Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 4319 ggr
vaniljkaka
2014-09-22 14:16

Marsvinshanar slåss

Ibland rycker mina två marsvinshanar ihop och slåss, det går väldigt fort, ni vet ni som sett en marsivnsfight. Dom verkar inte ens gilla varandra, alltid är de tjabb,kurrande och hackande tänder. 

Två hanar som snart är 1 år gamla. Vad ska jag göra?

Annons:
Ljungåsen
2014-09-22 14:24
#1

Här finns en bra artikel om hur man gör för att hanarna ska kunna fortsätta bo tillsammans.

Efterom de är jämngamla så är de i slyngelåldern samtidigt, och därfär är det extra bråkigt nu.

Ljungåsen
2014-09-22 15:04
#2

Se också den här tråden.

Feelicia
2014-09-22 19:45
#3

Har du några honor i närheten?

Jag har 2 honor och 2 hanar.

Hanarna bor på nedervåningen och honorna på övervåningen.

Min ena hane är 1 år och andra 8 månader.

Den älsta brukar jaga den andra lite men inte mycket mer.

Så dom leker nog bara.

Det enklaste är nog och skaffa ett masvin som är runt 1 år som redan har varit i tonåren och en som kanske är runt 2 mån eller nått.

Då den älsta ka typ lära upp den yngsta.

Men det har inte varit några problem med mina.

Men om du har 2 burar som det är öppning på sidan kan du sätta en trappa emellan så dom har liksom varsin del med dom ändå kan gå tillsammans om dom vill.

Eller sätta in 2 hus till dom i buren så dom kan ha varssitt hus.

Eulwen
2014-09-23 10:06
#4

Det viktigaste är att se till att de har gott om utrymme. Ju mer plats de har, desto mindre irriterar de sig på varandra. Är det för trångt kommer de få svårt att gå undan och varva ner.  Hur stort bor de idag?

Kolla också så att båda får tillgång till mat och vatten, lägg in på dubbla ställen om nödvändigt. 

Det här är en period som i stort sett alltid kommer när en unghane börjar känna sig stor och kaxig. Är de dessutom jämnåriga kan de se riktigt illa ut. Ger man dem utrymme och tid så brukar det lugna sig. Med utrymme menar jag drygt en kvadratmeter.

Ju mer de hinner slåss och irritera sig på varandra, desto svårare att vända på det.

Upp till toppen
Annons: