Annons:
Etikettallmänt
Läst 778 ggr
Sofia54321
9/18/14, 7:28 PM

Frågor om marsvin

Hej! Jag funderar på att skaffa marsvin. Men jag har lite frågor som ni gärna får svara på. Jag undrar om det är svårt att klippa klorna på dem. Brukar de vara snälla eller brukar de vara arga då? Sedan undrar jag om de brukar lukta mycket om man städar så mycket som man ska. Och brukar marsvin bitas? Och biter de hårt så att man blir skadad? Hoppas ni vill svara på frågorna. / Sofia :)

Annons:
Fridaaaa
9/18/14, 7:35 PM
#1

Mina kan vara lite sprattliga men inte träffat ett marsvin som blir arg vid kloklippning, irriterad ja men inte arg.

Sällan blivit biten av ett marsvin. Hur hårt marsvinet biter beror på situationen så det är omöjligt att svara på

MIna marsvin luktar nästan ingenting, har 2 marsvin per bur och är stora burar samt städning minst 1 gång/vecka

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[tjattehonung]]
9/18/14, 7:40 PM
#2

Jag tycker inte att det är särskilt svårt att klippa klorna på marsvin, mina två gillar drt inte direkt men de har aldrig bitits eller så när man klipper. Om man städar tillräckligt ofta luktar de nästan ingenting:) Marsvin bits väldigt sällan, och om msn skulle få ett bett så är det inget farligt :) själv har jag aldrig blivit biten av något marsvin :)

Ljungåsen
9/18/14, 8:14 PM
#3

De flesta vuxna marsvin jag har eller har haft har suttit snällt stilla vid kloklippning. Någon enstaka har sprattlat lite. Min tremånaders som jag har nu är hysteriskt sprattlig, så där måste vi vara två för att kunna klippa klorna, men arg är han inte. Ingen annan har varit arg heller.

Städar man som man ska luktar det inte.

Jag har aldrig blivit biten av något av mina marsvin.

JonnaCecilia
9/18/14, 8:57 PM
#4

Ett av mina marsvin hoppades i sin iver och enfald (de är inte de smartaste djuren men väldigt snälla o gulliga) att min sambos finger var en morot och bet hårt. Men det gick inte hål, och det var enda gången någonsin, fast han gillar att bli kliad och kliar gärna tillbaks gullungen! Men det gör inte ont. Annars brukar de sitta i knät och pipa och slicka på mina fingrar. Kan sparkas om de inte vill bli klappade mer, eller om det kittlas, då säger de ifrån. Men det är inte så det rivs eller gör ont. Luktar inte direkt, tycker höet är det som luktar mest ;) Annars suger spånet upp lukten av kiss så det är bara just när man städar som det kan lukta! Kloklippning är inte populärt men de har lärt sig sitta stilla. I början sprattlade de så att vi fick vara två men sen har de vant sig.

Mirinda
9/19/14, 12:23 AM
#5

Kloklippning är en träningssak. Det känns knepigast i början. När våra var små var den ena rätt sprattlig. Då fick en hålla och en annan klippa. Nu går det mycket bättre.

Bits gör marsvinen egentligen bara av misstag. Alltså om man har hållit något gott i handen och de nafsar i fingret för att de tror att det är godsaken. Men de biter inte hårt då. 

Den enda gången jag blivit biten hårt var när jag var dum nog att försöka lyfta upp en av dem när de var mitt i ett bråk. Han var stressad och rädd för att det andra marsvinet angrep och försökte bara försvara sig. Tror inte han ens uppfattade att det var mig han högg tänderna i. Jag fick skylla mig själv som stack in handen i buren innan de lugnat ner sig.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

josya
9/19/14, 1:00 AM
#6

Mina marsvin tycker inte om att klippa klorna. Efter ett tag kan de bli irriterade på mig och bitas. Nej, de bits inte särskilt hårt. Det brukar inte mina göra i alla fall. De biter mig aldrig utan anledning, det brukar vara i så fall för att markera o säga "nu räcker det matte, klipp inte mina klor, du är dum" typ, haha.

Så länge man gör rent buren så ofta det behövs, så luktar det inget. Och mina marsvin luktar ingenting. Brukar göra rent buren en gång i veckan, det räcker åt mina två grisar.

Annons:
[Eining]
9/19/14, 8:37 AM
#7

Mina marsvin brukar nafsa lite i mina fingrar för att se om dom kanske går att äta denna gången. Men det kittlar mest, ont gör det verkligen inte. Klippa klorna… Ja det är inte det bästa de vet men när man får in tekniken går det bra. Bits och håller på när man ska klippa klor har de aldrig gjort i alla fall.

Jag har väldigt stor bur till mina marsvin och de är "renliga" av sig och utför sina behov på specifika platser, så jag behöver inte städa hela buren så ofta. Använder ena hörnet av buren som gödselstack när jag flytta det smutsiga spånet och strör de delarna med nytt. Kan itne säga att mina två hanar luktar någonting. Går det mer än en vecka innan jag röjer hela buren så luktar det väl lite grann.

Sofia54321
9/19/14, 5:26 PM
#8

okej, tack för alla svaren! 😃 Ni får gärna skriva om det är någonting mer jag behöver veta innan jag skaffar marsvin.

Fridaaaa
9/19/14, 6:54 PM
#9

#8 Vet inte vad du kan men…
…marsvin ska alltid bo minst 2 stycken
Ingen saltsten eller mineralsten i buren
Minst varsitt gömställe till dem
C-vitaminrika grönsaker varje dag (vitaminer i vattnet behövs inte)
Ha helst större burmått än vad minstalagligamåtten är

Humlansmarsvin.se står det mycket bra också 🙂 Även Artiklar här

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
9/19/14, 7:16 PM
#10

okej, tack! :)

Gillar marsvin och bli klappade?

Fridaaaa
9/19/14, 8:38 PM
#11

#10 Mina gillar det när de är i famnen men inte så glada vid det i buren

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
9/19/14, 10:17 PM
#12

okej, tack för alla svar! 😃

Upp till toppen
Annons: