Annons:
Etikettallmänt
Läst 2323 ggr
Fridaaaa
10/25/14, 1:36 PM

Måla om galler?

Finns det något man kan måla galler till gallerburar med som inte är farligt för marsvinen? På båda mina burar har det försvunnit färg på vissa ställen på gallret och ser fult ut samt rostigt så att säga. 

Syns t.ex här

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
10/27/14, 12:39 PM
#1

Ingen som vet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
10/27/14, 12:54 PM
#2

Problemet är att all färg är mer eller mindre giftig, och att de obehagliga ämnena finns i själva färgpigmentet. Om du absolut vill måla om gallret så tycker jag det bästa är en vattenbaserad sprayfärg.

Fridaaaa
10/27/14, 1:07 PM
#3

#2 Det ser så himla fult ut med de missfärgningarna som syns på bilden tycker jag 😕Tänkte om det fanns någon vettig färg, man målar ju marsvinshus tänkte jag med giftfri tänkte om det fanns som fäster bra på gallret med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
10/27/14, 1:29 PM
#4

#3 Det blir svårare om man ska ha färg som fäster på metall. Å andra sidan så är ju den färgen gallret redan är målat med inte giftfri den heller, så det blir inte farligare om du målar om.

Fridaaaa
10/27/14, 1:30 PM
#5

#4 Mina biter inte på gallret som jag har nu, kan rycka lite men inte sett att någon färg har försvunnit pga dem på buren som den är nu (begagnade burar)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
10/27/14, 1:33 PM
#6

#5 Om de inte biter på gallret så spelar det ingen större roll att färgen inte är nyttig, eller hur? Den blir ju inte farlig bara av att vara där. Kolla i färghandeln efter lämplig färg. Det viktigaste är att den fäster på metall. Sen kan det vara bra att slipa lite på gallret innan du målar, så fäster det bättre.

Annons:
Fridaaaa
10/27/14, 1:34 PM
#7

#6 Nyttig är ingen färg hihi men känns bättre om den är så giftfri som det går 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
10/27/14, 1:36 PM
#8

#7 Naturligtvis 🙂

Zakaraa
10/27/14, 1:48 PM
#9

När vi råttfolk målar om våra burar använder vi hammarlack, det är det bästa man kan hitta på marknaden. Går att måla direkt över rost och har bästa effekt.

Att spraymåla är inte att reommendera då du slösar enormt på färg. Mer än häften hamnar på allt annat än gallret så det är bättre att måla med en roller.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
10/27/14, 2:03 PM
#10

#9 Är det inte svårt att komma åt med roller överallt?
Och det är inte farligt om marsvinen skulle få det i sig?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
10/27/14, 2:06 PM
#11

#10 Nej det är jättelätt, och då målade jag galler som är smalare än marsvinsburar.
Jag hade en liten roller, tror det var minsta storleken men man får ju anpassa efter galleravstånden. 
Med tanke på att råttor över lag gnager mer på galler än marsvin och råttorna klarar sig hur bra som helst så tvivlar jag på att det skulle vara annorlunda för grisarna :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
10/27/14, 2:06 PM
#12

#11 Får kolla upp det, finns det i olika färger med?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
10/27/14, 2:09 PM
#13

#12 Yes det ska finns olika färger, beroende på märke. Själv har jag endast köpt vitt men tror det ska finnas i alla möjliga färger :)

Jag körde på biltemas egna märke i vitt
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Hammarlack-36023/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Fridaaaa
10/27/14, 2:18 PM
#14

#13 Ja jag hade tänkt vit i så fall, så det ljusas upp lite då botten är lite mörkare blå.
Ska kolla upp det, tack!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
10/27/14, 2:22 PM
#15

Här kan du se en snygg förvandling :)
Först i #75 ser du det helt ommålade så kan du jämföra mörka (och lite tråkiga) originalet i #0 :)

Denna personen spraymålade och man kan se på en av bilderna hur mycket färg som går till spillo, #20.

http://rattor.ifokus.se/discussions/507ddd3dd3b4fd3a4d00007d-makeover-savic-royal-suite

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
10/27/14, 2:29 PM
#16

#15 Nice! Vilket lyft 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: