Annons:
Etiketteravelungar
Läst 2148 ggr
[Pandapuh]
9/21/14, 10:55 AM

En ovanlig födsel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter att gått och tänkt att "snart blir det ungar" från min hona Dusty i cirka en vecka gav jag upp lite. Det skulle nog dröja ytterligare en vecka innan hon klämde ut några.. Tänkte fråga en uppfödare först om det var okej om jag tog ut honan i hagen när hon var högdräktig medans jag skulle städa. Men eftersom att jag tänkte att de kommer nog inte än på ett par dagar så gjorde jag inte det. Så jag tog ut marsvinen i en hage utomhus, sedan gick jag och tömde bajslådorna. Kom tillbaka till ett krystande marsvin.. Hagen var på en uteplats med stengolv, fyllt med löv och lite maskrosor som växte mellan stenarna. Mamma som också spänt väntat på ungar blev jätte glad, så hon bad jag hämta handdukar och en filt medans jag vaktade. Både jag, mamma och min syster fick titta på när honan födde.

Ut först kom en stor svart/vit/cream hona, följt av en liten svart/cream hona. Då kände jag mig väldigt nöjd att fått två pigga, friska honor! Men det rörde sig fotfarande i Dustys mage.. Därefter kom ännu en svart/vit/cream hona. Hon var så himla fin med hälften cream i ansiktet! Hon ska jag behålla såklart. Efter det trodde vi det nästan var klart. Men så började Dusty krysta igen och man kunde de något med mycket vitt på sig ploppa ut. Jovisst var den vit, med röda ögon! Där var det också en hona. Efter det var det klart, nästan iallafall. Moderkakorna kom sedan som Dusty käkade upp med aptit. På bilden hade hon precis ätit klart.  

Sedan fick den nyblivna mamman, hennes fyra nya bebisar och hennes marsvinskompis komma in till en nystädad bur!🙂

Idag är alla ungar pigga och springer runt i buren efter mamma. Mamma Dusty är också pigg ocxh verkar vara ganska nöjd med sina små.

Annons:
[Pandapuh]
9/21/14, 10:59 AM
#1

Alla fyra bebisarna. föddes i samma ordning från vänster till höger.

Mys bebisar..

[Marsvinsliv]1
9/21/14, 1:27 PM
#2

Aww så söta och grattis till dom som liven 🙂

mrsLadybug
9/21/14, 1:29 PM
#3

Vilken fin förlossningsberättelse :D GRATTIS!

Upp till toppen
Annons: