte vänta för länge och riskera att det går för långt om jag själv inte får ordning på det . Hon verkar som sagt inte ha ont när man känner på området men hon ska ju inte behöva ha det såhär. Och det finns ju ändå en viss risk att det faktiskt är något annat.
Tack för hjälp och tips! :)

Ljungåsen
2014-09-18 08:06
#10

Mjäll orsakas ju av svamp. Om det är sådana stora mängder att pälsen börjar lossna så skulle jag i alla fall börja med att smörja med olja, för att sedan schamponera. (och föna torrt). Det fungerade fint på min teddy.

[rumelle]
2014-09-18 11:37
#11

Ska in och köpa olja i morgon. Badade henne igår kväll med Fungoral och det mesta skorviga är borta nu men hon är ju väldigt röd i huden (dock inte alls sårig).  Jag funderar på om det kan ha varit Pevarylen som gjort henne så rodnad i huden, för innan jag provade att smörja med det så var hon bara skorvig, inte alls röd.  Håller tummarna för oljan nu! :)

Ljungåsen
2014-09-18 12:03
#12

Jag håller också tummarna.

[rumelle]
2014-09-19 19:26
#13

Har påbörjat behandlingen med prob-olja nu! Trodde att hon skulle flyga i taket av lukten då det luktar ganska starkt av tjära, men varken hon eller burkompisen verkar speciellt besvärade. Och jag vet inte om jag inbillar mig men jag tyckte att det verkade som att det lindrade klådan med en gång. Förut har hon velat klia sig så fort man har petat på området men när jag smorde in oljan rörde hon inte en min. :)

Annons:
Ljungåsen
2014-09-19 19:53
#14

Vad bra! Jag fortsätter hålla tummarna.

[rumelle]
2014-09-19 19:57
#15

Tack! :)

[rumelle]
2014-09-30 15:51
#16

Tänkte uppdatera lite. Behandlade henne med PROB-olja i drygt en vecka men det blev inte bättre, snarare sämre under den tiden. Nu har hon ett ganka stort hårlöst parti bakpå ryggen. Tog henne till vet i fredags och de tog prover. Fick provsvar idag och de visade att det åtminstone inte var Ringorm (skönt!) men hon tyckte att vi skulle prova behandla mot mjällkvalster/Sellnic. Så nu har jag fått Stronghold utskrivet till båda mina marsvin. Får se om det hjälper.

Ljungåsen
2014-09-30 16:32
#17

Tack för uppdateringen, jag har tänkt på er. Stackars lilla marsvin. Jag fortsätter hålla tummarna.

[rumelle]
2014-09-30 16:40
#18

Tack! Ja, jag hoppas vi får ordning på det. Är glad att hennes allmäntillstånd inte verkar ha påverkats. Hon är pigg och matglad och bra i hullet, som hon brukar vara. :)
Ska hämta ut Stronghold på Apoteket i morgon, de hade det inte inne idag. Uppdaterar igen när behandlingen är igång. Har för mig att det började ge resultat ganska snabbt förra gången.

Ljungåsen
2014-09-30 17:00
#19

Skönt att höra att allmäntillståndet är gott i alla fall. Jag har ingen egen erfarenhet av Stronghold, men efter vad jag har läst så ska det vara ett effektivt medel mot Sellnic. Det viktigaste är ju att det slutar klia, så att hon kan känna sig lite komfortabel igen.

[rumelle]
2014-10-21 15:43
#20

Kom på att jag kanske ska uppdatera lite!
Har behandlat med Stronghold nu, två gånger med två veckors mellanrum. Allt det skorviga är borta men med det lossnade stora tussar av päls. Men rätt så snart efter att jag påbörjat behandlingen började ny fin päls växa ut, och vad snabbt det växer! Hon ser nästan ut som vanligt igen. Så ja, det verkar ju som att behandlingen fungerar. :)

Annons:
Ljungåsen
2014-10-21 16:07
#21

Så roligt! Tack för uppdateringen.

Upp till toppen
Annons: