Annons:
Etikettskötsel
Läst 1002 ggr
jossan...
9/30/14, 8:10 PM

rasar i vikt!

Mitt marsvin Will brukar vara en riktig liten tjockis och har fri tillgång till hö och havregryn, samt får grönsaker dagligen. Men nu har han helt plötsligt börjat gå ner i vikt och är alderles benig!? snälla hjälp!!

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Marsvin.Fantasten!
9/30/14, 8:22 PM
#1

Ta dig till veterinären snabbt!!!

Det är aldrig ett gått tecken om marsvin tappar vikt!😕

Lycka till!!!

jossan...
9/30/14, 10:14 PM
#2

Okej men jag ändrade från kraftpellets blandat med havregryn till bara havregryn för någon vecka sedan… de andra värkar inte påverkas men kan det ha något med det att göra??

Gud vad bra jag stavar…

Ljungåsen
10/1/14, 6:58 AM
#3

#2 Visst kan det vara så att en ändring av maten påverkar vikten. Vad väger han nu? Vad brukar han väga? Ser du att han äter?

jossan...
10/1/14, 5:19 PM
#4

Jag kan inte väga honom eftersom att köksvågen är trasig men jag ger honom lite extra med godis och knäckebröd och sådant för att se om han går upp igen för jag ser att han äter som vanligt och han värkar pigg och så.

Gud vad bra jag stavar…

Ljungåsen
10/1/14, 5:29 PM
#5

#4 Synd att du inte har möjlighet att väga honom. Det är ett av de enklare sätten att hålla reda på hur han mår, men det förutsätter ju att du har en våg som fungerar. Det är svårt att komma med råd när man inte vet hur mycket han har tappat i vikt, och har det kommit plötsligt så kan det mycket väl bero på att han har problem med tänderna. Äter han ordentligt med hö? Det är viktigt för att tänderna ska slitas.

jossan...
10/1/14, 6:26 PM
#6

ja han äter ordäntligt med hö och han gnager även på grenar så hans tänder bör det inte vara något fel på

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
EvaLuna
10/3/14, 4:20 PM
#7

Dricker han ordentligt? Har han en ny vattenflaska som han kanske inte fattar hur den funkar eller är det stopp? Har tidigare hört om marsvin som bytt från flaska till skål vilket gjort att de slutat dricka = viktras. Bara en tanke… Hoppas det löser sej!

jossan...
10/3/14, 4:59 PM
#8

okej tack men han dricker o har samma gammla vattenflaska:) men jag tror att det kan vara peletsen som gjorde det?

Gud vad bra jag stavar…

[Marsvinsliv]1
10/4/14, 12:17 AM
#9

knäckebröd ska man nog undvika att ge sitt marsvin. Hur är han  när han kissar.? Har han börjat skrika till när han kissar och kissar han blod? Min marsvins hane Snadi tappade jätte mycket i vikt innan han drabbades av urinsten. Så ta ditt marsvin till en marsvins kunnig veterinär innan det är försent. Nu vill jag inte vara elak mot dig men jag vill bara hjälpa till så att andra marsvins ägare slipper vara med om det som Snadi och fick vara med om. Och jag hade bara tur att han klarade detta. Han kunde ha varit dom där 5% av marsvin som inte hade klarat sig alls efter en operation. Lycka till med ditt marsvin.

jossan...
10/4/14, 11:18 AM
#10

Ok tack nej han kissar inte blod o han mår för övrigt bra! Han blir inte någo smalare eller så nu och jag tror bara attdet var ändringen i kosten som var problemet så han får pellets igen nu och vikten stiger igen! Men tack för alla svar!!

Gud vad bra jag stavar…

[Marsvinsliv]1
10/4/14, 3:14 PM
#11

Vad skönt att det ordades med honom. Då kan jag andas ut 🙂

jossan...
10/4/14, 10:15 PM
#12

#11 ja jag började bli riktigt orolig, jag trodde att det var bättre för dem utan pellets men han behövde nog lite extra…

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: