Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1587 ggr
anna.fogel
2014-10-08 11:09

Beteendefrågor

Mina två marsvin ca 6 mån och ca 7 veckor har börjat tjafsa en del. Bla så nafsar den yngre den andre i pälsen? Oftast under halsen/magen. Nån som vet varför? Ska man låta dem hålla på och tjafsa? Gissar att de bråkar om rangen.. En dag sprang de omkring i buren och som jagade varann och hoppade, ska man tolka det som glädje eller var de arga?? Svårt att förstå sig på de små ☺

Annons:
Ljungåsen
2014-10-08 11:34
#1

Marsvinen är i puberteten bägge två, och då kan det hålla på och gruffas en hel del. Så länge som det inte blir allvarligt så tycker jag att man ska låta dem hållas. Precis som du skriver så måste de göra upp om rangen, och det kan de hålla på med ganska länge. 

Det finns ett antal saker man kan göra för att det ska gå lättare:

  • varsitt hus i buren
  • möblera om ofta så att de inte blir uttråkade
  • mycket golvtid och annan underhållning
  • ta upp dem i famnen tillsammans, inte var och en för sig

Sen kan det vara klokt att tvätta rent deras talgkörtel (för visst var det hanar du hade?). På mina egna har jag märkt att allt för mycket lukt kan trigga smågruff.

När det gäller springandet så tror jag det troligaste är att de helt enkelt har spring i benen, och triggar varandra.  Min tremånaders får också sådana där ryck och springer och skuttar, men hans burkompis är lite äldre så han dras inte med.

Blir det värre, finns bra information här. När de väl kommit igenom puberteten så brukar det lugna ner sig ordentligt.

anna.fogel
2014-10-08 13:37
#2

Tack! Läste på den sidan tidigare idag! Stod mycket klokt. De var ute på golvet idag då de bråkade som mest så just nu verkar inte stort utrymme hjälpa, och de har tre hus buren. Letade efter den där körteln, exakt var sitter den?? Såg bara ett kön och en rumpa på dem, haha. Såg nu när jag satte in dem i buren att blixten hade en liten kal fläck på ryggen, antar att det är Ralf som gjort den.. suck, bråkstakar!

Ljungåsen
2014-10-08 13:45
#3

#2 I den här artikeln, en bit ner, finns en bra bild på var Talgkörteln finns, samt bra instruktioner på hur man gör rent den. Lycka till med dina pojkar!

Mirinda
2014-10-08 21:20
#4

🤔 Nu blir jag lite brydd. TS skriver att det ena marsvinet är 6 månader. Det marsvinet är i puberteten (den s k slyngelåldern) då marsvin i allmänhet och hanar i synnerhet brukar ha en period av tjafs om rangen. Det andra marsvinet är bara 7 veckor. Det låter i mina öron som lite tidigt för pubertet än. Det borde också vara rätt stor skillnad i storlek mellan dem. Därför verkar det inte så troligt att det är bråk på allvar. Även om den lille "kaxar" mot sin äldre kompis bör deras olika storlek göra att den mindre backar och finner sig i att vara nr 2 i rang. 

Marsvin som "muckar gräl" står och trampar mitt emot varandra, försöker se större ut; burrar upp pälsen, knattrar snabbt och ljudligt med tänderna och lyfter snabbt upp nosen mot den andre. Skulle den ena inte backa när de stått och hotat på det viset en stund, så kan de ryka ihop. Det är sekundsnabba slagsmål då de far ihop som en pälsboll. Det du TS beskriver låter fredligare.

Kanske är det jag som inte förstår? I så fall kan du väl berätta mer om marsvinens beteende! För tydlighetens skull kan du väl berätta om det är hanar eller honor.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Ljungåsen
2014-10-08 21:40
#5

#4 Kanske var det ett olyckligt ordval från min sida. Håller med om att den lille är en unge, men han är ju trots allt könsmogen… Nåt bråk på allvar tycker inte heller jag att det låter som, bara lite tjafs.

Däremot så skadar det inte att vara lite proaktiv och försöka dämpa ner tjafsandet så att det inte eskalerar till bråk på riktigt. Det blir så mycket besvärligare att få ordning på det då.

iibaa
2014-10-09 11:36
#6

Det är lite svårt att bedöma när man inte har sett det, men att de springer efter varandra och hoppar och skuttar skulle jag gissa är lek, särskilt med tanke på deras ålder. Om det är bråk på gång blir det mer som #4 beskriver, de jagar i regel liksom inte runt varandra. Jag tror att du kan låta dem hållas utan att oroa dig!
Att den undergivna nosar på den andras hals/haka har jag även sett på mina vuxna marsvin men jag vet inte heller riktigt vad det betyder. Jag kan tänka mig att det är just en undergivenhetsgest, kanske att den vill vara inställsam?

Annons:
anna.fogel
2014-10-09 14:46
#7

Det är två fina pojkar! De slåss dpm

anna.fogel
2014-10-09 14:53
#8

Åhhh råkade skicka 😊nä de slåss inte utan tjafsar mer. Den äldre vill helt klart vara dominant och försöket säga det till Ralf. De har inte skadar varann med båda har pipit till, då jag antar att det har gjort ont.. Vad bra att det nog var lek när de hoppade och jagade varann! De är ju oftast vänner och vill vara nära så man blir ju orolig när de bits!

jojjehanna
2014-10-20 18:19
#9

Bland hästar så visar tex föl undergivenhet genom att stå och tugga, gärna vid den andres mule så det stämmer säkert.

Upp till toppen
Annons: