Annons:
Etikettfoder
Läst 587 ggr
JonnaCecilia
2014-10-22 14:22

Kraftfoder

Ger ni era marsvin kraftfoder eller bara hö och grönsaker? Skriv gärna hur ni tänker kring detta, vad ni ger dem osv :)

Annons:
JonnaCecilia
2014-10-22 14:26
#1

Funderar på att sluta nu när jag fått upp lillen i vikt lite. Svårt när en behöver och den andra inte, och de äter inte utan varandra! De får havregryn med lite nyponpulver i. När jag adopterade dem fick de pellets och jag använde det tills påsen var slut. Nu vill jag hålla lillen i vikten, han har så lätt att gå ner också! Har börjat trappa ner så de får mindre och försöker få dem att äta mer hö (ja, de äter ju hö hela tiden, men jag fluffar upp det, flyttar det lite, ger dem lite mer så det luktar färskt osv…)

Ljungåsen
2014-10-22 14:41
#2

Mina marsvin får kornkross, för att den lille (4 månader) behöver hjälp att gå upp i vikt ordentigt. Han var ynkligt liten när han föddes, och är dessutom hysteriskt aktiv så han behöver lite extra.

Fridaaaa
2014-10-22 14:44
#3

Mina får hö, grönsaker och havregryn. pellets någon gång per vecka som lite "gott"🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hanniees
2014-10-22 14:54
#4

Mina marsvin får lite havregryn varje dag för att hålla vikten. Min lilla Doris har nämligen lätt att gå ner i vikt och blir lätt väldigt benig, och sedan vi började ge henne havregryn har det hjälpt jättebra! Innan vi gav henne havregryn hade hon en vikt på 870 gram, och då kändes hon väldigt benig och mager. Nu har hon en ganska bra och lagom vikt på 950 gram! Så nu får grisarna bara en liten mängd havregryn varje dag som de äter upp på ett nafs, haha. Jag ger dem nästan aldrig pellets på grund det höga kalcium innehållet, och om de någon gång får pellets så är det oxbow eller selective som gäller, aldrig vanlig pellets från mat- eller djuraffär. Resten av dagen får de klara sig på massor av färskt hö tills tills de får deras middag bestående av grönsaker:)

Mvh Hanna:)

[Liinda]
2014-10-23 15:29
#5

Mina marsvin har faktiskt fri tillgång till pellets nu. Men dom vräker inte i sig och jag behöver inte fylla på varje dag , inte ens varannan. 

Sen är mina marsvin 7, 6, 5, 5 och 5! Så dom behöver det för hullet! :)

Upp till toppen
Annons: