Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1444 ggr
trapstile
2014-09-28 20:16

Varför kortison mot Toxicos?

Jag har en hona som håller på att försvinna i toxicos och blivit tipsad om att ge henne kortison. Någon som vet varför? Toxicosen förstör ju levern och  kortisonet påverkar levern också. Jag får det inte att gå ihop???

Annons:
PiggieVille
2014-10-06 12:47
#1

Kortison är både uppiggande och ger hunger känslor. Kortison intag under en lång tid kan förstöra levern, men gör ingen direkt skada om det tas i bara några dagar. När man sitter med en toxande hona så har man dessutom inte så många valmöjligheter-om man vill försöka rädda henne.

devilsdaughter
2014-10-06 14:28
#2

Har hon fött ut ungarna?  En annan anledning till att ge kortison är att det kan sätta igång förlossningen och så att ungarna kommer ut.. Påverkan på levern kan det ju bli om man ger det ett tag, men risken är stor att hon ändå avlider tyvärr.

devilsdaughter
2014-10-06 14:32
#3

Såg nu att min inlägg inte lät alltför positivt.. Menade mer att när det är så kritiskt som det är när det är långt framskriden toxicos så är kortison befogat att använda trots att det inte är det mest hälsosamma läkemedlet..

trapstile
2014-10-07 11:54
#4

Tyvärr gick det inte så bra… Förlorade både honan och alla tre bebisarna hon hade. Gav henne kortisonet och hon fick igångsättande så att krystningarna kom igång. Men hon fick inte ut dem.  Vi hjälpte henne så gott vi kunde och hon lyckades få ut två ungar. Men sedan kom inga krystningar mer. Hon orkade till slut inte och fick somna in. Alla tre ungar levde tills sista dagen. De som kom ut var dock döda och det var också den hon inte fick ut. Fick utskällning av veterinären att ungarna dog av kortisonet samt att jag inte skulle ha gett henne det…

idipidi
2014-10-07 12:24
#5

Nu vet ju inte jag exakt hur situationen var i det här fallet, vad som gjordes och inte gjordes. MEN jag har räddat flera honor till livet med kortison. Honor som jag är helt övertygade om att de inte skulle klarat sig annars, eftersom att jag haft ett antal honor i samma situation tidigare som inte klarat sig. Faktum är att jag inte har förlorat en enda hona i samband med dräktighet sedan jag lärde mig hur jag skulle hantera det. (Om man räknar bort en hona som dog knall och fall några dagar efter att ungarna föddes, utan att ha varit minska sjuk innan.) Så försök att inte ta åt dig av vad veterinären sade. Jätteledsamt med din hona!

Eulwen
2014-10-09 11:23
#6

Veterinärer har inte alltid så jättebra koll på toxicos. Jag tog in min hona med sent upptäckt toxicos och veterinären menade att ett vanligt sätt att "bota" honan var att kastrera henne i det läget.

Annons:
Linnea1990
2014-10-10 06:41
#7

Ja har nyligen haft en hona med toxicos å vi fick kortison och glukos lösning att ge sedan Critical Care . Kortisonet använde ja i 3 dar enligt vet och sockerlösning och Critical Care tills hon åt själv de tog ca 1 vecka att få igång henne

Linnea1990
2014-10-10 06:42
#8

Kortisonet är så små mängder

Upp till toppen
Annons: