Annons:
Etikettallmänt
Läst 1076 ggr
AnimalLover4-Ever
9/17/14, 11:48 PM

Ersätta en ny om en annan dött?

Hejsan!

Jag ska snart skaffa marsvin och då undrar jag om man har 2 marsvin och ett dör kan man ersätta med en till, till den andra eller ska man bara låta det vara som det är?

Tacksam för svar!

Annons:
Nelley
9/18/14, 12:10 AM
#1

Har för mej att det är lag på minst två marsvin, så köp en till isf. Men vissa kanske inte klarar av att vara med andra, och då kan den ju självklart vara själv. :)

Ljungåsen
9/18/14, 7:29 AM
#2

Det är lag på att marsvin inte ska hållas ensamma, så när kompisen dör så måste en ny kompis införskaffas. Att sätta ihop en unge med en vuxen brukar gå alldeles utmärkt.

Fridaaaa
9/18/14, 9:08 AM
#3

Skaffa ny kompis. Brukar inte vara några problem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnimalLover4-Ever
9/18/14, 7:03 PM
#4

#2  Hur gammal ska ungen då  vara?

Fridaaaa
9/18/14, 7:04 PM
#5

#4 Minst 5 veckor. Hade satsat på en unge som är 5-12 veckors ålder för ihopsättning med hane, jag har dock nästan bara erfarenhet med vuxen plus 5-6 veckors unge.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnimalLover4-Ever
9/18/14, 7:09 PM
#6

#5 Okej då. Men om marsvinet redan är typ 4-5 år gammal ska man ändå köpa en unge?

Annons:
Fridaaaa
9/18/14, 7:11 PM
#7

#6 Ja. Den kan leva 3-4 år till.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnimalLover4-Ever
9/18/14, 7:24 PM
#8

#7   Okej tack

Eulwen
9/19/14, 9:04 AM
#9

Om du inte har honor förstås. Honor är enklare att sätta ihop. Om den ena dör och du har en hona på 3-4 år så kan du sätta ihop henne med en hona i samma ålder.

AnimalLover4-Ever
9/19/14, 9:42 PM
#10

#9   Okej men vad rekommenderar du att ha honor eller hanar?

Vilka är lättast?

Fridaaaa
9/19/14, 9:45 PM
#11

#10 Hanar kan man oftast max ha 2 st, honor kan man ha i större flockar.
Jag personligen har enbart hanar, 2 & två, så beror på vad man föredrar. Tycker det inte är någon skillnad på könen vilka som är lättast eller ej

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnimalLover4-Ever
9/19/14, 11:37 PM
#12

#11 Okej Tack

Marsvinsmamman
9/20/14, 10:26 AM
#13

Om man har honor blir det förmodligen lättare att hitta en ersättare när någon dött, eftersom honor oftast går bra med andra honor även om de inte är lika gamla.

Har man hanar så kan det bli svårare att hitta en lämplig ersättningshane när någon dött, eftersom man måste ha med åldern i åtanke också. 

Honor kan ofta drabbas av livmoderrelaterade problem.

Hanar behöver ofta lite extra tvättning runt de ädlare delarna.

etc.

Så sammanfattningsvis är det nog så att varje kön har sina fördelar resp nackdelar, och man får helt enkelt känna efter vad man själv föredrar.

Det kanske blir så att du blir helt kär i en viss individ och vill ha just den, och då är ju könet av mindre betydelse. Dock ska du nog räkna med att marsvin ska ha sällskap av annat marsvin oavsett hur din egen situation ser ut. Så att låta den kvarvarande förbli ensam  vid ett dödsfall, är inget snällt alternativ. Så när man skaffar marsvin blir det gärna så att man har marsvin i många år, eftersom man hela tiden måste skaffa ny kompis till den som blivit ensam.

Annons:
Eulwen
9/22/14, 10:15 AM
#14

#10 Vill man ha fler än två rekommenderar jag honor. Annars är det ingen större skillnad mellan könen tycker jag. Det är lättare att hitta hanar till salu och vill man bara ha två så tycker jag man kan satsa på det. :)

Upp till toppen
Annons: